Gå til innhold

Teknologigründerne lager ryggsekk og klær fra trær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres lovende ut.

blir spennende å høre testresultater etterhvert.

Eneste jeg muligens er skeptisk til er hvis det kun blir leie og ikke snakk om eie.

Leiepriser har en tendens til øke en god del i pris så for min del hadde jeg heller foretrukket å eiet en slik sekk  i 20 år eller noe og så levert den inn for resirkulering.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, toreibjo2 said:

Hjelpes for noe vås. Skinn, lær, lin, bomull og ull har alltid vært der. Vi trenger ikke mer energisløsende tøv.

Så vidt jeg kan lese av artikkelen så gjelder dette mindre bruk av bommul, ikke mer.

Hvis man får til å erstatte bommul med biomasse

Sitat:

Spinnova har hittil sikret seg 18 patenter til teknologien, og ambisjonene er store. Ifølge Poranen kan man ved å bruke all biomasse i Finland kunne erstatte en tredjedel av hele verdens bomullsproduksjon. Ca. 25 prosent av den globale tekstilproduksjonen kommer fra bomull, noe som har store miljøkonsekvenser på grunn av arealkrav og vannmengder.

Sitat slutt.

Kan ikke se noen negative konsekvenser som er åpenbare når en erstatter bomullen eller får til å redusere mengden bommul i allerede eksisterende produkter. Skinn er jo ett alternitiv da men det kommer jo fra dyr. Tror ikke man trenger enda en kilde til metan men mulig man kunne utnyttet kua/fe eller matdyr dyr bedre.

Bruke kuskinnet til tursekk eller noe.

Endret av Lodium
  • Liker 4
Lenke til kommentar
toreibjo2 skrev (16 timer siden):

Hjelpes for noe vås. Skinn, lær, lin, bomull og ull har alltid vært der. Vi trenger ikke mer energisløsende tøv.

Ja, det er viktig å passe på at det nye ikke bare er en hype.

Men her, hvis fibrene er like gode, myke og slitesterke som bomull, og man kan spare 99% av vannet, i produksjon andre steder enn i Norge ( som vel har nok vann ), så er jo dette bra.

Lin, lær, ull og skinn kan jo fortsatt brukes. Men her er det  snakk om enorme innsparinger av vann og kjemikalier, som er sagt å være et stort problem globalt.

Når vi gremmes over noe (miljøgalt) bør vi desto mer juble  når problemet er løst/sterkt redusert.

Skal vi bare okke oss blir vi sprø  & frustrerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...