Gå til innhold

Noen spørsmål om webutvikling


Anbefalte innlegg

Jeg er førsteårsstudent ved NTNU, og har til nå hatt et fag med webkoding som jeg synes var veldig gøy. Her lærte vi Html, Css, littegrann Javascript. Dette semesteret skal jeg ha et fag som heter front-end webutvikling og da skal vi hovedsakelig lære mer om Javascript. Jeg kunne tenkt å bruke fritiden på å lage nettsider og kanskje ha noen prosjekter på siden. Jeg kan per i dag lage ganske enkle, responsive sider men har myye å lære. 

Vi har brukt skolens server for å laste opp sidene vi har laget. Det jeg lurer på, hvis jeg f.eks skulle laget en enkel nettside for noen jeg kjenner som har en liten bedrift, hva er den beste måten å gå frem? Mtp hosting og alt det der. Er det slik at de fleste bruke Wordpress nå? Jeg ønsker jo å kode selv og lære mer om dette, så sidene jeg lager kan bli mer kompliserte etterhvert. Men usikker på hva som er den beste fremgangsmåten hvis man f.eks skal ta små freelance prosjekter på siden av studier. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da trenger du et webhotell og hvis sidene skal være dynamiske må du kunne server side programmeringsspråk som PHP, og helt sikkert en database som MariaDB, MYSQL feks. Flere tilbyr dette som en samlet tjeneste, one.com feks.

Det er bratt læringskurve, frontend er bare en liten bit av å lage nettsider fra bunn. 

En fin måte å komme i gang er å se på tutorial på YouTube. Emner du kan søke på er web hosting, frontend, cms with php and MYSQL.

 

Cms står for content management system, både joomla og Wordpress er cms. Det er en fin liten serie du kan se på her: 

 

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til å bruke et webhotell med php er dersom denne bedriften har et eksepsjonelt lavt budsjett for digital satsing. Noe som i tilfelle kan være grunn god nok til å se seg om etter et annet prosjekt...

Php er svært utbredt, men har også ligget langt bakpå i forhold til alternativene. Jeg ville heller sett på Java-plattformen (og evt. språket Kotlin), eller .Net Core til backend. Til frontend bruker man i dag javascriptrammeverk, hvor React dominerer. Wordpress er like fullt svært utbredt (og Php-basert), så for all del bruk gjerne Wordpress, men ikke legg sjela i å kode Php, også med Wordpress kan du pushe egen javascript/typescript-kode til browseren og hente REST-backend-data basert på noe annet enn Php.

Alternativt vil sikkert noen foreslå Node backend. Jeg er ikke noen fan av Javascript, så om du går den veien anbefaler jeg å vurdere Typescript. Det gjelder både bak og foran. Være også oppmerksom på Deno, nå som mannen bak Node har erklært den plattformen for å være et feilgrep. https://deno.land/ 

I sum tror jeg nok Java plattformen har det største økosystemet, som hele tiden også tar opp i seg nye trender. Liker du ikke VM-konseptet og compile-once-run-anywhere, kan du go-native med graal-vm og rammeverk som Quarkus eller Micronaut, f.eks. 

Men, tilbake til start, det gjelder å holde det enkelt også, så min endelige anbefaling blir nok React/Typescript i frontend og Spring Boot rammeverket for backend. Og kanskje JHipster for en ekstra flying start:

 

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...