Gå til innhold

Hvordan koble opp Philips HUE play hdmi sync box til å reagere på lyd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ilpostino skrev (På 11.1.2020 den 17.54):

En må ha ganske sær  / dyr forsterker for at den skal ha HDMI utgang.

Tror det er et spørsmål om definisjoner... Skal ikke bruke mange tusenlapper lenger på en Denon-forsterker før den har det.

Samtidig er det en funksjon som er gøy i ca 2,5 minutter, så det spørs om det er verdt innsatsen.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Etter å ha oppgradert surriundreceiveren min testet jeg litt i går med HUE HDMI sync box og det virker at selv på lyd så er den avhengig av bilde for å justere lysene, selv når en hører på musikk. Jeg testet med en Chromecast (med HDMI-kabel). Hørte jeg på musikk via Youtube endret lysene seg i takt med musikken mens strømmet jeg musikk via Tidal så var det bare konstant lys. 

Lenke til kommentar
nomore skrev (17 minutter siden):

Men lysene skal vel ikke endre seg i takt med musikken, men danne et bakgrunnslys som gjenspeiler fargene på skjermen?

Jeg så for meg lysene ville endre seg i takt med musikken men det kan virke som den trenger videoinput i tilleg. Får teste mer i kveld. 

 

koots skrev (8 minutter siden):

Nærmeste er vel kanskje Hue Sync, men må via PC.

Takk for lenker. 

Lenke til kommentar
Mr D skrev (48 minutter siden):

I beskrivelsen av Play HDMI Sync Box står det "Bruk Philips Hue Play HDMI Sync Box for å synkronisere smartbelysningen din til det som vises på TV-skjermen". Det leser jeg som at lysene følger bildet, ikke lyden.

På produktsiden hos Elkjøp står det "Boksen synkroniserer Hue-lysene dine til alle filmer, musikk, eller et spill, slik at du kan nyte en oppslukende lyseffekt og bringe skjerminnholdet nærmere stuen din. Du kan enkelt styre alle innstillingene via appen og Philips Hue-broen." Tolker man dette bokstavelig skal den kunne reagere på musikk også,. 

Jeg har koblet en Chromecast rett inn i sync boxen og strømmet musikk fra Tidal. Da har lysene reagert. Stapper jeg Chromecasten inn i surroundreceiveren, har HDMi som digital lydkilde men deaktiverer videokilden på den porten skjer det ingenting på lysene så det virker som den må ha en eller annen HDMI-input for at lysene skal reagere. Jeg får aktivisere videosognalet og se om CEC-funksjonen skrur  på tv'en. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hentet Supra HDMI-kablene jeg hadde bestilt på vei hjem fra jobb i dag og fikk koblet opp alt. jeg har koblet det opp som surroundreceiver <-> HDMI sync box <-> TV. Tv'en er en Sony 65" UHD LED KD65XH8196 2020-modell. Jeg har egentlig alt av apper jeg trenger installert på tv'en men jeg fikk ikke syncen til å gå fra tv'en til sync boxen og så til surroundreceiveren. Det går dog fint andre veien... så må faktisk bruke en Chromecast i surroundreceiveren for at sync boxen skal reagere på input. Jeg synes det er litt snodig snodig den ikke klarer å plukke opp sync fra tv'en selv om HDMI-kabelen er koblet i riktig inngang på boksen.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 1.7.2020 den 17.04):

På produktsiden hos Elkjøp står det "Boksen synkroniserer Hue-lysene dine til alle filmer, musikk, eller et spill, slik at du kan nyte en oppslukende lyseffekt og bringe skjerminnholdet nærmere stuen din. Du kan enkelt styre alle innstillingene via appen og Philips Hue-broen." Tolker man dette bokstavelig skal den kunne reagere på musikk også,. 

Jeg har koblet en Chromecast rett inn i sync boxen og strømmet musikk fra Tidal. Da har lysene reagert. Stapper jeg Chromecasten inn i surroundreceiveren, har HDMi som digital lydkilde men deaktiverer videokilden på den porten skjer det ingenting på lysene så det virker som den må ha en eller annen HDMI-input for at lysene skal reagere. Jeg får aktivisere videosognalet og se om CEC-funksjonen skrur  på tv'en. 

De skriver jo "..og bringe skjerminnholdet nærmere stuen din", så at det står musikk tidligere i settningen vil jeg ta som at de mener type konserter osv. Kan jo dra det nokså langt med hva de da legger i meningen med "et spill" i samme setningen. 

Den du har kjøpt er for de som ønsker Ambilight uten å måtte kjøpe Philips TV for å få det. Vet ikke om du får den til å styres via app, da får du kanskje muligheten til å få den til å reagere via musikk spilt fra mobilen med tredjeparts apper. Det finnes mye utivdelser eller andre apper som støtter Hue-utstyret, og mulig kan få det til.

Dessverre så er det en del HDMI utstyr som ikke tåler å brukes med bare lyd signal via HDMI, de må ha ett video bilde samtidig. Mange som fant det ut når UHD BD kom, og spillerene hadde 2 utganger for å støtte gamle receivere. Enkelte funket ikke på ren rene HDMI lyd utgangen.

EDIT: mulig det skal funke. her er fra hjelpesidene til Philips:

Inkludert med Arc som du nevner i en anne tråd at ikke funker.

Does the Philips Hue Play HDMI Sync Box Music mode work with AVR/ARC/soundbar?

You can set up your sync box and receiver or soundbar in three ways:


1) Sources > Sync box > Receiver/soundbar > TV: HDMI ARC bypass needs to be disabled; Music mode always works


2) Sources > Receiver/soundbar > Sync box > TV: HDMI ARC bypass needs to be enabled; Music mode might not work


3) Sources > Sync box > TV > Receiver/soundbar: HDMI ARC bypass needs to be disabled; Music mode always works

 

*Music mode may not work with setup 2. By default, most receivers withhold the HDMI audio data, so no audio passes through the sync box to your TV. To use Music mode correctly, set the receiver’s output audio to both the receiver’s speakers and the TV. Unfortunately, not all receivers support this setting — in that case, you need to set up the sync box in setup 1 or setup 3 to use Music mode.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Jeg har testet det litt de siste dagene og jeg mistenker jeg har hatt litt høye eller feilaktige tanker / idéer om hvordan HUE HDMI sync box funker. Jeg har oppsettet: diverse utstyr med HDMI -> surround reciever -> HUE sync box -> TV (via ARC HDMI porten). ARC-porten er koblet til tv-inngangen på sync boxen og receireven er koblet til en av HDMI inngangene på sync boxen. 

Jeg har testet Chromecast og Microsoft Wireless Display Adapter i surroundreceiveren som igjen er koblet til synx boxen. Da reagerer lyset slik jeg så for meg og det er faktisk ganske kult med effektene det gir.  Jeg har Andorid TV på tv'en og når jeg bruker en av appene på den for å se på noe så er det bare konstant lys på lysene. Jeg hadde håpet at lysene ville oppføre seg dynamisk når jeg brukte tv'en som kilde men det får funke. 

Jeg har lest på diverse forum om folk som ikke får til helt oppsettet med HUE sync box hvor de har surroundreciever eller soundbar som en del av oppsettet og jeg mistenker det er noe med kablingen mellom disse som gjør at det går litt i babb.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 20.7.2020 den 12.40):

Jeg hadde håpet at lysene ville oppføre seg dynamisk når jeg brukte tv'en som kilde men det får funke. 

Ja, det hadde jo vært kult, men HDMI er ikke to-veis. Det er ikke en utgang som HDMI sync box'en kan lese av, dessverre. :( 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg endte med å koble alt via HDMI sync boxen -> surroundforsterker -> tv og da funket det. Ikke helt som jeg håpet på men det er sånn det ble. 

Det virker ikke som det er lyden i seg selv den reagerer på men HDMI /  videosignalene som følger med musikkvideoen, i filmen, på platecoveret (når jeg ser albumcover vis BluOS eller Chromecast) og så videre.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...