Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan PHEV beregnet for enfas lades på trefas? Og hvorfor er to jordfeilbrytere nødvendig?


Anbefalte innlegg

Hei!

Altså, ladeboks installeres på IT nett med størst mulig effekt, dvs. 230V 32A med tre faseledere. Dette skal kunne gi meg ca. 11 kW (230x32x1,6?). Men, såvidt jeg vet er det kun Tesla som kan lade med 230v tre-fas. Dersom jeg tilkobler en bil som kun aksepter 1-fas, vil laderen (eller bilen?) da kun benytte seg av 1-fas strøm og bilen dermed lade som normalt? Eller vil bilen nekte å ta imot lading?

 

2) Enda en ting jeg ikke forstår. Ladeboksen jeg tenker kjøpe (Tibber Easee) har innebygget jordfeilbryter type B. Elektrikeren jeg har snakket med sier dette ikke har noe å si, og at kursen (jeg er usikker på terminologien her..) uansett må ha en slik jordfeilbryter. Hvorfor er det slik? To jordfeilbrytere??

EDIT: Når jeg ser i sikringsskapet kan det se ut som om jordfeilbryteren sitter i selve kurssikringen (det er en egen T-knapp på hver enkel automatsikring), kan dette stemme? Er det derfor et trengs ekstra jordfeilbryter på sikringen i sikringsskapet (jordfeilbryter type A?) i tillegg til jordfeilbryter type B i ladeboksen?

 

takk for svar :)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anterialis skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det slik? To jordfeilbrytere?

Godt spørsmål. Har heller ikke skjønt hvorfor. Eneste jeg kan tenke meg er "forskriftene" - dvs det står i skriften, så da må det være slik. Mulig det ikke var RCM innebygget i ladeboksene da forskriftene ble innført. 
Hvis RCM detekterer feil så vil kontaktor slå av strømmen, i praksis er da bilen like godt isolert fra nettet som om sikringsautomaten slår ut.

Angående lading på 3-fas IT så har jeg hørt litt varierende erfaringer beskrevet. Noen får mere effekt enn de kan få med 1-fas. Er muligens avhengig både av type bil og ladestasjon.
Laderen er designet for å fungere best med TN nett. F.eks skal bilen kunne trekke 11 kW på 3-fas 16A TN, og 6-7 kW på 1-fas 32 A IT. Men laderen er ikke dimensjonert for 32A, det blir unødig kostbart. Den består av 3 moduler, som fordeler 32A seg imellom. 

Lenke til kommentar

Du trenger ikke jordfeil bryter foran ladeboksen hvis det benyttes dobbelt isolert kabel frem. PFXP er en slik kabel

Kjenner ikke til om Tibber støtter 3fas IT. Zaptec sine gjør det nå. Biler som støtter det er Teslaene, Audi E-tron, Mercedes EQC og enkelte nyere VW Golf har vi fått melding om.

Zaptec sine har egne koblingsskjema for IT 3fas (Lasker L3 mot N i bakplaten). Disse er bygget for det. Ville ikke koblet det slik hvis ladeboksen ikke er laget for det. Ville nok da holdt meg til 1fas tilkoblet, men ikke noe i veien for å legge frem 3fas kabel for sikkerhetsskyld når man først legger.

Bilen din støtter heller ikke 32A så vidt jeg husker, men like greit å ha det for fremtiden.

Og selv om du har 3fas tilkoblet, så vil bilen kunne fungere med 1fas. Ikke noe problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, grovetussen!

Da er det enklere å forstå. Her leser jeg noe lignende på elbilgrossisten:

0B000B45-4835-4567-82FD-4320207F93A8.thumb.jpeg.04285b70749d9d41e6fdb2bad8361a5d.jpeg
 

4DA6C189-F515-4A43-AF92-F4E7A995B7A8.thumb.jpeg.44ba3ea94948c25180a6f44ee8be166f.jpeg

 

Men si meg, burde ikke elektrikeren opplyst meg om dette da jeg skrev at det er jordfeilbryter i ladeboksen, og dette da kanskje ikke trengs i skapet også...?

Hva tenker dere er enklest å gjøre; to jordfeilbrytere (må den i skapet da også være type B??) eller kun en type B i ladeboksen og dobbeltisolert pfsp/pr kabel fra skap til ladeboks? Meninger? Dette kan jeg ingenting om.. Klart man skal stole på elektrikeren, men jeg føler ikke de har gitt meg noen forklaring på ting, kun sagt at «sånn er det», bla. da jeg spurte om hvorfor det bar nødvendig med to jordfeilbrytere når det skrives på nett at det ikke trengs...

Takk for svar!

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 minutter siden):

Du trenger ikke jordfeil bryter foran ladeboksen hvis det benyttes dobbelt isolert kabel frem. PFXP er en slik kabel

Kjenner ikke til om Tibber støtter 3fas IT. Zaptec sine gjør det nå. Biler som støtter det er Teslaene, Audi E-tron, Mercedes EQC og enkelte nyere VW Golf har vi fått melding om.

Zaptec sine har egne koblingsskjema for IT 3fas (Lasker L3 mot N i bakplaten). Disse er bygget for det. Ville ikke koblet det slik hvis ladeboksen ikke er laget for det. Ville nok da holdt meg til 1fas tilkoblet, men ikke noe i veien for å legge frem 3fas kabel for sikkerhetsskyld når man først legger.

Bilen din støtter heller ikke 32A så vidt jeg husker, men like greit å ha det for fremtiden.

Og selv om du har 3fas tilkoblet, så vil bilen kunne fungere med 1fas. Ikke noe problem.

Takk for god info!

Nei, bilen min (BMW X5 45e) takler kun litt over 3 kw (230v16a enfas), men ønsker å fremtidssikre ladeboksen. Jeg tror Tibber Easee også kan kobles med IT trefas, det er i alle fall slik jeg har forstår det samt at elektrikeren jeg snakker med var den som anbefalte det i utgangspunktet når jeg sa jeg ville ha Easee boksen. Samme elektriker har egne tilbud på denne ladeboksen med installasjon..

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (48 minutter siden):

Takk, grovetussen!

Da er det enklere å forstå. Her leser jeg noe lignende på elbilgrossisten:

0B000B45-4835-4567-82FD-4320207F93A8.thumb.jpeg.04285b70749d9d41e6fdb2bad8361a5d.jpeg
 

4DA6C189-F515-4A43-AF92-F4E7A995B7A8.thumb.jpeg.44ba3ea94948c25180a6f44ee8be166f.jpeg

 

Men si meg, burde ikke elektrikeren opplyst meg om dette da jeg skrev at det er jordfeilbryter i ladeboksen, og dette da kanskje ikke trengs i skapet også...?

Hva tenker dere er enklest å gjøre; to jordfeilbrytere (må den i skapet da også være type B??) eller kun en type B i ladeboksen og dobbeltisolert pfsp/pr kabel fra skap til ladeboks? Meninger? Dette kan jeg ingenting om.. Klart man skal stole på elektrikeren, men jeg føler ikke de har gitt meg noen forklaring på ting, kun sagt at «sånn er det», bla. da jeg spurte om hvorfor det bar nødvendig med to jordfeilbrytere når det skrives på nett at det ikke trengs...

Takk for svar!

Hvis det legges PFSP så holder det med normal Type A i sikringskapet, og kan da også benytte kombi automat som er sikring og jordfeilbryter i samme pakke.

Det er veldig mye regler og det er enormt med forskjellige ladestasjoner ute å går, så kan lett skjønne at enkelte blir litt forvirret.

Det som står i forskriftene er at hvert ladepunkt skal ja jordfeilbeskytelse for for 30 mA for AC og 6mA for DC. Dette støtter kun Type B. Man kan ha flere ladepunkt på 1 sikring, så lenge hver ladepunkt har dedikert jordfeilbryter. Tidligere så kunne man nesten lese at kravet var dedikert sikring og jordfeilbryter. Man kan kommer unna dedikert jordfeilbryter hvis man har frittstående garasje hvor man skal benytte eksisterende installasjon, men man må fortsatt ha Type B, selv om denne kan stå foran hele garasjen.

Hvis man har ladestasjon med innebygd RCD 6mA, så holder det med kombivern foran, og man trenger ikke Type B i det hele tatt for eksempel.

Det har blitt litt bedre forklart i nyeste NEK, men jobber man ikke med det ofte nok, så er det enkle å gjøre som elektrikeren din gjør for å være sikker.

Husk det er krav til overspenningsvern også når det tilkommer endringer, slik som å legge til kurser i sikringsskap.

Det enkleste og billigste for din del er å legge PFXP (Riktig versjon kan legges direkte i jord) og vanlig sikring i skapet.

 

 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (54 minutter siden):

Takk for god info!

Nei, bilen min (BMW X5 45e) takler kun litt over 3 kw (230v16a enfas), men ønsker å fremtidssikre ladeboksen. Jeg tror Tibber Easee også kan kobles med IT trefas, det er i alle fall slik jeg har forstår det samt at elektrikeren jeg snakker med var den som anbefalte det i utgangspunktet når jeg sa jeg ville ha Easee boksen. Samme elektriker har egne tilbud på denne ladeboksen med installasjon..

Personlig ville jeg anbefalt deg Zaptec Home.

Denne har innebygd sikring og jordfeilbryter, og du kan hvis du ønsker i fremtiden hente ut en ladestasjon til fra samme kabel. De lastbalanserer også på fasenivå (Eneste som gjør det), støtter 3fas IT. De kan også lastbalansere mot husets øvrige laster (det er månedskost for dette). De kommer med firmware oppdateringer ofte som også legger til nye funksjoner gratis, og mener Home har mulighet til å justere når på døgnet man får antall strøm (Har ikke fysisk brukt appen til Home enda, men satt opp en del anlegg).

Man kan også låse fast ladekabelen i ladestasjonen hvis man ønsker det. Praktisk å kunne la kabelen henge der uten å frykte den blir borte. Man kan også la ladestasjon stå åpen (plug and play), eller aktivere RFID, slik at ingen andre får ladet.

Du får også god oversikt over forbruket på hver eneste ladesesjon.

Eneste minuset er at den krever wifi tilkobling for å lastbalansere og gi fullt ut. Forsvinner Wifi, så setter den av en viss mengde strøm som kan brukes (Funker bra det også). Appen for å starte krever også bluetooth nærhet. Får sett ladestatus samme hvor man er.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Takk for god info!

Nei, bilen min (BMW X5 45e) takler kun litt over 3 kw (230v16a enfas), men ønsker å fremtidssikre ladeboksen. Jeg tror Tibber Easee også kan kobles med IT trefas, det er i alle fall slik jeg har forstår det samt at elektrikeren jeg snakker med var den som anbefalte det i utgangspunktet når jeg sa jeg ville ha Easee boksen. Samme elektriker har egne tilbud på denne ladeboksen med installasjon..

Tibber easee kan kobles med 3fase IT og kan ogsåkobles opp mot tibber strømleverandør og styre lading etter strømpris. Model3 kan da lade inntil 11kW fra denne.

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (5 timer siden):

Kan du si litt mer om hvorfor Easee ikke tåler 32a (på 230v trefas)?

Ser at du har fått gode svar. Men bare for å kommentere denne, som var svar til mitt innlegg:
En ladeboks har lite problemer med å "tåle" hva som helst. Det er bare en koblingsboks mellom strømnettet og bilen. 
I min ladeboks går strømmen gjennom en automatsikring (63A 3-fas) og en kontaktor som tåler 40A.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (35 minutter siden):

Ser at du har fått gode svar. Men bare for å kommentere denne, som var svar til mitt innlegg:
En ladeboks har lite problemer med å "tåle" hva som helst. Det er bare en koblingsboks mellom strømnettet og bilen. 
I min ladeboks går strømmen gjennom en automatsikring (63A 3-fas) og en kontaktor som tåler 40A.

Det fleste er slik, ikke alltid sikring heller. Men kommer an på hva den er bygget opp etter. Enkelte produsenter velger å spare litt innvendig for å få billigere bokser. Schneider har jo alt fra 3,7kW og oppover i sitt sortiment.

Det enkleste er ofte å ha 22kW bokser som man justerer ned i boksen etter det man legger opp til og har kapasitet til.

Syntes det er rart din har 63A sikring, med utstyr etter som kun tåler 40A. Hvilken ladeboks er det?

Boksene skal normal sikres med det de maks tåler, men normalt ikke noe problem med ladebokser da bilene ikke drar mer enn 32A, og kan da ses på som fast last på maks 32A, og ikke en stikkontakt som er forutsigbar. Din ladeboks ville ha fungert med første generasjon Zoê, men fått problem med kontaktoren, hvis man hadde lagt opp 63A TN til den. (Første generasjon Zoê kunne lade på 43kW AC, som er 3x63A 400V)

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (7 timer siden):

Personlig ville jeg anbefalt deg Zaptec Home.

Denne har innebygd sikring og jordfeilbryter, og du kan hvis du ønsker i fremtiden hente ut en ladestasjon til fra samme kabel. De lastbalanserer også på fasenivå (Eneste som gjør det), støtter 3fas IT. De kan også lastbalansere mot husets øvrige laster (det er månedskost for dette). De kommer med firmware oppdateringer ofte som også legger til nye funksjoner gratis, og mener Home har mulighet til å justere når på døgnet man får antall strøm (Har ikke fysisk brukt appen til Home enda, men satt opp en del anlegg).

Man kan også låse fast ladekabelen i ladestasjonen hvis man ønsker det. Praktisk å kunne la kabelen henge der uten å frykte den blir borte. Man kan også la ladestasjon stå åpen (plug and play), eller aktivere RFID, slik at ingen andre får ladet.

Du får også god oversikt over forbruket på hver eneste ladesesjon.

Eneste minuset er at den krever wifi tilkobling for å lastbalansere og gi fullt ut. Forsvinner Wifi, så setter den av en viss mengde strøm som kan brukes (Funker bra det også). Appen for å starte krever også bluetooth nærhet. Får sett ladestatus samme hvor man er.

Jeg tror Easee fungerer relativt likt? Den har innebygget jordfeilbryter (sikring?), og støtter opp til tre ladestasjoner i parallell. Lastballanserer også. Støtter 3fas IT. Kan også lastballanseres mot husets øvrige laster (jeg er Tibber strømkunde så har dette aktivert). Jeg er usikker på hvor ofte det kommer firmware oppdateringer. Jeg liker at den er produsert i Horten. Den har smartlading som skrur av lading ved strømtopper og starter når det er billig (Tibber kjenner angivelig strømprisen på Nordpol 24-48t frem i tid..). Ladekabelen har jeg hørt kan låses fast (i app) samt aktivere RFID. God oversikt i ladeapp / Tibberapp. Samme ulempe med wifi. Ser i utgangspunktet helt lik ut??

66E82532-27E6-4EE4-94C7-7A92E75C8716.thumb.jpeg.2424fcf231dfc8fe11a9a4af1dd4dfa3.jpeg

 

1C686A84-606F-46C8-BEDE-93B1061D6E80.thumb.jpeg.6c63ec5d961eb3fd70f76f8b7e153bc2.jpeg

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Og forresten, hva slags pfxp kabel (tykkelse etc) må jeg ha mellom skap og ladeboks? Elektriker sier han kun har hvit, men da huset og ladeboksen jeg kjøper er sort, ønsker jeg naturligvis også sort kabel. Finnes dette? Hvilken tykkelse/type trenger jeg? IT nett, 230v 32a trefas. Tusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Hårek skrev (15 timer siden):

Viridian Ecolite. 
 

VE.jpg

Underlig at de har kjørt 63A i den, la ikke merke til det i de 2 av den vi satt opp hos oss på kontoret. (SLS versjonen)

Men den er i utgangspunktet kun for kortsluttnings beskyttelse, siden bilen er en fast last, så det er jo ikke noe problem.

Anterialis skrev (8 timer siden):

Og forresten, hva slags pfxp kabel (tykkelse etc) må jeg ha mellom skap og ladeboks? Elektriker sier han kun har hvit, men da huset og ladeboksen jeg kjøper er sort, ønsker jeg naturligvis også sort kabel. Finnes dette? Hvilken tykkelse/type trenger jeg? IT nett, 230v 32a trefas. Tusen takk for hjelp :)

Tibber boksen er nok veldig lik, foruten automatisk fasefordeling som Zaptec har patent på (Produseres i Stavanger), men ellers er de veldig like ja. Er nok en liten fordel med tibber når du har strøm derifra og får ting inkludert. Minuset er vel at man låser seg til dem som strøm kunde. Regner med Zaptec får oppdatering som justerer seg mot strømprisene man selv velger når AMS prisingen kommer til neste år. De har i hvertfall muligheten til det hvis de vil.

Til kabelen så kommer det litt an på lengden. PFXP så bør du ha 6mm eller i verste fall 10mm hvis det er veldig langt (Tviler på det). Den fås i grå også, men mulig det starter fra 10mm, i hverfall den jeg fant kjapt i grossist katalogen (den trenger rør for å ligge i jord).

Har en annen som vil funke, men kan ikke avsløre alle konkurranse fordelene vi har :D.

De fleste kabler gjør det ikke noe å male over heller, selv om det blir verre hvis de må ned. Ute så kan det være en fordel at hvite kabler blir overmalt, da det beskytter bredre mot sola (UV strålene bryter ned de hvite ytterkappene fortere enn de mørke)

Lenke til kommentar

Forstod jeg deg riktig at pfxp ikke kommer i sort? Da kan jeg kanskje tipse om grå kabel som kanskje er enklere å male sort enn den hvite. Grå er mer sort enn hvit :p

 

edit: kjempelurt at zaptec kan låse fast ladekabelen i ladeboksen. Det har jeg ikke lest om at Tibber Easee kan, men et raskt søk avslører at den også kan det. Den har også smartlading til samme pris (39kr /mnd) som da lader når det er billigst. Den har også touch sensor på ladeboksen som starter lading på makshastighet om du skal ut å kjøre snart og ikke ønsker smartlading. Høres ut som Zaptec og Tibber Easee er veldig like. Liker dem begge, men går for Tibber siden jeg nettopp ble tibberkunde. Dette er vel enda en måte å skaffe seg strømkunder på...

Får du zaptec i forskjellige farger også? Også en ting jeg liker med Easee, dekselet kan byttes i forskjellige farger. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (53 minutter siden):

Forstod jeg deg riktig at pfxp ikke kommer i sort? Da kan jeg kanskje tipse om grå kabel som kanskje er enklere å male sort enn den hvite. Grå er mer sort enn hvit :p

 

edit: kjempelurt at zaptec kan låse fast ladekabelen i ladeboksen. Det har jeg ikke lest om at Tibber Easee kan, men et raskt søk avslører at den også kan det. Den har også smartlading til samme pris (39kr /mnd) som da lader når det er billigst. Den har også touch sensor på ladeboksen som starter lading på makshastighet om du skal ut å kjøre snart og ikke ønsker smartlading. Høres ut som Zaptec og Tibber Easee er veldig like. Liker dem begge, men går for Tibber siden jeg nettopp ble tibberkunde. Dette er vel enda en måte å skaffe seg strømkunder på...

Får du zaptec i forskjellige farger også? Også en ting jeg liker med Easee, dekselet kan byttes i forskjellige farger. 

Tror nok ikke pfxp kommer i sort, men kan jo bruke MR-flex eller lignende. Da kan du også sannsynligvis gå ned i tverrsnitt siden den har høyere strømføringsevne enn pfxp. Litt høyere meterpris, men det er vel ikke så mange meter du skal ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

 Dette er vel enda en måte å skaffe seg strømkunder på...

Får du zaptec i forskjellige farger også? Også en ting jeg liker med Easee, dekselet kan byttes i forskjellige farger. 

Det er en fin måte å skaffe strømkunder på ja, minuset for kunden er at de låser seg til 1 selskap for full funksjonalitet.

Zaptec fås ikke i forskjellige farger. De har skilt de i 2 farger pr nå. Sort er Pro versjonen og Hvit er Home (Forskjellen er Home har maks 2 i lastbalansering, og mangler PLC kommunikasjon). Men det kan hende man får farge valg etter hver hvis mange nok ønsker det. Ellers er dekselet enkelt å ta av for å kunne male/lakke i fargen man selv ønsker. Bak så er den fortatt tett, slik at det ikke har noe å si at uautoriserte tar av dekselet. Man får tak i erstatnings deksler hvis man trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...