Gå til innhold

Nybegynner. Canon EOS M50 vs Nikon D3400/3500


Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å kjøpe meg systemkamera for fotografering av for det meste natur og kjøretøy. Har sett litt på Nikon D3400/3500 og Canon EOS M50.

M50 er speilløs, hva er ulemper og fordeler med dette?

Er det noen andre typer som er verdt å se på? Vil ikke legge meg i det billigeste segmentet. Rundt sånn ca 6000kr + -.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for Nikon D5500 eller D5300 selv, sammen med for eksempel Sigma 17-70. Det får du brukt til mellom 5000 og 7500kr. Ulempene med speiløst er eller kan være skjermen i søkeren (i steden for å se gjennom glass, men jeg vet ikke hvor bra M50 sin er, men synes ikke den til A7 II er ille, og den er jo fra 2014). En annen er batteritid. Men min grunn til at jeg ikke ville valgt Canon M50 er  opptikken, altså valgmulighetene og framtiden. Med Nikon (og Canon EF) har du masse optikk, og flere bytter til Nikon Z, Canon Rf osv som betyr mer god optikk til bedre priser. Og jeg ville kjøpt brukt, for det er masse som er så vidt brukt. Også er det i denne rekkefølgen som er det som er viktigst: Fotografen, optikken og deretter (kamera)huset. 

Jeg har selv Nikon D5300, og et Canon Xa50 til film.  Så min anbefaling er å kjøpe noe som: Nikon D5300/D5500 med 17-70 (Sigma) eller 18-140 (Nikon), eller Canon (kjenner ikke så godt til modellene dems under 10 000). 
Bruker selv Nikon på både jobb, skole og hobby, og har også tilgang på proff optikk og semi-proff/proff hus (Nikon D500) og prisforskjellen er ikke etter min mening verdt det, til rolig hobbybruk når det gjelder kamerahuset. Optikken er en investering (uten at du må kjøpe kjempedyrt for å få noe bra) så får du mest igjen (pris/verdi) for det første du kjøper. 

Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar.

Ser ikke ut til D5500 er til salgs lenger, utenom bruktmarkedet. Men regner med D5600 er et like godt kjøp?

Vil helst kjøpe nytt.

Kommer ikke til å kjøpe med større objektiv i starten, det tar eg etterhvert.

 

Kan man ta bilder direkte med filter på dette kameraet? Og var det denne typen som hadde Tutorial (Hvordan ta bra bilde) innebygd?

Lenke til kommentar
Bllink skrev (9 minutter siden):

Takker for utfyllende svar.

Ser ikke ut til D5500 er til salgs lenger, utenom bruktmarkedet. Men regner med D5600 er et like godt kjøp?

Vil helst kjøpe nytt.

Kommer ikke til å kjøpe med større objektiv i starten, det tar eg etterhvert.

 

Kan man ta bilder direkte med filter på dette kameraet? Og var det denne typen som hadde Tutorial (Hvordan ta bra bilde) innebygd?

D5600 virker helt fin den og ja, har ett par på skolen. Hva mener du med filter rett på kameraet? Objektivene har filtergjenger, så der kan du skru ett filter rett på. Mitt D5300 har tutorial og forklaringer på hva de ulike tingene gjør, også finnes det plenty på internett og i bøker så det burde ikke være noe problem. Man lærer mye av å se gjennom menyen i kameraet og lese forklaringene!

Lenke til kommentar
Bllink skrev (13 minutter siden):

Mener jeg leste at et kamera, husker ikke hvilket, hadde innebygde filter. Litt ala instagram, snapchat. Der du kan få ulike effekter på bildene. Kan hende det er jeg som roter nå.

 

Men takker for godt svar, da tror jeg det blir Nikon D5600 :)

Å ja, sånn sett. Da skjønner jeg. Nei, de har ikke det så vidt jeg vet. Men finnes ulike moduser for feks sport osv, samt fargeprofiler for eksempel standard og nøytral. Kameraet mitt har noen sånne moduser forresten, men de regner jeg mere som tull og skulle helst ikke hatt de der.

Lenke til kommentar

Foto.no har den iallefall på vei inn igjen, og den har ikke fått noen oppfølger såvidt jeg er klar over. Men kan hende neste som kommer er speilløst, ville uansett ikke tvilt på å gå for den. Kan dog være lurt å prøve i butikk først, hvis du har muligheten.

(Edit: tror det kun er Elkjøp som ikke vil selge den lengre)

Endret av L/-R~
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bllink skrev (På 11.1.2020 den 14.00):

Mener jeg leste at et kamera, husker ikke hvilket, hadde innebygde filter. Litt ala instagram, snapchat. Der du kan få ulike effekter på bildene. Kan hende det er jeg som roter nå.

 

Men takker for godt svar, da tror jeg det blir Nikon D5600 :)

Filter er et begrep som brukes av mobilfotografene, systemkameraer har gjerne ikke det. Men du kan bruke bildebehandling i ettertid, det er mye bedre.

Lenke til kommentar

Tror de fleste kamera har slike filtre.

Panasonic GX9 har i hvert fall en hel haug:

- Expressive

- Retro

- Old days

- High Key

- Low key

- Sepia

- Monochrome

- Dynamic monochrome

- Rough monochrome

- Silky monochrome

- Impressive art

- High dynamic

- Cross process

- Toy effect

- Toy pop

- Bleach bypass

- Miniature effect

- Soft focus

- Fantasy

- Star filter

- One point color

- Sunshine

Og Nikon Z6 har:

- Dream

- Morning

- Pop

- Sunday

- Somber

- Dramatic

- Silence

- Bleached

- Melancholic

- Pure

- Denim

- Toy

- Sepia

- Blue

- Red

- Pink

- Charcoal

- Graphite

- Binary

- Carbon

Når det er sagt så ville jeg IKKE valgt kamera ut i fra dette. Selv har jeg aldri brukt noen av disse filtrene, og kommer nok heller aldri til å gjøre det.

Jeg hadde forresten Nikon D5600 tidligere, og det er et flott kamera. Mangler en del av det som er nytt og fancy, og ligger litt bak når det kommer til video, men det er et godt kamera med en god sensor uten AA-filter.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
L/-R~ skrev (På 11.1.2020 den 12.44):

Jeg ville gått for Nikon D5500 eller D5300 selv, sammen med for eksempel Sigma 17-70.

Hei igjen.

Har fått meg kamera nå, ganske fornøgd :)

Ser du anbefalte Sigma 17-70. Er denne en god allrounder?

https://butikk.foto.no/sigma/106692/sigma-17-70mm-f-28-4-dc-makro-os-hsm-c

Ser det står MAKRO i innholdsfortegnelsen. Den er vell ikke kun for makro bilder?

 

EDIT: Er dette den samme typen forresten? Var litt billigere.

https://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kameratilbehor/objektiv/SIG300406/sigma-contemporary-af-17-70-mm-dc-hsm-zoomobjektiv

Endret av Bllink
Lenke til kommentar
Bllink skrev (På 11.1.2020 den 13.33):

Vil helst kjøpe nytt.

Det er noen gode grunner til å kjøpe nytt, og en av de viktigste er at utviklingen tross alt går framover. Du får f.eks. sensorer med lavere støy og bildeprosesseringsbrikker med større kapasitet, raskere autofokus og så videre i nyere kameraer. Men så har jo dette en sideeffekt, og det er at kameraer som kosta skjorta for 6-8 år siden nå har falt veldig i pris, og de leverer fortsatt tipptopp, på en del områder. Du kan f.eks. få et Nikon D800 med lav tellerstand under 6000 brukt. Til portrett/studio/landskap og i RAW-format med etterbehandling vil jeg nesten si det ikke er så mye vits i å punge ut mer.

Lenke til kommentar
quantum skrev (10 timer siden):

Det er noen gode grunner til å kjøpe nytt, og en av de viktigste er at utviklingen tross alt går framover. Du får f.eks. sensorer med lavere støy og bildeprosesseringsbrikker med større kapasitet, raskere autofokus og så videre i nyere kameraer. Men så har jo dette en sideeffekt, og det er at kameraer som kosta skjorta for 6-8 år siden nå har falt veldig i pris, og de leverer fortsatt tipptopp, på en del områder. Du kan f.eks. få et Nikon D800 med lav tellerstand under 6000 brukt. Til portrett/studio/landskap og i RAW-format med etterbehandling vil jeg nesten si det ikke er så mye vits i å punge ut mer.

Jeg kjøpte selv et D800 som nybegynner brukt for et år siden. Helt rått kamera!

Lenke til kommentar
L/-R~ skrev (På 14.2.2020 den 12.49):

Jepp, god allrounder. Ikke kun for makro nei. :) Du får den faktisk fra Elkjøp (brukt) til 3306 «Som ny - Komplett i originalemballasje» 

Men ja, den kan så absolutt anbefales. Til 3306 vil den være ett særdeles godt kjøp, siden du får den fra en butikk og ikke Finn.

Mens vi er inne på brukt, og har i tankene at optikken er viktig, er ikke Sigmas 18-35mm f1.8 noe å vurdere? F.eks. ad.html?finnkode=169930508https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=169930508 Det er jo et beist, og kanskje ikke noe man vil dra rundt på gatelangs, men de er lette å få fatt i til rundt 3 000 kr. 

Omtale fra https://www.dpreview.com/reviews/sigma-18-35-1-8/3

"The Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM turns in an exceptional performance in our studio tests, in essence matching a selection of high quality primes. It's remarkably sharp, even wide open, and both chromatic aberration and vignetting are relatively low. Distortion is kept pretty well under control too. Overall this is very, very impressive indeed."

Mens 17-70mm blir gjenstand for litt mer moderat begeistring: "The Sigma 17-70mm performs generally pretty well in studio tests. It's weakest at wideangle, with somewhat soft edges and corners that never fully sharpen up on stopping down. But aside from that it's an admirably consistent performer, with good cross-frame sharpness and reasonably low levels of chromatic aberration, distortion and vignetting." (https://www.dpreview.com/reviews/sigma-17-70mm-f2-8-4-os-hsm/3)

Joda, 17-70 mm dekker flere bruksområder, men skarphet og ikke minst lysstyrken til 16-35mm syns jeg veier opp ganske så mye. 

Lenke til kommentar

Men så snakker vi nesten dobbel pris og dobbel vekt da. Skal vi ut på bruktmarkedet kan du få varianter av 17-70mm til under tusenlappen.

Da jeg brukte speilrefleks, var Sigma 17-70mm 2,8-4,5 mitt absolutt mest brukte objektiv. Så litt på 18-35mm og 18-50mm av og til, men konkluderte stort sett med at jeg var ganske fornøyd uansett, og satte pris på både størrelsen og fleksibiliteten til objektivet. Nå skal det sies at jeg gikk over til speilløst mye på grunn av størrelse og vekt da, og en koloss som 18-35mm hadde sannsynligvis vært uaktuell uansett. Hvis du ikke tenker at en totaltvekt på halvannen kilo er noe problem, kjør på.

Lenke til kommentar
Bllink skrev (På 11.1.2020 den 11.15):

M50 er speilløs, hva er ulemper og fordeler med dette?

Nå har du jo kjøpt kamera, så spørsmålet er kanskje ikke så aktuelt, men les noen tester av Nikon D780, her har de klart å overføre noen av fordelene med speilløst til speilrefleks leser jeg. De viktigste ulempene med speilløst er vel batteriforbruket og søkerbildet. Når det gjelder søkerbildet er det mange ganger litt stusselig i de rimeligste innstegsmodellene på DSLR/speilrefleks også. Hvis du noen gang får muligheten til å kikke inn i søkeren på en gammel, manuell, analog Olympus OM-2 (ikke SP-versjonen) så  vil du nesten oppleve det som om kameraet ikke er der og du ser rett på motivet, huset er så lite og kompakt og søkeren så stor og lyssterk. Fins ingen match på markedet i dag tror jeg, og ihvertfall ikke speilløst. 

Bllink skrev (På 14.2.2020 den 11.46):

Ser du anbefalte Sigma 17-70. Er denne en god allrounder?

Dette kan være et rimelig alternativ når du etterhvert kanskje vil ønske tele: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=170136307 Nikon 70-300mm . Lansert i 2006 så det har noen år på baken. Men det har ganske brukbare specs og VR kan veie opp for lysstyrken, du må en del opp i pris for å få bedre lysstyrke. Det er også FX-format, så du kan ha det med videre om du vil "oppgradere" til FX. På ditt nye formodentlig DX-kamera får du ca 140-400 mm.

Lenke til kommentar
Okapi skrev (2 minutter siden):

Men så snakker vi nesten dobbel pris og dobbel vekt da. Skal vi ut på bruktmarkedet kan du få varianter av 17-70mm til under tusenlappen.

Vi nærmer oss vel nesten tredobbel pris på bruktmarkedet da. Kiloprisen blir dog sammenlignbar ? Bruksområdet avgjør hva man trenger. Men over tid tror jeg man verdsetter god optikk fremfor hus. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...