Gå til innhold

Fra laptop til stasjonær. Hvor mye må jeg ut med for +- 10% oppgradering


Anbefalte innlegg

Jeg har per dags dato en Asus rog g752vsk Gaming laptop med:

i7 7700HQ 16gb minne og GTX 1070(laptop).

Har kjøpt en 34" 3440x1440 skjerm som jeg kobler den opp til når jeg er hjemme. Problemet er at kjølingen ikke klarer å henge med i svingene ved den oppløsningen og cpu throttler seg ned og det blir umulig å spille. Ytelsen til laptopen er i og for sei god nok, helt til cpu når 95 grader.

Så det jeg lurer på er hva jeg må ut med for en stasjonær maskin med rundt samme eller helst +- 10% bedre ytelse, som takler varmen. Jeg er ikke så flink med valg av deler, men jeg kan bygge selv. Vil ha det så billig som mulig uten at det blir en nedgradering. Trenger ingenting annet enn kun selve PCen.

All input tas imot med takk. Sitter selv og prøver å sette sammen noe, men vanskelig å vite hva jeg skal tro om det jeg finner. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer bare opp frem til noe sånt:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/6c1dc3d6-0a68-47e3-b9a5-57ceaa03c197

Men føler det blir i meste laget for øyeblikket. Pluss at jeg rett og slett ikke vet hvordan denne yter i forhold til min laptop.

Jeg vurderer å kjøpe brukt, men jeg ønsker å bruke denne tråden kun for pris ved kjøp av nytt.

Endret av Crayonz
Lenke til kommentar

Må si det er litt amisøst å kjøpe en GTX1660 til 1440p gaming. Etter min mening er rtx 2070 minimumskrav for 1440p. Spørs jo selfølgelig hvilke spill du spiller og hvilken fps som er akseptabel for deg. Spiller du spill kompetitive spill som CSGO vil du kunne greie deg, men da forsvinner litt av poenget med en 1440p monitor. Hvis du spiller kompetetivt ville jeg ha egt brukt en 1080p TN monitor for rask responstid, og da vil en GTX 1660 fungere greit. Spiller du AAA, hvor 1440p gir mye bedre opplevelse visuelt enn 1080p, vil du slite med en GTX 1660, ved mindre du setter ned grafikken og tåler å spille på lavere fps.

TLDR: Anbefaler 2070 får å få noe ut av opplevelsen 1440p gir over 1080p.

Lenke til kommentar
vidor skrev (14 timer siden):

Har skrevet litt om hva man kan gjøre for temperatur-optimalisering på denne maskinen.

Har du maskinen i ro og plan kan du også vurdere Thermal Grizzly Conductonaut (liquid metal) til kjøling, men dette er ledene metall, så krever forsiktighet, men er veldig effektivt.

https://www.diskusjon.no/topic/1802716-overheating-på-asus-gl702vs/

 

Takk! der var det mye fint. skal testes!

 

Kiwi00 skrev (11 timer siden):

Må si det er litt amisøst å kjøpe en GTX1660 til 1440p gaming. Etter min mening er rtx 2070 minimumskrav for 1440p. Spørs jo selfølgelig hvilke spill du spiller og hvilken fps som er akseptabel for deg. Spiller du spill kompetitive spill som CSGO vil du kunne greie deg, men da forsvinner litt av poenget med en 1440p monitor. Hvis du spiller kompetetivt ville jeg ha egt brukt en 1080p TN monitor for rask responstid, og da vil en GTX 1660 fungere greit. Spiller du AAA, hvor 1440p gir mye bedre opplevelse visuelt enn 1080p, vil du slite med en GTX 1660, ved mindre du setter ned grafikken og tåler å spille på lavere fps.

TLDR: Anbefaler 2070 får å få noe ut av opplevelsen 1440p gir over 1080p.

mulig du har rett. men for mitt bruk så fungerer 1070 fra laptoppen bra nok (kun temperaturen som blir et problem), og tenkte kanskje 1660 var i nærheten. men fint med inputs siden jeg ikke er helt sikker :) spiller for det meste bare rocket league / dota 2 osv. og jeg kommer uansett til å kjøpe meg en bedre maskin etter studiene, så dette et bare en midlertidig maskin eventuelt (så lenge det ikke blir for dyrt)

Endret av Crayonz
Lenke til kommentar
2 hours ago, Crayonz said:

Takk! der var det mye fint. skal testes!

 

mulig du har rett. men for mitt bruk så fungerer 1070 fra laptoppen bra nok (kun temperaturen som blir et problem), og tenkte kanskje 1660 var i nærheten. men fint med inputs siden jeg ikke er helt sikker :) spiller for det meste bare rocket league / dota 2 osv. og jeg kommer uansett til å kjøpe meg en bedre maskin etter studiene, så dette et bare en midlertidig maskin eventuelt (så lenge det ikke blir for dyrt)

Rocket leauge og Dota 2 er vell begge kompetetive spill som ikke er veldig grafikkrevende. De er vel faktisk noen av minst grafikkrevende kompetetive spillene. Du vil fint kunne spille 1440p på de, men hvis du har tenkt å prøve deg på AAA spill som tomb raider og jedi fallen order feks, vil du få problemer.

når det kommer til temperaturer vil du ikke ha noen problemer med en stasjonær PC. Bare velg en case som har god airflow som Fractal Design Meshify C, og velg en grei cpu-vifte og du vil ikke ha noe problem.

Må dessverre si at komponentene du har valgt ikke er veldig optimale. Mye her som kunne vært forbedret. For 11k bør du få et mye bedre system. 
 

Ser også at du går for en hvit theme PC, men å betale 1300kr for en hvit psu for at den skal være hvit er litt over toppen. Kjøp heller en hvit case som har hvit psu shroud. Hvis du trenger at kablene til psu’en skal være hvite kan du kjøpe kabler fra egne produsenter som lager mye bedre og finere kabler. 
 

Ikke gå for en 120mm AIO cpu kjøler. De er på linje med en middels cpu vifte. 120mm AIO'er er aldri verdt å kjøpe. For 600kr får du en veldig bra cpu-vifte som kommer til å gruse den 120mm AIO’en i temperaturer. For 900kr får du de beste cpu-viftene (noctua NH-15 & dark rock pro 4) som slår de beste AIO kjølerene i temperatur, støynivå og de koster mindre en halvparten. Den eneste grunnen for å velge en AIO over en CPU-vifte er det visuelle. Er selv enig med at de ser kulere ut en en stor vifte, men man kan ikke slå pris&performance til verdi som kommer med en cpu vifte.

Endret av Kiwi00
Lenke til kommentar
Kiwi00 skrev (5 timer siden):

Rocket leauge og Dota 2 er vell begge kompetetive spill som ikke er veldig grafikkrevende. De er vel faktisk noen av minst grafikkrevende kompetetive spillene. Du vil fint kunne spille 1440p på de, men hvis du har tenkt å prøve deg på AAA spill som tomb raider og jedi fallen order feks, vil du få problemer.

når det kommer til temperaturer vil du ikke ha noen problemer med en stasjonær PC. Bare velg en case som har god airflow som Fractal Design Meshify C, og velg en grei cpu-vifte og du vil ikke ha noe problem.

Må dessverre si at komponentene du har valgt ikke er veldig optimale. Mye her som kunne vært forbedret. For 11k bør du få et mye bedre system. 
 

Ser også at du går for en hvit theme PC, men å betale 1300kr for en hvit psu for at den skal være hvit er litt over toppen. Kjøp heller en hvit case som har hvit psu shroud. Hvis du trenger at kablene til psu’en skal være hvite kan du kjøpe kabler fra egne produsenter som lager mye bedre og finere kabler. 
 

Ikke gå for en 120mm AIO cpu kjøler. De er på linje med en middels cpu vifte. 120mm AIO'er er aldri verdt å kjøpe. For 600kr får du en veldig bra cpu-vifte som kommer til å gruse den 120mm AIO’en i temperaturer. For 900kr får du de beste cpu-viftene (noctua NH-15 & dark rock pro 4) som slår de beste AIO kjølerene i temperatur, støynivå og de koster mindre en halvparten. Den eneste grunnen for å velge en AIO over en CPU-vifte er det visuelle. Er selv enig med at de ser kulere ut en en stor vifte, men man kan ikke slå pris&performance til verdi som kommer med en cpu vifte.

Takk igjen for bra info! listen jeg laget var bare satt sammen fort som et eksempel, at det ble hvit er egentlig bare tilfelidig. i grunn var håpet at noen skulle si "Sjekk denne listen istede, her sprarer du X kroner ift. din liste, og mye bedre optimalisert" osv osv. 

men jeg tror jeg vet bedre hva jeg skal gå for nå, så takk! har ingen planer om AAA spill forsåvidt. vertfall ikke før jeg skal lage "mancave" etter studiene.

Lenke til kommentar

Ville gått for ryzen 3600 fordi den er bedre for gaming en 7 2700x og koster mindre

Gå for G.skill ripjaw v 2x8Gb 3200mhz CAS16 i stedet for det rammet du har valgt. Det vil booste performancen din en del for 100kr mer.

Gå for en 550-650w PSU, 750 er ganske overkill for ditt system.

Gå for en b450 tomahawk Max, ingen grunn til å bruke 2k på et mobo når prosessoren din koster det samme. Tomahawk Max er et det beste b450 valget i forhold til pris. Fungerer ut av boksen med ryzen 3000 og har gode vrms.

Ikke kjøp Windows fra komplett. Fungerende lisenser kan kjøpes på eBay for under 100kr eller for 300kr på keyresell nettsider. Bruker det selv gratis ved ISO fil, som er lovlig, utgitt av Windows selv.

med disse sparte pengene kunne du gått for en 2060 eller en 5700/5700xt. Mye mer performance for pengene en det du har i kassen nå.

ville også anbefalt å bruke prisguiden for å finne billigste priser i stedet for å kjøpe alt på komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...