Gå til innhold

TEMA: Løsninger med skyhøy WAF-faktor


Anbefalte innlegg

Jeg er som de fleste her over snittet opptatt av lyd og bilde. Ønsker helst en god OLED TV (som da blir 55" eller større), og minst like viktig - god tilkoblet lyd. I motsatt hjørne har jeg imidlertid en partner som stiller seg totalt likegyldig til hifi, og heller tenker design over funksjon, noe jeg har på følelsen at mange andre her også deler. ;)

En har da to valg. Kan enten presse på og overtale partner om at siden dette er såpass viktig, så får hun bare tåle det. Eller en kan investere i noe som har så skyhøy WAF-faktor, at det i hennes øyne ikke oppleves stort verre enn en slank lydplanke.

Denne tråden tar for seg det sistnevnte. Alt en kan gjøre med tanke på hvilke type høyttalere, forsterker, metode for tilkobling osv. Det er en tråd for saklig diskuskon og innspill, samt en der jeg deler hva jeg selv har tenkt på. ?

1. Surround-lyden ryker

I loftstua i barndomshjemmet mitt har jeg satt opp Dolby Atmos, med både bakhøyttalere og høyttalere festet i taket. Men når sant skal sies opplever jeg ikke effekten som på langt nær like overbevisende som i kinosalen. Det skyldes gjerne både akustikken i rommet, og regelrett at jeg ikke er i nærheten av å ha like mange, eller like gode høyttalere for den saks skyld. Det er med andre ord fordelaktig i en stue der en ikke kan sentrere alt rundt lydanlegget, at antallet lydkanaler minimeres. 

2. Trådløst er veien å gå?

Jeg har sett på nye teknologier som en del av løsningene til mitt problem. WiSA-standarden, en trådløs tilkobling der en bare trenger strømkabel til høyttaleren, ble en stund vurdert. Imidlertid innser jeg at en blir sterkt begrenset i utvalget av kompatible høyttalere. Klipsch blir sjelden assosiert med høy WAF, og da er alternativene få.

Et annet alternativ er KEF LSX, som støtter både wifi og bluetooth. Problemet her er bare at for å koble til TVen, trenger en optisk lydkabel fra den ene aktive høyttaleren. Da er en ikke kommet altfor langt, spesielt siden en også trenger tjukk strømkabel for hver høyttaler. Trådløse høyttalere virker derfor enda ikke helt som veien å gå. I hvert fall ikke inntil til de støtter WiFi-handshake med TVen.

rvHCKAE.jpg

Slike høyttalere trenger fortsatt fysisk kabel til TVen, og er derfor ikke et optimalt alternativ.. enda.

3. Kompakt forsterker erstatter dekoderen

Så hva ender vi opp med i stedet?  Vel, de fleste er fra før vandt til å ha en dekoder i TV-benken. Dog etter hvert som mer og mer innhold går gjennom streaming, tenker jeg at det i bunn og grunn er like greit å kaste dekoderen til fordel for et TV-kort. Dette er noe de fleste operatører tilbyr. Dette tiltaket sparer plass på TV-benken, og inn kommer i stedet Nad Amp1. Dette er en enkel og grei stereoforsterker av god kvalitet, med 2x40W kanaler. I tillegg har den utgang til en aktiv subwoofer - mer om det senere. Med en slik kompakt forsterker, får en samlet høyttalerkablene i ėn flette på midten, og har gode muligheter til å skjule alt unna. 

h9m7OT9.jpg

4. Hva med høyttalerne?

Blant høyttalere finnes det flere kategorier. Gulvstående, vegghengte osv. Den kategorien med høyest WAF-faktor uten å ofre for mye lydkvalitet, er etter min mening kompakte bokhøyttalere. Hva gjelder design tenker jeg less is more, færrest mulig skruehull, elegante materialer og kompakt ytre. KEF LSX ble nevnt som et trådløst alternativ i sted, men skal en ha kablet, kan en like gjerne gå for nye Bowers & Wilkins 607-serie. Den passer alle kriteriene listet, og gir fortsatt god trøkk og klang til både film og musikk. 

56gS273.jpg

5. Hva med bassen?

Ulempen med slike kompakte bokhøyttalere, er selvsagt mangelen på slagkraftig mellom- og dypbass. Her er en regelrett nødt til å gjøre kompromisser. Portet design er det som gir mest trøkk i lav hz, men gjør kassene store og boksete. Vil en settr design først, bør en definitivt heller gå for en ultrakompakt 10-tommer forseglet sub, slik som SVS SB-1000. Da får en nok av detaljer i mellombassen, og en solid forlengelse av dypbassen.

6R5tb5l.jpg

6. Hva med TV?

Er det noe TVen kan bidra med på lydfronten? Svaret er ja. I hvert fall noen modeller. Sony har med sin Master OLED A-serie en svært spesiell egenskap. Høyttalerelementer, eller accentuators som de kalles, inni selve glasset. Dette gjør at TVen på helt spesielt vis kan fungere som en senterhøyttaler, der dialog stammer rett fra selve handlingen på skjermen. Flott er det også at skjermhøyttaleren kan brukes isolert som senterkanal, i kombinasjon med dedikerte stereohøyttalere. Altså sparer en egen senterhøyttaler, og ender likeledes opp med et flott 3.1-anlegg med skyhøy WAF-faktor. 

7. Andre ting?

Innspill? Hva har jeg glemt som kan gjøre det enda lettere å få innpass i hjemmet med både god lyd og godt bilde? :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som jeg ikke ser diskutert er selve TV-møbelet. Her vil det være mulig å skaffe modeller med stoff i dørene i stedet for treverk. Disse kan da la både IR-signaler og lyd slippe igjennom. Altså kan i alle fall forsterker gjemmes bak en stoffdør, men med riktig oppsett kan man også gjemme bort høyttalere bak stoffdør. De største ulempene er at det begrenser utvalg av TV-møbler, høyttalerne kan få lite pusterom og høyttalerne kan havne for lavt mot gulvet.

Eksempel fra Unnu under, uten at jeg skal kommenterer valg av TV og høyttalere:

211large-stor.jpg

Lenke til kommentar

Den letteste jobben med innpass i stua hos meg var forsterkeren. Da denne kom var hun regelrett henrykt over å slippe de vanlige 15-20cm høye sakene som hadde preget benken siste 10 årene.

Bilderesultat for devialet d120

Ja, de koster litt. Men inneholder alt man trenger, inkl streaming og riia. Til og med fjernkontrollen er like lekker. Og lyden gjør at du aldri trenger å tenke på bytte i grunn.

Devialet Expert og D-Premiere. Fra 120W til 1000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/13/2020 at 11:44 AM, Zlatzman said:

En ting som jeg ikke ser diskutert er selve TV-møbelet. Her vil det være mulig å skaffe modeller med stoff i dørene i stedet for treverk. Disse kan da la både IR-signaler og lyd slippe igjennom. Altså kan i alle fall forsterker gjemmes bak en stoffdør, men med riktig oppsett kan man også gjemme bort høyttalere bak stoffdør. De største ulempene er at det begrenser utvalg av TV-møbler, høyttalerne kan få lite pusterom og høyttalerne kan havne for lavt mot gulvet.

Eksempel fra Unnu under, uten at jeg skal kommenterer valg av TV og høyttalere:

211large-stor.jpg

Det er faktisk ikke dumt! Synes det ofte er vanskelig å finne et TV-bord som både ser pent ut, og har rommene jeg ønsker. Problemene er som du selv sier, at høyttalerne gjerne blir stående altfor lavt, og i tillegg ikke har nok plass rundt seg. Så er det også det at jeg ikke har sett noe mesh-filter foran som ligner vanlig stoff, enda. Det blir på en måte nærmere tett myggnetting, eller ala fronter som beskytter høyttalere og subwoofere. Da blir det fort ikke like pent i følge madammen. 

Lenke til kommentar
Agentspoon skrev (På 13.1.2020 den 11.33):

3. Kompakt forsterker erstatter dekoderen

Så hva ender vi opp med i stedet?  Vel, de fleste er fra før vandt til å ha en dekoder i TV-benken. Dog etter hvert som mer og mer innhold går gjennom streaming, tenker jeg at det i bunn og grunn er like greit å kaste dekoderen til fordel for et TV-kort. Dette er noe de fleste operatører tilbyr. Dette tiltaket sparer plass på TV-benken, og inn kommer i stedet Nad Amp1. Dette er en enkel og grei stereoforsterker av god kvalitet, med 2x40W kanaler. I tillegg har den utgang til en aktiv subwoofer - mer om det senere. Med en slik kompakt forsterker, får en samlet høyttalerkablene i ėn flette på midten, og har gode muligheter til å skjule alt unna. 

h9m7OT9.jpg

 

lite alternativ til nad er gjerne denne ( skal ikke se vekk fra at innmaten er ganske like ) 

 

Lenke til kommentar

WAF betyr Wife Acceptance Factor og da sier det seg egentlig selv at det er husmoren som bestemmer hva som skal aksepteres. Mannfolk kan ikke bestemme at den og dette har høy WAF, det ender bare i konflikt. I tillegg vil ikke ti damer være enige om hva som er høy WAF heller. F.eks her i hjemmet har vi Klipsch RF7 III og to 18" med tilhørende svarte bokser på stua og fruen synes det er helt greit da vi begge spiller mye musikk, mens hos andre ville det ha vært totalt uaktuelt. Inviter din bedre halvdel inn i prosessen så tidlig så mulig så vil ungå potensielt mye støy etterpå.

Lenke til kommentar

Ja, diskusjoner om smak blir som regel unyttige diskusjoner. Kvinner er ikke en helt homogen gruppe, selv om vi gjerne skulle ønske det. :D

Forslag til hva som kan funke er bra, å tro at man kan konkludere er å tro på julenissen.

 

Edit: Noe som ofte funker bra er å dra inn nettopp ting som f.eks RF7 og se an reaksjonen. Vil tro de fleste hunnkjønn, ihvertfall de som har passert 20 vil rynke godt på nesa. Og da sier du ok, og tar inn det du egentlig vil ha, som da har langt større sjanse for godkjenning så lenge det er ørlite mindre ruvende enn RF7.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...