Gå til innhold

Tilstandsrapport før overtagelse av leasing?


lglinstad

Anbefalte innlegg

Skal snart overta en leasing avtale hvor det gjenstår 14 mnd (BMW I3 2018). Burde jeg få en tilstandsrapport fra ett bilverksted før overtagelse, eller er det like greit å se over bilen selv? 

Ser ut som NAF tar 3000 kr for en slik sjekk, noe som er uaktuelt. Men ser ut som andre verksteder også kan gjøre jobben. Kunne vært aktuelt å betalt rundt 1000 kr.

Er jo ikke noe fasitsvar, men tenkte uansett å sjekke hva folk tenker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134
Professor Balthazar skrev (9 timer siden):

Du kan med stor sikkerhet forvente deg at du må dekke en del kostnader når bilen skal leveres tilbake etter endt leieperiode. Et lite steinsprang er nok for at dem trekker deg for opp-lakkering av panseret. All grunn til å være meget forsiktig med å overta en slik avtale.

 

Hvor mange leasingavtaler har du hatt selv? Jeg har leaset to biler, begge gangene sluttfaktura på 0,-

Lenke til kommentar

Ja, jeg er ikke redd for det. Har en leasing bil jeg skal kjøpe ut nå i feb. Så dette blir leasing bil nr2. Så lenge bilen er leaset igjennom bmw norge/skoda finans etc. så bruker de en 3.part for taksering av bilen. Normal slitasje skal de godta. 

Om det er større ting så må selvfølgelig dette fikses på brukers regning, noe jeg ville gjort om jeg hadde eid bilen også. 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

For å svare på spørsmålet ditt: En såpass ny i3 hadde jeg personlig ikke stresset med å ta på noen kontroll. Se over tilstanden både på ut- og innsiden, be gjerne om å få se hjulsettet som ikke står på bilen også (kantkjørte felger blir dyrt). 

Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (8 timer siden):

For å svare på spørsmålet ditt: En såpass ny i3 hadde jeg personlig ikke stresset med å ta på noen kontroll. Se over tilstanden både på ut- og innsiden, be gjerne om å få se hjulsettet som ikke står på bilen også (kantkjørte felger blir dyrt). 

Tror jeg ser godt over selv og satser på at alt er ok. Eneste jeg må finne ut nå, er om det er muligheter for å kjøpe ut bilen etter endt leasing.

Hørtes ut på bilia at det var forskjellige avtaler. De skulle sjekke med bmw finans og ringe meg opp igjen. 

Om det ikke er muligheter for å kjøpe ut bilen til etter endt periode, så tror jeg at jeg dropper hele opplegget. 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
lglinstad skrev (2 timer siden):

Tror jeg ser godt over selv og satser på at alt er ok. Eneste jeg må finne ut nå, er om det er muligheter for å kjøpe ut bilen etter endt leasing.

Hørtes ut på bilia at det var forskjellige avtaler. De skulle sjekke med bmw finans og ringe meg opp igjen. 

Om det ikke er muligheter for å kjøpe ut bilen til etter endt periode, så tror jeg at jeg dropper hele opplegget. 

I de fleste tilfellene vil du få mulighet til å kjøpe ut bilen ved endt kontrakt - men Bilia (eller alle andre forhandlere / finansieringsselskap) har ikke lov til å garantere deg et utkjøp. Det er stort sett i tilfeller der man har utestående fakturaer eller misligholdt kontrakten at de ikke ønsker å selge bilen til leietager ved endt avtale.

Du får ha i bakhodet at i3 har fått en vesentlig oppgradering av rekkevidde fra 2019 så prisene har falt en del på modellene før 2019. Spesielt lurt å huske på om du kjøper den ut for å selge den videre selv. 

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Fleskefjeset skrev (På 13.1.2020 den 19.31):

Du får ha i bakhodet at i3 har fått en vesentlig oppgradering av rekkevidde fra 2019 så prisene har falt en del på modellene før 2019. Spesielt lurt å huske på om du kjøper den ut for å selge den videre selv. 

Elbiler/batteriteknologi er under en sånn rivende utvikling nå at man må forvente et betydelig verditap på de bilene som er i handelen nå. Særlig de som ikke er av helt siste utgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...