Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fylkesmannen, overgrepssak, anonymitet?


Aristokatt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et spørsmål som jeg er litt usikker på.

For lenge siden (2002) var jeg utsatt for et seksuelt overgrep av en kiropraktor. Jeg var 14 på det tidspunktet. Anmeldte dette, men fikk det avvist pga manglende bevis. 

Overgrepet gjorde stor skade på min psykiske helse, og i ettertid ble jeg utsatt for flere overgrep av menn jeg stolte på - det ble som en snøball og kan hende jeg lyste ut en vibe om at jeg var sårbar. Usikker egentlig.

De siste 6 mnd har jeg fått hjelp fra Dixi, og vi snakket om hvordan det føltes å vite at denne kiropraktoren fortsatt behandler barn og ungdommer (jeg har ingen tro på at jeg var den eneste han forgrep seg på). Hun jeg snakker med fra Dixi anbefalte at jeg tok kontakt med fylkesmannen for å se om der er noe de kan gjøre, selv om det er jo veldig lenge siden nå. Fylkesmannen sa de ville starte en tilsynssak om dette. 

Noen måneder senere får jeg et brev, addressert til kiropraktoren og som kopi til meg. I dette brevet til kiropraktoren står det at det ble opprettet en tilsynssak på ham, etter henvendelse fra meg - med mitt fulle navn i brevet. De avsluttet saken igjen da de ikke fant videre grunnlag for tilsynsmessig oppfølging. 

Jeg har ikke fått noen direkte kommunikasjon fra fylkesmannen annet enn kopien av brevet til overgriperen. Jeg er også veldig ukomfortabel med at de kontaktet han og inkluderte navnet mitt - ikke minst uten mitt samtykke. Jeg var ikke klar over at dette kom til å bli gjort.

Er dette typisk standard? Jeg føler meg litt "sviktet" kan du si, over hva jeg føler var manglende kommunikasjon fra fylkesmannen sin side. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke får andre svar, så tenker jeg bare å skrive at du heller bør kontakte advokatvakt i nærmeste kommune. Der kan du få 15 minutters gratis advokathjelp, og dette er jo egentlig en ganske direkte sak. Skriv ut teksten du har skrevet her på et ark, og la advokaten lese det, så slipper du å risikere å glemme noe, snakke deg bort eller noe. Du har skrevet det ryddig og bra her, bruk det som en ressurs.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Taurean said:

Siden du ikke får andre svar, så tenker jeg bare å skrive at du heller bør kontakte advokatvakt i nærmeste kommune. Der kan du få 15 minutters gratis advokathjelp, og dette er jo egentlig en ganske direkte sak. Skriv ut teksten du har skrevet her på et ark, og la advokaten lese det, så slipper du å risikere å glemme noe, snakke deg bort eller noe. Du har skrevet det ryddig og bra her, bruk det som en ressurs.

Takk. Jeg får se om jeg kan ringe noen, er ikke i Norge igjen før tidligst til påske. 

Lenke til kommentar
Aristokatt skrev (2 timer siden):

Jeg får se om jeg kan ringe noen

Du kan jo bare ringe fylkesmannens kontor og spørre om rutinene. Jeg tenkte først at du hadde en sterk sak, men så ble jeg betenkt. Jeg er ikke sikker på om du kan politianmelde noen heller, uten at den anklagede får vite hvem som har levert anmeldelsen. De skal vel ha en mulighet til å forsvare seg, og det er vanskelig uten å vite hvem som er melder.

Det er sikkert noen her inn med jussfaglig bakgrunn som kan forklare åssen dette funker. F.eks @krikkert

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...