Gå til innhold

Her dyrkes kunstig kjøtt. Det kan ta over store deler av markedet


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513
12 hours ago, ism_InnleggNO said:

Det er stor forskjell på å minke antibiotika og å bruke homøopati og andre idiotiske "naturlegemidler". Jeg kommer aldri til å støtte den slags idioti.

 

12 hours ago, G said:

Hvilken effekt skal homeopatisk medisin ha f.eks. på ei ku? Kuen kan jo neppe påvirkes av at det kommer en i hvit legefrakk, gir noe piller og beroligende prat om at tar du disse "sukkerpillene" så blir du frisk. Hvordan påvirker homeopatisk medisin kuers sykdomsbilde når situasjonen sannsynligvis er slik at den ikke gir kuer en placeboeffekt?

Ingen som gadd å lese dette? :) 
 
"Efficacy of homeopathy in livestock according to peer-reviewed publications from 1981 to 2014:
Conclusions
In a considerable number of studies, a significant higher efficacy was recorded for homeopathic remedies than for a control group. Therefore, the potential medical efficacy of homeopathy under certain conditions cannot be ruled out."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5256414/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, Dj F said:

@Lodium mener kanskje også at dersom man ber slakteren i kjøttdisken om å male opp et kjøttstykke så man har fersk kjøttdeig å ta med hjem, så er også dette prosessert mat? Hva med oppkuttede grønnsaker som Ola Pottitt er så glad over å måtte slippe å kutte selv - prosessert det også?Tror man må bestemme seg for hvor man skal trekke grensen for hva prosessert mat er. Jeg har i årevis ventet spent på labdyrket kjøtt, og kommer definitivt til å gå over til dette når prisene kommer ned på et fornuftig nivå. Fordøyelsessystemet vårt er biologisk sett en omnivor variant der kroppen vår setter pris på både kjøtt og planter, og det kommer jeg til å fortsette med å gi den.

Jeg sa også at ikke all behandla mat er dårlig

du skjønner godt hva jeg mente

Dessuten sa jeg også at Nordmenn spiser for mye bahandla mat og at vi burde  spise mindre behandla mat.

Oversatt til litt mer grovere matvarer istedetfor å spise så mye mykt  og fint som vi gjør.

Har ikke sagt noe om at man helt burde slutte å spise prossert mat. Bare mindre av det.

Og med mindre forskerne og produsentene klarer å overbevise meg om at fake kjøtt ikke er så behandla slik det ser ut som i artikklen her er dette da mer  prosessert mat.

 

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
3 hours ago, Hapi70 said:

 

Ingen som gadd å lese dette? :) 
 
"Efficacy of homeopathy in livestock according to peer-reviewed publications from 1981 to 2014:
Conclusions
In a considerable number of studies, a significant higher efficacy was recorded for homeopathic remedies than for a control group. Therefore, the potential medical efficacy of homeopathy under certain conditions cannot be ruled out."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5256414/

Greit, ikke sikkert jeg kommer til å lese det. Men, det holder ofte gjerne ikke med kun en studiehenvisning. Fordi studier gjerne ihvertfall kan ha, les: En eller annen form for bias ved seg. Det er ikke sikkert en studie har bias, men risikoen for dette er gjerne veldig stor.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, Hapi70 said:

 

Ingen som gadd å lese dette? :) 
 
"Efficacy of homeopathy in livestock according to peer-reviewed publications from 1981 to 2014:
Conclusions
In a considerable number of studies, a significant higher efficacy was recorded for homeopathic remedies than for a control group. Therefore, the potential medical efficacy of homeopathy under certain conditions cannot be ruled out."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5256414/

Nei. Homøopati er humbug. Studier som har funnet at homøopati fungerer er uten unntak dårlige studier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Homeopati er genialt. En tar noe veldig lite og tynner det ut til ingenting, for deretter å selge det dyrt. Liten tvil om at slikt fungerer godt (for selgers bank konto).

Lenke til kommentar
12 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Nei. Homøopati er humbug. Studier som har funnet at homøopati fungerer er uten unntak dårlige studier.

Har heller ingen tru på homøopati som behandling, men ser dog for meg at dyr som mennesker kan bli betre bare pga litt meir omsorg eller omtanke for den som er sjuk/dårlig. Dvs at litt meir kontakt og betre stell av dyr kan være det som trigger ei bedring.

 

Uannsett vil eg heller ha eit økologisk landbruk som blir drive i pakt med naturen og dermed gir oss kjøtt, melkeprodukt, grønnsaker, frukt og bær enn ein natur som gror igjen der menneska bare skal putte i seg prossesert mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja men for å si det sånn slike tillegg, så lenge de er gode (dvs smaker godt og er ikke av tvilsom karakter) lar seg bruke... gitt at man likevel ender opp med en god vare. Og det er ikke gitt.

 

Du sier bambus... en del varer liker jo kjøttindustrien å proppe full av stivelse. Det og gjerne bruke majones-lignende fettbomber som melkeprodukterstatninger. Ikke mange som har sagt mye om at palmeolje/fett er blitt erstattet av solsikke/raps, sunnhetsgraden gikn pittelitt opp men kaloriinnholdet forble like tragisk.

 

Som sagt, alt er mulig, men med måte, og jeg ønsker disse produsentene av kjøttalternativer lykke til. For å "bare" gå over til soya proppet full av Bayer sitt glyphosat og fitoøstrogen samtidig som at opplevelsen likevel er so-so... de må virkelig anstrenge seg der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bambus må være veldig rimelig som råvare, for viss ikke så hadde det vel neppe blitt benyttet. Jeg husker vel at pølseskivene smakte mest salt og lite "spansk nytelse" å merke seg ved. Men, det er vel typisk de fleste etterlikninger som skal produseres her på berget? Nordmenn er jo ikke spanjoler, så de kan neppe ha greid å løse gastronomigåten her til lands (i et billigprodukt vel og merke)..

Jeg blir også halvkvalm av alle de produktene de på død og liv skal presse inn løk som ingrediens. Rimer ikke helt. Må være fordi løk er et rimelig fyllstoff. Eller at de har gått på feil gastronomiskole. Jeg liker løk for all del, og det kan være perfekt i de riktige matrettene. Men, jeg tror at for enkelte så har det gått helt over alle skaft med bruken av løk, her i Norge..

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
4 hours ago, ism_InnleggNO said:

Nei. Homøopati er humbug. Studier som har funnet at homøopati fungerer er uten unntak dårlige studier.

Så etter slik du ser det er det altså 22 gode studier og 28 dårlige i den artikkelen jeg linket til. Mye dårlig vitenskap gitt:
"Search results revealed a total number of 52 trials performed within 48 publications fulfilling the predefined criteria. Twenty-eight trials were in favour of homeopathy, with 26 trials showing a significantly higher efficacy in comparison to a control group, whereas 22 showed no medicinal effect." 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5256414/

4 hours ago, Slettet-Pqy3rC said:

Homeopati er genialt. En tar noe veldig lite og tynner det ut til ingenting, for deretter å selge det dyrt. Liten tvil om at slikt fungerer godt (for selgers bank konto).

Homeopati er ikke dyrt.

Lenke til kommentar
On 1/14/2020 at 3:52 PM, Hapi70 said:

Så etter slik du ser det er det altså 22 gode studier og 28 dårlige i den artikkelen jeg linket til. Mye dårlig vitenskap gitt:
"Search results revealed a total number of 52 trials performed within 48 publications fulfilling the predefined criteria. Twenty-eight trials were in favour of homeopathy, with 26 trials showing a significantly higher efficacy in comparison to a control group, whereas 22 showed no medicinal effect." 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5256414/

Homeopati er ikke dyrt.

Homeopati er dyrt.

Tenk, at du skal sitte å lytte på noen som ikke kan medisinstudier godt nok. Som kan komme til å gi råd som i verste fall er helt hårreisende. Også skal du attpåtil betale noen hundrelapper både for konsultasjoner og for "sukkerpiller"/tynne vannløsninger og det de ellers lokker folk til.

Hadde det ikke vært bedre om de var sannferdige og kalte seg for placebo-doktor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hapi70 skrev (På 14.1.2020 den 5.58):

 

Ingen som gadd å lese dette? :) 
 
"Efficacy of homeopathy in livestock according to peer-reviewed publications from 1981 to 2014:
Conclusions
In a considerable number of studies, a significant higher efficacy was recorded for homeopathic remedies than for a control group. Therefore, the potential medical efficacy of homeopathy under certain conditions cannot be ruled out."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5256414/

Jo. Jeg leste i hvert fall konklusjonen: 

Looking at all the studies, no study was repeated under comparable conditions. Consequently, the use of homeopathy currently cannot claim to have sufficient prognostic validity where efficacy is concerned

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Bare for å komplettere litt historie om homeopati.

Det hele starta med en tysk lege (Samuel Hahnemann) for over 200 år sia. Hans grunnidé var at;

"alle ting som gjør deg dårlig på samme måte som sykdommen - vil kurere sykdommen"

Så en fora pasienter med ting som ga samme symptomer som sykdommen. Blomster, blader, bark, etc.

Ikke alt var visst like greit å putte innabords - relativt leie bivirkninger - ofte værre en sjukdommen. Så for å løse det problemet fant han på en måte å tynne ut stoffene noe veldig. Sånn at en slapp alle bivikningene, men samtidig beholdt  stoffets "terapautiske virkninger".

God idé - nå var det færre som strøyk med.

På denne tia var legevidenskapen generelt ute å sykle som helhet, mye rart ble forsøkt. Så, Hahnenmann kunne faktisk vise ganske fine tall, mange overlevde i forhold til hva som var "vanlig". Så en antar (i dag) at det hadde å gjøre med to ting;

  1. Ingenting tyder på at homeopatisk medisin gjør pasienten dårligere. (i motsetning til mye annet de utsatte sjuke folk for på den tiden)
  2. Separasjon fra andre mennesker og stell (mat etc) vil kunne gjøre deg bedre.

Nazistene forsket visstnok en hel del på homeopatisk medisin, uten at de kunne konkludere med at det hjalp nevneverdig. De hadde jo nok folk å ta av til prøvekaniner (i konsentrasjonsleire og denslags).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Syntetisk kjøtt kaller jeg dette. For at det skal bli mulig å tjene penger på det, må man naturligvis kvitte seg med flertalllet bønder som produserer ekte vare. Ellers kommer ikke investorene til å legge penger på bordet. Men de vil ganske sikkert foretrekke en skikkelig oksestek fremfor lab-dyrket substitutt. Her er det bare å bruke klimakortet, fremstill sauer og storfe som vandrende og fjertende klimakatastrofer for å få en milliardindustri på bena slik at ekte vare blir veldig veldig dyrt. La fiffen få biffen og alle andre spise syntetisk kjøtt. For en vidunderlig idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...