Gå til innhold

Forskerne snur: Mobiltelefon kan bedre trafikksikkerheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja dette er åpenbart, men et problem er hvordan vi snakker med telefonen. Nå kan stadig flere funksjoner gjøres via tale, slik som å sende beskjeder (sms, ringe, styre kart). Ved slik forenklet kommunikasjon blir mobiltelefonen en trygg hjelper i trafikken i steden for en fare.

 

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Igjen har TØI «Forsket» seg frem til selvfølgeligheter. Ha blir det neste TØI finner ut? Syklister som ikke velter skader seg sjeldnere enn andre?

 

TØI har ikke forsket frem dette de har presentert et utdrag av en større utenlandsk rapport som går i dybden på dette. Og så har TU laget en artikkel basert på TØIs artikkel basert på denne rapporten. Du finner mer info i linkene i artikkelen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Syns og TU'a artikkel vinkler dette feil med bildebruken. TU's artikkel gir inntrykk av at mobilproblemet ikkje eksisterer viss du sjølv blir mindre stressa av mobilbruken i eit kjøretøy. Di burde dog teke med at dette gjelder bruk som følger loven samt at analysen ikkje legger til grunn bruk av håndholdte mobiler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er nyansering viktig. Presisere lovlig bruk,

ellers kan noen dra dette skjevt ut.

For egen del kan jeg bekrefte at radio i bilen senker stressnivået, og hever terskelen for å bli irritert.

Jeg trives rett og slett bedre med radio.

Bil er ikke riktig setting for meg å bare lytte på musikk, det blir for apatisk.

Prat på radio, forutsatt et det er engasjerende gjør det lettere og holde seg våken også.

Ellers er "handsfree" en fin ting som overaskende få benytter, er det for avansert???

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Var det ikke slik at »forskning viste» at dagdrømming var farligere enn mobilbruk i bil?

Min erfaring, ikke forskning, er at å konsentrere seg om det man gjør fører til best resultat.

Kan sikkert forske seg til at mindre trafikk gir færre ulykker, samme hvis alle viser hensyn og titter i speilet og kjører til side hvis køen bak er lang og det ikke er noen foran. Osv. Potensielt mye å irritere seg over, eller øke stressnivået av, i trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
flageborg skrev (10 timer siden):

Forskerne snur: Promillekjøring kan bedre trafikksikkerheten
Det er ikke vanskelig å finne "gode" argumenter for tilsvarende "stupide" forskning for den som ønsker å snu på flisa... 

Faktisk så er det sant i enkelte tilfeller, nå pensjonerte kaptein på "MS kysten1" ble pålagt av styret og slutte med drikkingen og var edru kun en gang når han seilte skuta og da gikk han på grunn ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Sakset fra originalartikkelen hos TØI: "Vi vil også avslutningsvis presisere at vår analyse tar utgangpunkt i at bilførerne følger loven og ikke bruker håndholdte mobiltelefoner."

Man kan også finne at drikking i bil øker trafikksikkerheten, men kun dersom man drikker vann for å holde seg hydrert. En tørst sjåfør er en dårligere sjåfør.

Alt som kan redusere stress og øke våkenhet er positivt for sjåføren, mens ting som øker stress eller distraherer er negativt.

Lenke til kommentar

Forskerne snur vel ikke så mye? Det poengteres fortsatt at bruk av håndholdt mobil i bil fortsatt øker risikoen. Å lytte til radio i bil har jeg stort sett sluttet med etter at NRK Radio forsvant fra FM. At stressnivået kan bli rimelig høyt om man ikke får varslet forsinkelse underveis, det har jeg kjent på. Som dere forstår har jeg gammel bil, så handsfree er framtidsvyer. Da stopper jeg der det er trygt, ringer og blir enda seinere. Helt greit.

Lenke til kommentar
Fritjof skrev (58 minutter siden):

Forskerne snur vel ikke så mye? Det poengteres fortsatt at bruk av håndholdt mobil i bil fortsatt øker risikoen. Å lytte til radio i bil har jeg stort sett sluttet med etter at NRK Radio forsvant fra FM. At stressnivået kan bli rimelig høyt om man ikke får varslet forsinkelse underveis, det har jeg kjent på. Som dere forstår har jeg gammel bil, så handsfree er framtidsvyer. Da stopper jeg der det er trygt, ringer og blir enda seinere. Helt greit.

Clickbait-overskrift. TU blir mer og mer tabloi i innhold og form.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...