Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan PHEV beregnet for enfas lades på trefas? Og hvorfor er to jordfeilbrytere nødvendig?


Anbefalte innlegg

Har dere forresten mulighet til å fortelle meg hva som gjør disse kablene (pfxp, MR-flex) spesielle? Dersom det legges tre-FAS (IT), hvor mange kobberledninger går det da? Tre faseledere og jord???

 

Er dette noe som kan brukes til min installasjon? Jeg aner ikke hvor mye tverrsnittet må være på 230v 32a?? 
 

Det er 2m i luftlinje, jeg tipper de trenger ca 3m. Kunne jo tipset elektrikeren om denne, evt. kjøpt selv... Jeg vil helst ha kabelen i sort..

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PFXP er dobbelisolert, (ofte flertrådet) PVC kabel. PVC tåler max 70grader oppvarming.

MR-flex er en PEX isolert kabel, den er mangetrådet. PEX tåler max 90 grader oppvarming.

At MR flex er mangetrådet gjør at den tåler mer (veksel)strøm, og siden den tåler 90 grader oppvarming kan den belastes med større strøm før den tar skade, og kan dermed sikres høyere enn en pfxp med tilsvarende ledertverrsnitt.

Ellers er den elektriske oppbyggingen stort sett lik, den store forskjellen er isolasjonsmaterialene.

Siden det er så kort strekk vil det i mine øyne være bare tull å begrense dimensjoneringen. Du sparer toppen noen hundrelapper på å ta det som er "minimum" nå. Den du linker til kan du belaste med 75A i friluft, så det er mer en godt nok til 32A sikring ja, hadde holdt med 4x4 eller 4x6 avhengig av forlegningsmåte :) Men dette har elektrikeren din garantert god kontroll på ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må gå utifra hvordan den legges inne i boligen, hvis alt er åpent forlagt (tversigjennom en vegg er ok) så holder det med 4G4, og hvis det går inni en vegg ett stykke så er 4G6 det man velger.

Kabelen er ikke laget for luftstrekk, så det må opp med wire og få festet kabelen til det.

Kabelen det linkes til har også krav til at det brukes endehylser.

 

 

Selv om bilene maks greier 16A i 3fas, så greier mange av dem 32A 1 fas. Det er flere som tar 32A 1fas enn 16A 3fas pr nå, og hvis man legger opp for 16A, så får man kun også dette i 1fas, som da blir 3,6kW i forhold til 7,4kW. Da er det bedre å ha lagt for 32A hele veien.

Husk også å nevn for elektrikeren din at sikringen bør dimensjoneres for 80%, slik at 32A lading skal ha 40A sikring. Enkelte vern leverandører anbefaler ikke mer enn 80% last over tid, noe en elbil blir.

Det kan ofte være litt enklere å tenke i ladetid, har fått ett fint skjema fra en leverandør, hvor de har regnet på tider ved ett forbruk på 2kWh/10km. Småbilene som Model 3 bruker gjerne litt mindre pr km om sommeren. Min eGolf ligger på 1,4 igjennomsnitt på siste 4000 km som regel (3,5mil på motorvei hver vei). Mens de større bilene som Model X, Audi osv bruker mer, gjerne 2,2 og oppover

16A 1fas gir 18km pr time

32A 1fas gir 36km pr time

16A 3fas gir 55km pr time

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å supplere litt info for din grunnleggende forståelse sin skyld, det er bra å være nysgjerrig:

Det er i dag krav til jordfeilbryter på praktisk talt alt, unntak finnes men de er ikke gjeldende for bolig. Et slikt vern er der for å hindre skade og/eller død hos mennesker og dyr, grenseverdiene som er definert som farlige er 30mA ved 50V. Altså, høyeste tillatte berøringsspenning er 50V, og 30mA er strømgrensen da det er omkring der et hjerte kan begynne å streike, både der og da men også flere timer etter karamellen. I et scenario som du beskriver så har du i utgangspunktet et vern i sikringsskapet, som skal beskytte kabel og utstyr. Men elbillading er litt spesielt, da en jordfeil fra en slik type last "blender" en "vanlig" (type A) jordfeilbryter, som er det du har i sikringsskapet. Dersom laderen kun var sikret med et slikt vern vil det da si at man kan få en jordfeil på denne kursen, og få strømgjennomgang i farlige doser, uten at vernet løser ut. Det er derfor krav til jordfeilbryter type B på slike kurser.

Siden dette vernet ofte følger med lader, kan man unnlate jordfeilbryter i sikringsskapet så lenge det er kun ladestasjonen som forsynes på den kursen. Skal man løse det slik må man dog forhindre faren for utilsiktet berøring på annet vis, ved altså å benytte en dobbeltisolert kabel. Det som er spesielt med denne, kontra en vanlig "jordkabel" (PFSP), er at den som navnet tilsier er bedre isolert. Det blir litt det samme som om man skal montere en lampe f.eks. så kan (egentlig skal) man unnlate å koble beskyttelsesleder (jording) til karosseriet på denne. 

PFXP får du ikke i sort men den kan males helt fint. TFXP MR Flex er en sort kabel som kan brukes i stedet som er litt dyrere, men den kan muligens brukes med mindre tverrsnitt og i så fall er det nok ikke spesielt mye dyrere. Men dette må beregnes.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi fikk inn en Eesee boksen på kontoret her i dag morges. Ser bra bygd ut, og er meget liten i forhold til f.eks. Zaptec sine.

Har ikke innebygd sikring, men har innebygd Type B, og det holder egentlig. Eneste minuset med å ikke ha innebygd sikring er at man ikke får kortsnuttnings beskyttet kun den boksen, og resten vil miste strømmen sin hvis man har 2-3 på samme kurs. Denne er nok mer på privatmarkedet, og da er det ikke så farlig. Litt verre når man har 15+ bokser.

Men kortsluttning skal jo helst ikke skje.

Lenke til kommentar

Den er sendt videre alt. Var ikke noe spennende, kun 5 tilkoblingspunkter med god brukerveiledning for TN og IT tilkobling. 3fas IT stemmer det at den støtter. Boksen er laget for at vann skal kunne renne igjennom uten at det vil gjøre noe større problemer. Men syntes det var rart den har 3 innganger i topp, når det ikke er plass til mer enn 2x6mm i tilkoblingsklemmene, eller 1x10. Men er nok gjort for at kabel skal se pent ut om det kommer 1 eller 2 inn.

Syntes verktøyet for å ta av front dekselet kunne vært enklere, ikke så lett å fikse noe hvis man mister det (Skal ikke være store behovet etter montering, men man vet jo aldri).

Lenke til kommentar

Størrelsen bør egentlig ikke ha så mye å si. De minste vi har brukt har som regel vært kronglete å montere pga. størrelsen, men her er denne mye bedre. Varme kan være ett problem med alt på lite plass, men utformingen av bakplaten/boksen selve laderen sitter i gir mye luft rundt hele selve lademodulen inni.

Driver å jobber med Buisnessline fra EVbox, og har holdt den fysisk en gang, og den er ca. 3 ganger størrelsen, med veldig mye luft inni. Positivt slik jeg trenger den nå, da det ser ut til at jeg får plass til ekstra koblingsstykker i den.

 

Ett lite tips. Pass på at du har godt nok Wifi dekning der den skal stå. De skal funke uten også, men hvis de har gjort som Zaptec, så få de da en sikker mengde strøm som sendes ut, og lastbalansering opp mot huset ikke er mulig. Bør som regel ha -70dB eller  mindre ved den for at den skal holde seg. Jeg pleier å bruke wifi analyzer appen til å sjekke slikt.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (På 14.1.2020 den 21.59):

Og forresten, hva slags pfxp kabel (tykkelse etc) må jeg ha mellom skap og ladeboks? Elektriker sier han kun har hvit, men da huset og ladeboksen jeg kjøper er sort, ønsker jeg naturligvis også sort kabel. Finnes dette? Hvilken tykkelse/type trenger jeg? IT nett, 230v 32a trefas. Tusen takk for hjelp :)

Be om TFXP MR Flex 4G10mm2 evt. 4G6mm2

Den er sort, men mye mykere enn PFXP. Tåler større belastning. Mange trådet, må ha hylser.

Den er billigere og enklere å trekke. Har trekt 5G16 og 5G6 med denne, strekk på 100m gjennom flere rom og svinger på bro. Sparte 20kr/m på 6mm2 sammenlignet med PFXP.

Sørg for å få jobben gjort av et firma som driver med dette, ikke noen som banker PR til vanlig. Firmaet jeg jobber har en egen avdeling som kun driver med elbil og solceller. De er alltid oppdatert på det nyeste.

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (42 minutter siden):

Be om TFXP MR Flex 4G10mm2 evt. 4G6mm2

Den er billigere og enklere å trekke. Har trekt 5G16 og 5G6 med denne, strekk på 100m gjennom flere rom og svinger på bro. Sparte 20kr/m på 6mm2 sammenlignet med PFXP.

Hvordan er det med 16mm og 100m strekk med tanke på spenningstap?

Fikk 5,19% når jeg regnet på den tidligere i dag på den lengden, som er over 4% grensen. Går greit hvis man har 240V i skapet, men litt skeptisk til det hvis man har 230V eller lavere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...