Gå til innhold

Staten krever mer penger etter Helge Ingstad-havariet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det eneste jeg har fått med meg at Sola kunne kritiseres for var vel at de kanskje burde slukket dekkslyset, da dekkslyset kunne ha svekket synligheten av andre lys.

Etter Sjøveisreglene:

"Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk."

Men at de har tente lys på dekk en stund etter at de legger fra land er visstnok helt normalt på alle tilsvarende fartøy, så usikkert hvor langt man kommer med dette.

Det er vel også usikkert om dette er et så grovt overtramp at det skulle medføre noen særlig skyld?

I tillegg har vel trafikksentralen fått en del pepper, men den drives vel også av staten, så staten må etter mitt syn ta all skyld selv.

Endret av KalleKanin
Litt skriveleif og lett omskriving for klarere setninger
  • Liker 5
Lenke til kommentar

først og fremst så slår man ikke av dekkslys så lenge sjømenn er på dekk.

for det andre, jeg er lei av å se hvordan automatikken i staten kaster vekk mer og mer penger på dette.

Når båten var under vann, skulle alle sagt, den er vrak, den skal kasseres nå.

helt vanlig når et skip synker helt under.

 

men neida, istedenfpr brukes mer enn å lage nytt, og ingen bryter ut med en "hvorfor kaster vi ikke heller pengene ut fra fly over en by, så noen får bruk for pengene?"

 

og nå får statens advokater prøve seg på en vri, mere peng ut av vindu.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
pecla skrev (22 minutter siden):

Hvorfor det? Hva er galt med å få saken behandlet i retten? Enten taper staten(kanskje mest sannsynlig), eller den vinner og får dekket noe av utgiftene. Hva er flaut med det?

Det er flaut hvordan det sløses med fellesskapets midler, i en totalt unødvendig rettssak. 

Det er skattebetalerne (oss) som betaler hele gildet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

josteinsen:

Ja både Sola og trafikksentralen er medskyldige. Det viser rapporten veldig klart.

Proton svarer:

Det blir fryktelig feil om ansvaret for ledelsen på et skip skal pulveriseres med å skylde på mange andre. Selv om trafikksentralen hadde instruert HI om å kjøre rett inn i siden på Sola, så var HI selvsagt ikke forpliktet til å gjøre det. Denne saken er bare flau, og den er klinkende klar. Men om det bare er ledelsen på broen som kan klandres, eller om de bakenforliggende forhold i Marinen også må ta skyld, kan nok diskuteres - mest sannsynlig det siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På bildet over fremgår det klart at flengen i siden på HI går mindre enn en halv meter under toppen på vannlinjen. Da burde det ikke være en uoverkommelig oppgave å "tette" flengen med presening, madrass el. ,eller ballastere fartøyet slik at flengen kom over vann, så fartøyet dermed kunne gå til et mer passende sted f.eks. Hanøytanken. Det tok tross alt flere døgn før den sank. Istedet blir HI kjørt på land slik at flengen kom ned i vannet og fartøyet ble fylt gjennom en hul propellaksling. Det er vanskelig å tenke seg en mer klønet og amatørmessig oppførsel av et skipsmannskap, og med en høyere pris på skaden, enn det som ble utvist på HI.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

KalleKanin:

Det eneste jeg har fått med meg at Sola kunne kritiseres for var vel at de kanskje burde slukket dekkslyset, da dekkslyset kunne ha svekket synligheten av andre lys.

Proton svarer:

Når et fullastet tankskip legger ut fra Sture gjøres det sjøklart for å gå i havet. Da stenges luker, fortøyninger stues bort og alt som ligger løst på dekk fjernes. Da er det en selvfølge at dekkslysene er på. Når brobesetningen på HI hevder at de var usikre på om lysene var oljeterminalen eller et fartøy, så ville det vært lurt å se på radaren og senke farten. Uansett ville det være feil å kjøre på lysene slik de gjorde

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hele den skandalaløse bergingsoperasjonen kunne vært løst på en mye bedre måte enn det man endte opp med.

750 millioner++ og resultatet er spiker likevel og en skam for Forsvaret og Norge. Det er trist å være vitne til slik sløsing av offentlige midler. Man kan ikke annet enn å kondolere på vegne av det norske folk for slik idioti.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
pecla skrev (4 timer siden):

Hvorfor det? Hva er galt med å få saken behandlet i retten? Enten taper staten(kanskje mest sannsynlig), eller den vinner og får dekket noe av utgiftene. Hva er flaut med det?

Staten kommer til å bruke millioner av "våre" penger, hvor de til slutt taper
Skulle staten vinne i høyesterett, så er det vel en EU domstol saksøkte kan anke til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...