Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spiser du mat på venteværelset hos legen?


Gjest 612a8...338

Anbefalte innlegg

Gjest 612a8...338

Mulig jeg var litt for syk når jeg var hos legen idag, men da noen satte seg ned med lunsjen rett ved siden av meg på venteværelset, da ble jeg kvalm. Mener dere at dette er innafor sted for å nyte lunsj? Det har jeg aldri sett før og midt oppi alt av smitte og blodprøver og urinprøver som går forbi..

Anonymous poster hash: 612a8...338

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo hende at vedkommende hadde det travelt, og ikke hadde rukket å få spist, kanskje en person med diabetes som måtte få opp blodsukkeret?

Men ja, det jeg ville nok latt være å spise på et venteværelse, ja. Ikke sååå mye pga frykt for smitte, men mer av hensyn til de rundt meg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
:utakt skrev (4 minutter siden):

Kanskje på legevakta, der kan det jo fort ta en halv dag å få treffe noen hvis du ikke er døden nær. 

Dessverre tar det lang tid på legevakten da mange unødvendig oppsøker legevakten. 

Olaf: Høres slitsomt ut, men dette er ikke tilfelle der jeg har fastlegen min. Alltid rolig der. 

Lenke til kommentar
djgudleif skrev (Akkurat nå):

Det er fordi normen er å rope "STIKK TIL LEGEVAKTEN!!!" for sikkerhets skyld.

Det er veldig mange problemstillinger som burde tas opp med fastlegen og ikke hos legevaktslegen. Legevakten er kun ment for dem med akutt, litt mer alvorligere sykdom og skade som ikke kan vente. 

 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (1 time siden):

Legevakten er kun ment for dem med akutt, litt mer alvorligere sykdom og skade som ikke kan vente.


Problemet er jo at det er en hel del tilstander som kan virke trivielle, som ikke er det.

Litt vondt i armen kan være hjerteinfarkt, litt svimete kan være slag, vondt i magen kan være blindtarmen osv.
Det som ikke virker så ille, kan være tilstander som krever øyeblikkelig hjelp, og som snarest bør undersøkes av lege.

Det er helt sikkert at mange går til legevakten med ting de burde tatt med fastlegen i stedet, som alminnelig forkjølelse, senebetennelse, vondt her og der og så videre, men det er samtidig bedre at man får sjekket ut om det er noe alvorlig, enn å legge inn årene fordi man ikke oppsøkte lege.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Folk sitter å skriker i telefonen, ser på videoer og gjør alt mulig annet rart på diverse venteværelser, så hvorfor ikke nyte et måltid, folkeskikk har for lengst blitt mangelvare.

Fordi det er uhygienisk. Venteværelse hos en lege er ingen kantine. Det er urenselig og sprer bakterier og det skal ikke være nært et legekontor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (19 minutter siden):

Det er urenselig og sprer bakterier og det skal ikke være nært et legekontor.

Er du virkelig redd for matpakkebakterier når du sitter på et legekontor? Hva kan disse bakteriene føre til?

Selv hadde jeg gjerne spist matpakka mi på venteværelset om jeg hadde tid til det og var sulten.

Det er ikke noe uhygienisk med å spise.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):


Problemet er jo at det er en hel del tilstander som kan virke trivielle, som ikke er det.

Litt vondt i armen kan være hjerteinfarkt, litt svimete kan være slag, vondt i magen kan være blindtarmen osv.
Det som ikke virker så ille, kan være tilstander som krever øyeblikkelig hjelp, og som snarest bør undersøkes av lege.

Det er helt sikkert at mange går til legevakten med ting de burde tatt med fastlegen i stedet, som alminnelig forkjølelse, senebetennelse, vondt her og der og så videre, men det er samtidig bedre at man får sjekket ut om det er noe alvorlig, enn å legge inn årene fordi man ikke oppsøkte lege.

Selvfølgelig. Det skjer, og derfor tar man disse inn. For å forsikre seg om at det ikke farlig av det som antas å være ufarlig. 

Men de fleste av disse er erfaringsmessig unødvendige eller får bedre hjelp via fastlege

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Er du virkelig redd for matpakkebakterier når du sitter på et legekontor? Hva kan disse bakteriene føre til?

Selv hadde jeg gjerne spist matpakka mi på venteværelset om jeg hadde tid til det og var sulten.

Det er ikke noe uhygienisk med å spise.

Det er ikke så veldig uhygienisk, men det sprer bakterier ja, og klinikker SKAL være mer renslige og hygieniske områder enn andre steder. Det er en grunn til at man på alle toaletter på klinikker ikke vasker seg med vanlig håndsåpe, men med antibac.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å si det sånn, det er egentlig verre å spise lunsjen sin på buss/trikk da man ikke får vasket hendene ordentlig der, og gjerne tar ting folk har tatt på med skitne hender, og man sitter jo enda tettere på folk enn på en legeværelse. På et venteværelse kan man i alle fall få vasket hendene sine. Men jeg synes uansett at man skal ta hensyn til andre syke, kan jo sitte folk som er kvalme... Husk at folk som kan ha ekstra sterk luktesans ved enkelte lidelser. Jeg sliter hyppig med migrene så jeg kan bli kvalm og kjenne lukter jeg vanligvis ikke merker noe til. Og da kan matlukt bli svært intenst.

 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest 612a8...338

Jeg frykter at alt flyter ut med mat, telefoner og gudene vet hva folk kan finne på å gjøre på venteværelse. Det er bare noen steder man strengt tatt ikke gjør visse typer ting. Da kan jeg vente meg brødsmuler gamle tomater og agurkskiver hvis jeg får time sent på dagen kanskje? Ting begynner å bli ekkelt. 

Anonymous poster hash: 612a8...338

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 14.1.2020 den 0.48):

For å si det sånn, det er egentlig verre å spise lunsjen sin på buss/trikk da man ikke får vasket hendene ordentlig der, og gjerne tar ting folk har tatt på med skitne hender, og man sitter jo enda tettere på folk enn på en legeværelse. På et venteværelse kan man i alle fall få vasket hendene sine. Men jeg synes uansett at man skal ta hensyn til andre syke, kan jo sitte folk som er kvalme... Husk at folk som kan ha ekstra sterk luktesans ved enkelte lidelser. Jeg sliter hyppig med migrene så jeg kan bli kvalm og kjenne lukter jeg vanligvis ikke merker noe til. Og da kan matlukt bli svært intenst.

 

 

 

Selvfølgelig er det mindre renslig på en buss eller annet offentlig transportmiddel. Det er jo meningen. Det SKAL være mer renslig på en klinikk og helsestasjon, det er jo hele poenget!

Lenke til kommentar

Kanskje forskjell fra legekontor til legekontor også. Men her jeg går er venterommet et hvilket som helst oppholdsrom egentlig, det er tredve-ish stoler der, stumtjener og vannautomat. Dører inn til legekontorene og lab'en, og utgangsdør. Folk flyr ut og inn hele tida, det er ikke spesielt "rent" der for å si det sånn. Det er hvertfall ikke tanken på hygiene som hadde stoppet meg i å ta en brødskive. Så lenge maten ikke lukter sterkt eller lager masse klin så må det da være innafor..

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...