Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ryggesensor og garantitid


Anbefalte innlegg

Vi har en 2011 Mini Copper S. En grei bil. Spørsmålet dreier seg om garantitid på deler:

Bilen har 4 ryggesensorer. De sitter utsatt til for vær og vind og kulde, og det ryker en hvert år omtrent. Byttet en i dag, og den var byttet for tre år siden. Dessverre er garantitiden på disse bare 2 år, så da må jeg betale nesten hver gang.

Er to år rimelig garantitid for slike deler?

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tom waits for alice skrev (15 minutter siden):

Vi har en 2011 Mini Copper S. En grei bil. Spørsmålet dreier seg om garantitid på deler:

Bilen har 4 ryggesensorer. De sitter utsatt til for vær og vind og kulde, og det ryker en hvert år omtrent. Byttet en i dag, og den var byttet for tre år siden. Dessverre er garantitiden på disse bare 2 år, så da må jeg betale nesten hver gang.

Er to år rimelig garantitid for slike deler?

Geir :)

to år garanti er vell "normalt", men jeg ville reklamert. Har aldri opplevd at en ryggesensor har forsvunnet i fra mine biler og mener en skal kunne forvente mer enn 2 års levetid på slike deler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan da umulig være at en slik sensor ikke skal være ment å hold i mer en 2 år, at garantien er 2 år er som så men her ville jeg reklamert. Jeg har bmw som sikkert bruker mye det samme delene som mini og har ikke hatt noen problemer med ryggesensor selv om bilen står ute hele året, og jeg bor i fjellet hvor vi er mye utsatt for vær og kulde.

 

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle tre.

Jeg snakket så vidt med mekaniker, og han sa at de satt mer utsatt til på denne bilen enn på andre modeller. Jeg spurte ikke om han da mente andre Minier eller også BMW.

Hva er den rette framgangsmåten om jeg vil klage mer formelt på dette? Noen som vet?

Det er selvsagt en bagatell dette, men på merkeverksted blir selv bagateller dyre. Nå er jeg jo over garantien på bilen, så jeg pleier å prute litt for å blir værende som kunde. Men dette føles som en del jeg nesten kunne skiftet selv, om jeg fikk tak i den, og det frister å velge et rimeligere verksted. (Kanskje jeg kunne funnet et som har lenger garanti på sensorene, til og med.)

Geir :) 

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (1 time siden):

eg snakket så vidt med mekaniker, og han sa at de satt mer utsatt til på denne bilen enn på andre modeller. Jeg spurte ikke om han da mente andre Minier eller også BMW.

Konstruksjonsfeil m.a.o. Reklamer på den.

tom waits for alice skrev (1 time siden):

Hva er den rette framgangsmåten om jeg vil klage mer formelt på dette? Noen som vet?

Jeg ville ha gått tilbake til forhandler og reklamert på den delen/reparasjonen, med det som argument at delen er laget for å vare mer enn 2 år, og da har vi 5 års reklamasjonsrett her i landet.

tom waits for alice skrev (1 time siden):

Det er selvsagt en bagatell dette, men på merkeverksted blir selv bagateller dyre. Nå er jeg jo over garantien på bilen, så jeg pleier å prute litt for å blir værende som kunde. Men dette føles som en del jeg nesten kunne skiftet selv, om jeg fikk tak i den, og det frister å velge et rimeligere verksted. (Kanskje jeg kunne funnet et som har lenger garanti på sensorene, til og med.)

Hvis merkeforhandler mot formodning nekte å godta reklamasjonsretten din, så ville jeg ha tatt saken videre til forbrukermyndighetene.

Vinner du ikke fram der heller så er uoriginal deler og frittstående (godkjent) bilverksted neste, hvis du ikke vil bytte delen selv.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Først og fremst ikke nevn garanti, da henger den andre part seg nok opp i dette og garantien gir vanligvis dårligere vilkår.

Det du ønsker å gjøre er å reklamere, og da på sensoren som ryker før det har gått 5 år. At bilen er gammel har ikke noe å si, får du en ny sensor i bilen har denne sensoren egen reklamasjonstid som løper fra den ble installert.

Vær heller ikke så redd for å bytte vekk fra merkeverksted hvis de er vanskelige å ha å gjøre med, bare pass på at det er noen fornuftige du går over til. Jeg tok selv å gikk vekk fra merkeverksted på en av mine tidligere biler etter at jeg fikk problemer med de(feil de "reparerte" dukket opp igjen) og verkstedet jeg byttet til var både billigere, diagnoserte feilene raskere og løste problemer så de ikke kom tilbake. 

Lenke til kommentar
tom waits for alice skrev (2 timer siden):

Bilen har 4 ryggesensorer. De sitter utsatt til for vær og vind og kulde, og det ryker en hvert år omtrent.

Det er ikke meningen at du skal rygge helt til sensoren oppnår kontakt, da ...

But seriously, kan det være et kabel/kontaktproblem som er den underliggende årsaken, og bytte av sensor gjør at kontakten oppnår en kortvarig forbedring? Men det er kanskje ikke den samme sensoren som går hver gang?

Lenke til kommentar

Takk igjen for svar og råd. Bør kanskje rette det skriftlig til forhandler i første omgang. Men kunne vært greit å vite hvordan tilsvarende saker har endt. Kanskje høre med forbrukerrådet først.

Civilix skrev (1 time siden):

Vær heller ikke så redd for å bytte vekk fra merkeverksted hvis de er vanskelige å ha å gjøre med

Egentlig godt fornøyd med merkeverkstedet på alle (andre) måter, og som sagt har jeg fått prutet på ting for å bli værende som kunde. Men det koster allikevel en del, og om jeg hadde en bukk å sette bilen på mistenker jeg at en uoriginal sensor hadde kostet meg en brøkdel og bare er et par skruer og en plugg. Men aller helst vill jeg jo sluppet det, og fått nye gratis når det bare går 3-4 år siden forrige gang.

nebrewfoz skrev (1 time siden):

Men det er kanskje ikke den samme sensoren som går hver gang?

Det er ikke den samme nei. Da hadde jeg fått det på garantien... :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...