Gå til innhold

Nekte fete mennesker å kjøpe potetgull og sjokolade


X109

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
X109 skrev (2 minutter siden):

Hvorfor ikke nekte fete mennesker å kjøpe potetgull og sjokolade? Butikkene skal etter loven ikke selge alkohol til fulle folk. Så da blir det vel ganske mye det samme med BMI og potetgull, som fyll og alkohol.

Hvis alkohol kun hadde effekt på sin egen kropp og ikke på andre i noen form så hadde du jo vært nærmere ett poeng, hva med å sammenligne med snus? :)

Sukker vs tobakk er ikke ett klart tema i forskning.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, probedroid said:

Hvis alkohol kun hadde effekt på sin egen kropp og ikke på andre i noen form så hadde du jo vært nærmere ett poeng, hva med å sammenligne med snus? :)

Sukker vs tobakk er ikke ett klart tema i forskning.

Sant det, fulle folk må beskyttes mot seg selv, siden fylla har skylda.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, X109 said:

Hvorfor skulle man det? Du tenker at dumme mennesker skulle vært satt under vergemål eller institusjonalisert?

Når man uttaler seg slik som viser mangel på forståelse og generell  resonementsevne så bør man kanskje ha hjelp med andre ting som økonomi etc.?

Men spøk til side.

Jeg er ikke motstander av at sukkervarer og generell junkfood. skal vekk fra kassaområdet som en slags "siste fristelse" før man betaler. At butikker bugner over av sukkerholdige varer med lav næringsverdi er et problem helt klart.

Men å stigmatisere, diskriminere og generalisere overvektige mennesker og skulle forby disse å kjøpe potetgull og sjokolade er like idiotisk som at man skal begynne å tvangsfore radmagre mennesker før de forlater butikken.

Begynn med vareplasseringen i butikken, slik man gjorde med alkohol og tobakk. Ikke trakassering.

Endret av Theo343
  • Liker 8
Lenke til kommentar
14 hours ago, Theo343 said:

Begynn med vareplasseringen i butikken, slik man gjorde med alkohol og tobakk. Ikke trakassering.

"Alkoholet" er vel plassert som en hvilken som helst vare... tipper tobakk er plassert der det er pga. tyveri... uansett hadde det bare vært dumt å måtte spørre "kasseoperatøren" om en pose potetgull. Eller om man fikk potetgull ut av en gigantisk automat ved scanning av kvittering...

Men ja du har sikkert rett, det er ikke riktig vei å nekte fete folk å kjøpe usunn mat. Sant det.

Lenke til kommentar

Dumt og dumt. Hvem bestemmer hva som er dumt og ikke?

Ved første øyekast er det kanskje litt drastisk forslag. Jeg har også tenkt tanken, jeg er litt overvektig selv, spiser for mye og kunne sikkert hatt godt av å miste 20 kg. Dette året har jeg dog planer om å fokusere på helsa, for første gang i livet, siden jeg har mulighet, overskudd og ressurser til det. Som i punkt 2; Jeg mener overvekt henger sammen med psykologi. Det gjør det i hvert fall i mitt tilfelle.

Har reflektért over emnet. Og jeg er i konflikt enda. Det er flere poeng:

1) Det koster definitivt samfunnet penger at folk er overvektige, dét skriver jeg ikke for å stigmatisere. Hvis jeg skal være ærlig med meg selv, så fungerte jeg best i perioder i livet da jeg var minst overvektig. Fungerte bedre på alle måter. Når man er overvektig, beveger man seg saktere, man orker mindre.

2) Psykologisk, så overspiser man for å døyve negative følelser, for å få rusfølelse, for å belønne seg selv. Mange grunner til overspising. Det er jo egentlig her man bør jobbe med problemet, vi burde lære om det i skolen, mer enn vi gjør i dag. Vi lærer jo ingenting om psykologi. Så jeg diskuterer mest på dette nivået. Men likevel; Å nekte mennesker i faresonen for å bli overvektig å kjøpe større mengder med usunn mat, tenker jeg muligens ikke er et veldig dårlig forslag. Man må bare innføre det ut fra et perspektiv om å hjelpe og forbedre folks liv, og ikke for at noen maktsyke psykopatiske drittsekker skal føle seg bedre med seg selv ved å se folk bli tynnere. Hvis fastlegen min hadde gitt meg en slik "ordre", eller sterk advarsel eller oppfordring, så ville jeg med stor sannsynlighet tatt det til etterretning. Men jeg ville også satt pris på å gjøre det samtidig med psykologisk hjelp.

3) Jeg tror ikke jeg ville næret noe hat eller noe ond vilje mot samfunnet om jeg ble tvunget til å spise 20% mindre, eller ble forbudt å kjøpe det meste av usunn mat. Hvis det skulle vært innført noe sånt, så burde man gjort det gradvis. Ikke bare plutselig nektet alle overvektige å kjøpe noe som helst usunn mat.

4) Jeg er enig angående stigmatisering, men dette burde vi også lære om i skolen. Fordi vi ikke lærer noe om det, så får stigmatisering, mobbing og trakasséring lov til å florére. Så dét skjer egentlig med statens velsignelse, og det er ekstremt uetisk. Jeg tror at ingen overvektige har noen gang følt seg støttet til å gå ned i vekt på grunn av de tre holdningene fra andre. Det er ikke der problemet ligger. Det er heller manglende støtte, eller manglende konstruktivitet.

 

Det går an å bruke hodet litt, diskutere rasjonelt og intelligent fremfor å skyte ned en potensielt konstruktiv diskusjon med drittsekk-holdning med én gang for å høste billige poeng.

Lenke til kommentar
probedroid skrev (På 10.1.2020 den 19.56):

Hvis alkohol kun hadde effekt på sin egen kropp og ikke på andre i noen form så hadde du jo vært nærmere ett poeng, hva med å sammenligne med snus? :)

Sukker vs tobakk er ikke ett klart tema i forskning.

Jeg ser egentlig poenget ditt proberoid, men velger å "kverulere" mot dere begge to:

mulig fedme ikke påvirker andre direkte, men indirekte gjennom økte samfunnskostnader og uhensiktsmessig ressursbruk når folk blir syke pga fedme. Fedme, og fedmerelaterte sykdommer er i stor grad noe som kan forebygges. Derfor mener jeg at fedmeforebygging er et viktig, realistisk og kan spare oss samfunnsøkonomisk.   

På en annen måte er fedme mye mer enn bare å spise for mye godteri, det handler også om vansker med å begrense matinntaket generelt i forhold til hva man forbruker av energi. Ikke alle som ser feite ut har fedme. Det kan for eksempel være ødem. Og jeg tror ikke på å behandle symptomer direkte (overspising og usunn spising), spesielt ikke med fedme, men å finne roten til problemet (ofte mentale sår) og behandle det. Jeg ser også vanskeligheter med godteriforbud rettet for folk med fedme av praktiske årsaker; hvordan kan man slå fast at folk har fedme, når det kan være ødem? 

Lenke til kommentar
X109 skrev (På 10.1.2020 den 19.51):

Hvorfor ikke nekte fete mennesker å kjøpe potetgull og sjokolade? Butikkene skal etter loven ikke selge alkohol til fulle folk. Så da blir det vel ganske mye det samme med BMI og potetgull, som fyll og alkohol.

Hva hvis jeg sa at du kan bli feit uten potetgull og sjokolade? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser for meg en vekt/høydekontroll ved inngang og basert på BMI blir man loset inn i forskjellige soner i butikken. De med høyest BMI får kun tilgang til sone med grøntfor.

Dog risikerer man store ansamlinger med fete mennesker utenfor butikkene som prøver å huke tak i spjælinger for å få de til å kjøpe usunn mat til dem.

Lenke til kommentar

Ville det ikke være lettere å bare forby potetgull og sjokolade helt, det er jo ikke bra for noen, uansett vekt?

Samtidig kan vi forby alt annet som ikke er bra også!

For mye sitting er jo enda verre enn fet mat, så her må regjeringen på banen med lovpålagt fysisk aktivitet, de som ikke følger opp blir tvangshentet hjemme å satt på tredemølle.

Alkohol, tobakk, snus, e-stoffer, kunstige søtningsmidler, fast food, kaker, french fries, iskrem, kaffe, rødt kjøtt, brus, skinny jeans, mobiltelefoner og en rekke andre ting er helseskadelige, så de kan vi bare forby med en gang.

Dagens moderne samfunn fører til mye depresjon, prestasjonsangst og annet, så det forbyr vi, alle kan være like i stedet, med lik lønn, og lik uniform, mens de dyrker alle grønnsakene vi trenger for å være sunne ... begynner å høres ut som Nord-Korea ?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gratis treningssenter for alle og justér med lønnsnivået i stillesittende kontorjobber til fordel for produksjonsstillinger med fysisk aktivitet.

Jevnlig trening er bra for alle og bør promoteres/belønnes. En aktiv kropp tåler en påsa chips.

Det er mange stillinger "på gølvet" som produserer langt mer verdi enn hva som utbetales mens prosjekterende spiser opp denne verdien med kunstig høye ingeniør og konsulent lønninger på bekostning av gutta på gulvet som ikke har råd til å leve etter vanlig "norsk" standard.

Det er ikke bare latskap hos nordmenn som gjør at ingen vil jobbe på gulvet lenger. Man får ikke nok lønn til å få lån til bolig.

Sikkert feil med denne fremgangsmåten også - men bedre enn å nekte folk godisen :)

Jeg regner med at den største årsaken til fedme er at ingen beveger seg lenger. Vi sitter på kontoret over halve dagen og når vi kommer hjem sitter vi foran PCen eller tvn resten. /Projisering

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (8 minutter siden):

Jeg regner med at den største årsaken til fedme er at ingen beveger seg lenger. Vi sitter på kontoret over halve dagen og når vi kommer hjem sitter vi foran PCen eller tvn resten.

Inaktivitet er problematisk og har konsekvenser det også for helsa, som bør tas tak i, fortrinnsvis gjennom gulrot enn pisk. Men inaktivitet har lite å si sammenlignet med kostholdets betydning når det kommer til fedme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...