Gå til innhold

Vil ha strengere krav til førere av raske båter - selv om bare fem prosent av dødsulykkene skyldes høy fart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er prosentandelen kvinnelige båtførere i dag, og hvordan vet man egntlig at kvinnelige båtførere er flinkere til å tenke sikkerhet?

Ved å øke prosentandelen kvinner: vil det også senker antallet menn som kjører båt, eller vil økt båttrafikk totalt redusere ulykkesfrekvensen?

Har noen sett på sammenhengen mellom vær/klima og variasjoner i ulykkesfrekvens?

Er nye lover alltid svaret på alle samfunnsproblemer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artikkelen virker litt sånn Jantelovaktig på meg.

Virker som om myndighetene eller Sjøfartsdirektoratet ønsker å ta de med kraftig motor eller raske båter bare fordi de kan.

Man leser jo i artikkelen her at de fleste ulykkene ikke skyldes fart men helt andre faktorer.

Hvertfall slik artikkelen er skrevet er det slik den ser ut for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En spesielt farlig kombo er høy hastighet om natten, med promille.

Alt som utføres med promille er utsatt.    Da er spørsmålet, kan man sertifisere seg bort fra promille?

Jeg tror det er en illusjon.

På vei ser vi at dette ikke virker, det som virker er faren for å bli "tatt".

For, alkohol er farlig for andre, ikke for "meg". 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 minutter siden):

Det burde være ulovlig å kjøre i 60 knop i trange sund når det er mørkt ute og man er full.

Det er allerede ulovlig og kjøre båt påvirket, samt det er fartsbegrensende foreskrifter.

 

Sitat
  1. I tillegg gjelder det en regel om sikker fart etter sjøveisreglene.

For det som kalles skjermede innaskjærsmiljøer for rekreasjon, opphold, naturopplevelse, fortøyning og ankring anbefaler Kystverket en lokal fartsbegrensning på 5 knop inntil en avstand fra land på fra 100 meter opp til 500 meter.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Første de burde gjort for å redusere antall drepte/skadede er å gjøre sjømerker og staker langt mer synlig. Hver sommer er det ulykker i den sammenhengen, dvs. rustne eller svartmalte jernstaker som knapt er synlig i mørke/tussmørke, eks

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/mann-omkom-i-batulykke-i-ostfold/3423336454.html
https://www.nettavisen.no/nyheter/her-gikk-det-galt/2679559.html

Slike staker som det er mange av, burde vel ha selvlysende neon-farge, evt. solcelle lampe, etc. Promille og/eller høy fart kan selvsagt også være medvirkende, men det hjelper jo ikke på ulykkesstatistikken at det er en drøss "usynlige" sjømerker på toppen av det hele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PolPot skrev (2 timer siden):

Hele verden skal snart reguleres ihjel.... like greit å bli med i EU i samma slengen.

Kanskje det er fornuftig, da kan det hende Norge ikke hadde implementert absolutt alle forordninger som EU har byråkratisert frem.

Vi er faktisk det landet som har tatt til oss flest vedtekter produsert av EU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

Første de burde gjort for å redusere antall drepte/skadede er å gjøre sjømerker og staker langt mer synlig. Hver sommer er det ulykker i den sammenhengen, dvs. rustne eller svartmalte jernstaker som knapt er synlig i mørke/tussmørke, eks

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/mann-omkom-i-batulykke-i-ostfold/3423336454.html
https://www.nettavisen.no/nyheter/her-gikk-det-galt/2679559.html

Slike staker som det er mange av, burde vel ha selvlysende neon-farge, evt. solcelle lampe, etc. Promille og/eller høy fart kan selvsagt også være medvirkende, men det hjelper jo ikke på ulykkesstatistikken at det er en drøss "usynlige" sjømerker på toppen av det hele.

Nja, fartslederer er allerede godt merket og kan man bruke/lese sjøkart er det ingen problem.

Jeg tror ikke bedre merking vil hjelpe så veldig mye siden mesteparten av båtbrukere bruker GPS/kartplottere og ikke følger med på sjømerker og/eller ikke forstår bæret av disse.

"hva er forskjellen på merket skjær som du kan seile på begge sider av eller kun på en side av "

"er det grønn eller rød stake som er spiss på toppen ?"etc.

Endret av Nautica
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nautica skrev (14 minutter siden):

Nja, fartslederer er allerede godt merket og kan man bruke/lese sjøkart er det ingen problem.

Jeg tror ikke bedre merking vil hjelpe så veldig mye siden mesteparten av båtbrukere bruker GPS/kartplottere og ikke følger med på sjømerker og/eller ikke forstår bæret av disse

Ungdom og andre som er ute å kjører nattetid, kanskje på vei hjem fra fest/hyggelig lag osv. sitter neppe med sjøkart og GPS foran seg, så det hjelper ikke med snusfornuft som du prediker her.

Uansett er staker innblandet i mye ulykker og burde ikke koste allverden å gjøre de mer synlige

https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/WdaVL/kritisk-til-laquousynligraquo-stake
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/zqeB1/skal-ha-svoemt-i-land-etter-baatkrasj
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Krb75/alvorlig-skadet-etter-baatulykke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

Ungdom og andre som er ute å kjører nattetid, kanskje på vei hjem fra fest/hyggelig lag osv. sitter neppe med sjøkart og GPS foran seg

Nei, så da burde de kanskje tilpasse farten, eller ikke føre båt i det hele tatt om de er dritings? Kan ikke tilpasse hele kysten til rike drittunger som kjører i fylla på natta. Lenge siden jeg hørte om noen som døde etter sammenstøt i fem knop.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (16 minutter siden):

Ungdom og andre som er ute å kjører nattetid, kanskje på vei hjem fra fest/hyggelig lag osv. sitter neppe med sjøkart og GPS foran seg, så det hjelper ikke med snusfornuft som du prediker her.

Uansett er staker innblandet i mye ulykker og burde ikke koste allverden å gjøre de mer synlige

 

Er fortsatt ikke enig med deg :)

Det ville bli veldig dyrt og få lys på alle barder/staker i skjærgården bare for at man skal kunne kjøre fort om natten.

Har kjørt båt i over 40 år og har vært på grunn titt og ofte både edru og full om natten "i gamledager når man kunne ha promille på sjøen", men har bestanding redusert farten når jeg er usikker på grunnforholdene der jeg ferdes og har hverken skadet båt eller personene ombord de gangene dette har skjedd.

Etter at jeg lærte meg og ta ut bestikk, lese sjøkart og forstå merkingen samt bruke nødvendige hjelpemidler har det blitt dårlig med landkjenning både på nattestid i drittvær og i govær på dagtid.

Kan også legge til at jeg har eid/brukt båter som gjør 70+ knop og det uten ulykker.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (3 minutter siden):

Det ville bli veldig dyrt og få lys på alle barder/staker i skjærgården bare for at man skal kunne kjøre fort om natten

hvem har påstått at absolutt alle staker bør merkes tydeligere? Først og fremst burde det gjøres noe med verstingene i spesielt traffikerte/populære områder, og gamle rustholker som knapt synes. Og jeg tror ikke det vil koste spesielt mye, i forhold til hva staten bruker penger på i andre sammenheng.

"Strengere krav til førere" kan ikke løse alt av problematikk. Forøvrig utelukker det ene ikke det andre, hvis du foretrekker at "teoriopplæring" er mer effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...