Gå til innhold

Windows 10 skjit i minnebehandling


G

Anbefalte innlegg

HW-specs.:

Motherboard: Asus Crosshair VIII Hero 8 (Wi-Fi)

Zen2 3700x cpu

64 Gig G.Skill B-die uklokket CAS 14 Unregistered RAM

Foreløpig C-disk er: Samsung 970 Evo Plus 1 Terabyte, 314 Gig free of 837 Gig

GPU er 1660 Super fra Asus (foreløpig), planlegger å skifte før utgangen av januar sannsynligvis. Selv om det ikke er en forferdelig opplevelse. Jeg har også hatt en hakkeopplevelse i spillet Civilization 6 etter noen timers spilling, steam-utgave av spillet.

Win10

VMware med Win10 som verts-OS

VMware gjest med Win10 som OS.

 

Problemstilling: Verts-OS og alt annet som kjører kneler i sirup

Kjører en livestream inne i gjeste-Win10.

Har en passiv nettleser surfe gjeste-Win10 oppe å gå

Har kanskje en 4-5 nettleservinduer åpne i verts-OS

Opplever følgende kjipe minneforbruk i verts-OS og gjeste-OS med livestreamen gående:

 

Verts-OS Win10 dxdiag:

64 Gig RAM disponibelt totalt, 30 Gig RAM i Pagefile, 45 Gig RAM tilgjengelig

12jan2020_Pagefile_Win10__Verts-OS_i_WMware.JPG.4233bf279a59351d901c36dfd617edcc.JPG

 

Gjeste-OS Win10 dxdiag:

6 Gig RAM disponibelt totalt, 2,8 Gig RAM i Pagefile, 4,4 Gig RAM tilgjengelig

 

12jan2020_Pagefile_Win10__Gjeste-OS_i_WMware.JPG.75baa0642016449a29e1fc3c1f8dfccd.JPG

Jeg har tidligere blitt rådet å teste WagnardSoft sin minne-liste liveoppryddings utility. Men har ikke våget enda.

https://www.ghacks.net/2018/10/29/remove-stutter-in-windows-10-games-with-intelligent-standby-list-cleaner/

 

Bare Metal virtualisering ville jo vært det aller beste om en orker styre med det. Men, Windows 10 burde snart få en memory-fix vel?

Siden jeg er en VMware Workstation bruker basert på Win10 som verts-OS, så hadde det kanskje vært verdt å prøve VMware Workstation med Linux som verts-OS som en quick-fix. Gitt at svaret ligger på dårlig Windows minnehåndtering. Eller utsette oppsettet jeg har i Win10 for vågale WagnardSoft utilities som noen har foreslått før.

Andre alternativer kunne ha vært å flyttet til bare metal virtualisering, men brukerterskelen er betydelig høyere for meg.

 

Jeg vil gjerne høre hva folk synes.

Dette var hva en hos Microsoft syntes :roll:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-performance/gaming-frametimes-and-not-releasing-standby-list/156d5c0a-0041-4d38-b1ab-94849847cd3e

Her er en ganske ny 2020-diskusjon:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/system-wide-stuttering-in-latest-install-of/351abf8c-8821-47db-9e82-c3dc2e162eea?page=1

En kar til som sliter ny 2020-diskusjon:

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/computer-performing-way-below-expectations-all-of/6116dfc2-bd03-4738-9a79-0b661c9cb294

 

Sjekket Task Manager --> Performance (Tab) --> Memory (sidevalg), en god stund etter å ha stengt gjeste-VM med Live-streamen :p

1648973427_12jan2020Etter-stengt-ene-VMware-gjesten_som_kjrte_Live-streaming.JPG.71bd497a4000eadb0578594408d81496.JPG

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Montro om problemet mitt er løst nå, må testes. Pysete jeg har vært til nå da ?

Men burde ikke Microsoft gjøre noe selv med sin Windows 10 istedetfor å la folk lide?

1993117797_12jan2020__Pysete-jeg-har-vrt-da.thumb.JPG.35ba9b0f7e4dc0462bc2df16eb5cbdbc.JPG

Cached droppet til 129 Megabyte

Takk går til Theo343 for tipset.

Nå gjenstår kun litt testing om dette bedrer streamingopplevelser.

 

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wooooow :D

Gikk fra 8.2GB til 115MB :p Dette jo være smart å ha enabled?! Fulgte rett og slett bare videoen, og vipps - så var det borte :) Spent på hva den sier under gaming osv, og om jeg faktisk merker noe bedring i forhold til mikrostuttering.

Endret av Sarasin
Added info
Lenke til kommentar

Blir egentlig litt overrasket hvis dere merker veldig forskjell. Har ikke testet programmet, men ut i fra skjermbildene dine G, så ser det jo ut som at det programmet (hovedsaklig?) gjør er å fortelle Windows at den kan/skal "gjøre om" standby-minnet til (helt) ledig minne, etter sånn-og-sånn regel.

Standby minne (det som står som "Cached" i task manager) er minne som egentlig er frigjort, men som Windows fortsatt har info om og "vet hva er". Slik at om en prosess skulle be om det samme på nytt, så får den tilbake minneområdet den hadde som da fortsatt inneholder det prosessen ber om, og Windows slipper å hente det på nytt (sparer da sikkert noen cycler på å slippe og innvolvere f.eks. disk-subsystemet). Tanken er noe slikt som at ledig minne er jo egentlig ikke til nytte (siden det ikke brukes til noe), så det som da egentlig er frigjort minne kan jo da likegodt beholde sitt innhold og Windows beholde info om det i tilfelle det skulle komme til nytte.
Dersom ubrukt minne (aka. free memory) er for lite til at en ny memory request kan gjennomføres, så tar Windows så mye som er nødvendig fra standby/cache etter gitte regler (primært prosess prioritet tror jeg). Standby/cache minker da tilsvarende.

Standby/cached må ikke forveksles med virtuelt minne (swap/pagefile). I task manager kan en grovt se hvor mye virtuelt minne som er i bruk ("paged out") ved å ta "Committed" minus "In use". Så i siste skjermbildet ditt G, så har du ca. 3,1 Gb swap (17,5 - 14,4) og Windows sine standard-innstillinger har tilordnet systemet ditt et (totalt) virtual memory "område" på 73,4 Gb, så mye plass å swappe ut på med andre ord.
Grunnen til at noe har swappet kan være VMware workstation som du skrev at du kjørte. Tidligere versjoner var som standard konfigurert til å swappe ut vm'enes minne etter hvert som Workstation "oppfattet" at minnet ikke ble (aktivt) brukt, men vet ikke hvordan det er i nyere versjoner. Men med så mye minne som du har så hadde jeg uansett forsøkt med ""Fit all virtual machine memory into reserved host RAM" (hvis Workstation fortsatt har et slikt/liknende valg i preferences).

Og om en kommer godt eller dårlig ut av slik standby-minne/cache kommer vel an på hvilke prosesser en kjører og hvordan de "opererer" og hvor effektivt Windows klarer å holde styr på hva som er hvor i standby/cache.

(forbehold: stort sett skrevet etter hukommelsen)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg stoler ikke på hvordan Microsoft løser ting. De har brukt årelang tid på å ta tak i selv de simpleste ting. Selv funksjoner som f.eks. indeksering.

Det er kanskje for mye forlangt at Windows bare skal fungere riktig rett ut av boksen?

 

Jeg er på langt nær noen Windows ekspert. Jeg har ikke noe kjærlighetsforhold til Microsoft slik f.eks. Linux-brukere kan ha til sine distroer. Så problemer får Microsoft ta ansvar for selv. Men, det jeg vet som bruker av Windows er at det er en rekke ting som ikke er optimalt med OS'et. Dette er et eksempel:

 

Og hva med f.eks. hvor tregt det går å søke opp nettverksenheter som er en annen plagsom greie..

Eller hva med filbehandler issues? Windows brukeropplevelsen har en rekke ulogiske måter å virke på for en bruker som ikke er poweruser. Ting i Windows er for fuzzy, så jeg ønsker rett og slett ikke å bli noen poweruser. Får ofte fnatt av Windows sine menyer og dilldall.

 

Noe filbehandler helvete også:

Spoiler

 

 

 

 

 

Han her virker å være litt mer poweruser enn de andre ovenfor. Men det må være lov å si FAEN heller. Skjerpings Microsoft. Det er jo bare en skog av innstillinger, og forståelsen av disse må jo være omtrent lik null for en som bare ønsker å bruke Windows. Virker bare ulogisk og usammenhengende forklart det jeg ser av løsninger på youtube. Har kanskje ikke møtt den riktige "læreren" der enda:

 

Og til slutt, hvilken læremester skal en stole på av de man kommer over? Er jo klin umulig å vite om det er gode eller dårlige funksjonsendringer de ber deg om å gjøre.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hele problemstillingen denne tråden her starter med er basert på en misforståelse av hvordan windows behandler minne. Resten med «læremestere», div youtubevideoer osv blir bare avsporing. Hold deg kortfattet og dropp alle videoene.

Lenke til kommentar

Poenget var at man som Windows-bruker ikke skulle behøve å ha windows-sertifiseringer i bunn i utgangspunktet. Så "sa jeg vel rett ut" at jeg ikke ville hatt en slik sertifisering heller (understreker og sier det ihvertfall nå). Maken til makkverk av produkt som Windows skal man vel lete en stund etter. Men, jeg har nå holdt ut som bruker av det i over 26 år uten sertifiseringer. Sier ikke at jeg har så god peiling på Windows. Men, det er også enkelt å peke på åpenbare feil med produktet, som ikke gjør det til en enkel oppgave for en bruker som f.eks. er lite teknisk anlagt i hva som foregår i dypet av dette OS'et.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Poenget er at det du mener er «åpenbar feil» er slik Windows fungerer. Det er ingen behov for å kjøre sånne magiske programmer som «frigjør» minne. Windows klarer dette helt fint på egenhånd. At minne ikke rapporteres som «free» betyr ikke at det er låst ned.

For å snu på problemstillingen - om et OS ble tilbudt x antall GB RAM, men bare benyttet 10% av dette, hadde det vært OK?

Det blir for dumt å påstå at noe er makkverk bare fordi man misforstår hvordan teknologien fungerer.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (9 minutter siden):

For å snu på problemstillingen - om et OS ble tilbudt x antall GB RAM, men bare benyttet 10% av dette, hadde det vært OK?

 

Linux bruker f.eks. ledig RAM til filbuffer. Free memory er waste. Idealtilstanden er vel 100% ram forbruk og 0% swap, sånn ganske forenklet sagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
quantum skrev (Akkurat nå):

Linux bruker f.eks. ledig RAM til filbuffer. Free memory er waste. Idealtilstanden er vel 100% ram forbruk og 0% swap, sånn ganske forenklet sagt. 

Nettopp. Swapper du har du for lite, men det er aldri noe poeng i å kjøre magiske tools som «frigjør» RAM.

Lenke til kommentar

Hva er det du forteller Fleskefjeset, at det tredjepartsverktøyet ISLC gjør er nonsense?

Prøv å streame en del så skal det ihvertfall la seg "bogge" ned. Jeg har ihvertfall kommet over enkelte streamingkilder som oppnår nettopp det. Youtube bidrar bra på lasten, men forsøk å streame litt annet også. Sett gjerne litt videoer på pause, ha mange nettleserfaner opp. Litt sånn typisk "surfe power user"-scenario. Som selv en nybegynner kan komme ut for å finne på. Kommer jo an på arbeidflyt hos vedkommende.

Jeg synes ihvertfall at det er herlig å kunne surfe fra en VM, for å kunne trykke på pause-knappen og trykke Purge Standby List for å reparere verts-OS som foreløpig brukt til nå er Windows 10 i fra minnemishandlingen.

Jeg innser selvsagt at Windows 10 Professional er et nokså dårlig verts-OS. Bare metal er nok tingen, men der er det en liten brukerterskel å komme seg over først.

Kunne ha vært spennende å se hvordan Linux desktop/server OS fungerer som verts-OS til VMware Workstation som motsetning. Men SSD'er er litt dyre, og M.2-kontakten er ikke akkurat noen drøm å skifte på, der den sitter under grafikkortet. Siden jeg ikke har to stykk "power" PC-er å bolstre meg på, så blir det bare med drømmen ennå å teste det.

Jeg har ikke like stor utforskningsiver som den gang på midten av 90-tallet når jeg enda var veldig ung. Jeg ville naturligvis ha testet det meste om jeg var like ivrig som den gang.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Du skriver så vanvittig mye urelevant, det er ingen her som bryr seg om hvordan du var på 90-tallet.

Kjenner ikke ISLC, men alle tredjepartsverktøy som på magisk vis «frigjør» RAM (ooooooh sjekk a, gikk fra 8,2 GBtil 123 MB!!!!?!?) er bare tull. Windows klarer helt fint å styre RAM-bruk selv.

Lenke til kommentar
G skrev (23 timer siden):

Hva er det du forteller Fleskefjeset, at det tredjepartsverktøyet ISLC gjør er nonsense?

Som jeg skrev tidligere i tråden blir jeg overrasket om det gjør noen veldig forskjell på ytelsen til maskinen, siden tilsynelatende alt det gjør er å "cleare" standby-minne, som jo egentlig uansett er frigjort minne som Windows selv hadde "clearet" og brukt til noe nytt dersom det var behov for det. Men så lenge det ikke er behov for det til noe annet, så beholder Windows info om hva "standby"-minnet "inneholder" og hvilken prosess som hadde det, i tilfelle gjenbruk skulle bli aktuelt.

Har du sjekket "memory preferences" i Workstation? Og evt. forsøkt med å ha den på "fit all guest memory into reserved host RAM" (eller hva innstillingen heter; dersom en slik fortsatt finnes)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...