Gå til innhold

Gladnyhet til strømsugne elbilister: I 2019 ble det virkelig fart på byggingen av hurtigladere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedetfor at det skal etableres hurtigladere på hvert nes, som står ubrukt, overtariffert, feilutsatt og ulønnsom, bør det opprettes ladeparker langs de viktigste samferdselsårene. Det som teller i den store sammenhengen er at man med høy grad av sikkerhet kan beregne inn i kjøreturen å få ladet underveis, uten å havne i en timelang kø. Samtidig som man får gjort noe nyttig på en butikk eller cafeteria mens man venter.

Dog er det selvsagt bra at hurtigladere eksisterer ellers også, for nødstilfeller og lokale brukere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Er vel på tide å slutte å kalle 50kW ladere for hurtigladere? 1Mbps var en gang i tiden bredbånd, nå er det bare ynkelig.

Endret av Slettet+9817234
Fra mb til Mbps
Lenke til kommentar

En fordel med ikke-byråkratisk utbygging er at operatørene velger plassering ut fra hvor de kan tjene penger. Så støtter fellesskapet opp på steder med mindre trafikk, slik at man får mulighet til å lade der også. Flott at Tesla bygger ut Superchargere i Finnmark i år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stefse skrev (8 timer siden):

Istedetfor at det skal etableres hurtigladere på hvert nes, som står ubrukt, overtariffert, feilutsatt og ulønnsom, bør det opprettes ladeparker langs de viktigste samferdselsårene.

Tidligere var det mange huller i ladekartet, nå er det stort sett bare Finnmark som er et eneste stort hull i ladekartet. Der må det fortsatt være fokus på å tette hullene. Høna og egget-problemet er ennå ikke løst der. I resten av landet er det kapasitet som er utfordringen. Nok total ladeeffekt, tett nok langs veiene.

JØI skrev (8 timer siden):

Er vel på tide å slutte å kalle 50kW ladere for hurtigladere?

Hurtiglader, lynader, ultralynlader, superlader, semihurtiglader etc.. Dette begynner å nærme seg forkortelsene for skjermoppløsninger. Hva med bare å bruke den konkrete tallverdien i stedet for alle disse forvirrende ordene?

Apropos tabellen i artikkelen mener jeg samlet ladeeffekt for alle de offentlig tilgjengelige DC-laderne er et bedre mål på hurtigladekapasitet.

Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (8 timer siden):

Og det er viktig å få langt flere ladere med 150 kW + siden de kan lade flere biler per time enn disse gamle klarer. Kortere stopp, mer effektiv arealbruk og bedre økonomi i laderne.

Er litt det som er problemet. En lader med mer effekt betyr ikke at den vil få inn mer kroner til stasjonen, siden den koster mer og krever mer av maks-effekten inn til stasjonen. Jeg trur neppe det blir veldig vanlig at de er spredt rundt  i utkants-Norge der de kun skal støtte hytte-kjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

Er litt det som er problemet. En lader med mer effekt betyr ikke at den vil få inn mer kroner til stasjonen, siden den koster mer og krever mer av maks-effekten inn til stasjonen. Jeg trur neppe det blir veldig vanlig at de er spredt rundt  i utkants-Norge der de kun skal støtte hytte-kjøring. 

Tesla setter de opp, samt Ionity. Tesla er flinke til å bygge mange plasser per ladelokasjon også, og de nye er 250kW uten deling. Circle K har også begynt å sette opp 150kW-ladere (+50kW-ladere) på sine bensinstasjoner og noen av de er Ionity også som er 350kW. Ser ikke ut som det du sier er et problem i realiteten, for det begynner å bli bra dekning nå. Virkelig bra også. Hvis du ser på kartene og tenker at mange biler nå greier 300km+ på vinterføre så ser du at du kommer deg på hytta. Jeg f.eks skal til Vestlandet på tur om noen uker, og jeg har 4 Superlader på veien (Gol, Lærdal, Gulsvik og Hokksund) som jeg kan benytte, men trenger bare to av de hvis jeg lader full opp. Krever ikke akkurat store planleggingen :)

I tillegg så kommer 50kW til Fortum (og Grønn Kontakt),  de har 50kW-ladere er på omtrent hver eneste Kiwi og McDonalds i hele landet, samt en haug andre steder. Legger ved Plugshare-kartet også

Kart:

https://circlekcharge.no/ladekart

https://ionity.eu/en/where-and-how.html

https://www.tesla.com/no_NO/supercharger

https://map.chargedrive.com/en/

https://gronnkontakt.no/ladekart/

(Plugshare viser vel alle mulige ladere og er derfor litt *mye* når man skal finne ladere. Bruk zoom og filtere for få opp ladepunktene, kartet er litt tregt når du er zoomet for langt ut)

https://www.plugshare.com

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, oophus3do said:

Er litt det som er problemet. En lader med mer effekt betyr ikke at den vil få inn mer kroner til stasjonen, siden den koster mer og krever mer av maks-effekten inn til stasjonen. Jeg trur neppe det blir veldig vanlig at de er spredt rundt  i utkants-Norge der de kun skal støtte hytte-kjøring. 

Det får ikke inn mindre penger heller, så fremt bilene i snitt lader med 3 ganger høyere effekt, og prisen per kWh er lik eller prisen per minutt er 3 ganger høyere. Da kan man erstatte f.eks 6x 50 kW hurtigladere med 2x 150 kW hurtigladere, ladetiden per bil går ned med 2/3, nettlinjen er like stor, omsetningen er lik, arealbruken er 1/3, og prisen for å sette opp og drifte stasjonen er noe lavere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (46 minutter siden):

Det får ikke inn mindre penger heller, så fremt bilene i snitt lader med 3 ganger høyere effekt, og prisen per kWh er lik eller prisen per minutt er 3 ganger høyere. Da kan man erstatte f.eks 6x 50 kW hurtigladere med 2x 150 kW hurtigladere, ladetiden per bil går ned med 2/3, nettlinjen er like stor, omsetningen er lik, arealbruken er 1/3, og prisen for å sette opp og drifte stasjonen er noe lavere.

Pluss at det selger pølser. Jeg tipper de har kalkulert seg frem til at dette går greit, hvis ikke så hadde ikke disse laderne poppet opp overalt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 timer siden):

....Snip....

Trur du skal lese det jeg skrev på nytt. Det at folk bygger ladestasjoner er jo bare bra. Men det forandrer ikke det faktum at det er vanskelig å tjene penger på det, når man må fokusere på mindre og mindre plasser med fortjenester. De første stasjonene blir jo plassert slik at man tjener penger på dem. De ligger i bynære strøk. Når dette segmentet er tatt, og man skal ekspandere så bygger man lengre og lengre unna behovet for hurtiglading i det daglige. 

Det er en grunn til at Nord-norge har tatt tid på seg før noen ville ta arbeidet med å bygge der oppe. De vil være langt unna profitable i en lang periode, hvis de noen sinne vil bli det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Det får ikke inn mindre penger heller, så fremt bilene i snitt lader med 3 ganger høyere effekt, og prisen per kWh er lik eller prisen per minutt er 3 ganger høyere. Da kan man erstatte f.eks 6x 50 kW hurtigladere med 2x 150 kW hurtigladere, ladetiden per bil går ned med 2/3, nettlinjen er like stor, omsetningen er lik, arealbruken er 1/3, og prisen for å sette opp og drifte stasjonen er noe lavere.

Det er jo litt det som er vanskelig når man skal bestemme om man bygger ut for 50kW eller 150kW. Du må ha mer pågang på stasjonen for at 150kW lønner seg, og det gjerne over tid. 

Det å bygge 150kW kun for utfartsdager til hytteeiere er neppe særlig profitablet, selv om stasjonen er mer effektiv og kan ta inn mer penger i akkurat 1% av dagene i året, så står den der fremdeles i 99% av dagene i året og koster mer penger enn om den var ei 50kW lader. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, oophus3do said:

Det er jo litt det som er vanskelig når man skal bestemme om man bygger ut for 50kW eller 150kW. Du må ha mer pågang på stasjonen for at 150kW lønner seg, og det gjerne over tid. 

Det å bygge 150kW kun for utfartsdager til hytteeiere er neppe særlig profitablet, selv om stasjonen er mer effektiv og kan ta inn mer penger i akkurat 1% av dagene i året, så står den der fremdeles i 99% av dagene i året og koster mer penger enn om den var ei 50kW lader. 

Hvis du skal bytte ut 1x 50 kW lader med 1x 150 kW lader må man ha tre ganger mer pågang for lik inntjening. Men har man 2x 50 kW lader og bytter ut en av disse med 150 kW må man ha dobbelt så stor pågang, og bytter man ut 4x 50 kW lader med 1x 50 kW og 1x 150 kW så må man ha like stor pågang. Det kommer altså helt an på situasjonen og trafikkgrunnlaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Hvis du skal bytte ut 1x 50 kW lader med 1x 150 kW lader må man ha tre ganger mer pågang for lik inntjening. Men har man 2x 50 kW lader og bytter ut en av disse med 150 kW må man ha dobbelt så stor pågang, og bytter man ut 4x 50 kW lader med 1x 50 kW og 1x 150 kW så må man ha like stor pågang. Det kommer altså helt an på situasjonen og trafikkgrunnlaget.

Jeg trur du missforstår eller unngår poenget med vilje? 

Du trenger ikke forklare disse forskjellene, de er alle klar over. Vi bygger 50kW stasjoner fremdeles idag fordi pågangen ikke er stor nok til å støtte noe større i de tilfellene der de blir plassert. De stasjonene som blir oppført nå, de er stasjoner som ikke vil være like profitable kontra stasjoner som allerede er plassert ned. De mest lukrative områdene blir jo tatt først, der behovet naturligvis er størst.

Det blir samme logikk som man finner i bensinstasjoner. De med største lagring er blitt beregnet til å ha mest besøkende. Mens stasjoner som kun er bygget for å ha et tilbud har mindre lagringstanker fordi mindre folk vil bruke dem. Slik vil det være med hurtigladestasjoner også. Jo lengre unna by-nære områder du kommer, jo hardere er det å forsvare høy effekt inn til stasjonene. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (46 minutter siden):

Trur du skal lese det jeg skrev på nytt.

Tror du skal lese deg jeg skrev igjen også (Og btw? Slutt med herskingen din. Er møkk lei av det), for det er nå en hel haug av ladere på utsiden av bynære strøk. Det var jo nettopp hele poenget mitt også. Forøvrig så bygger nå Tesla ut i Finnmark, samt nord i Sverige og Finland. Tromsø er allerede ok dekket opp. Så hvis du gidder så klikker du på linkene mine så ser du at det absolutt er svært god dekning, selv på landet. Når det kommer til inntjening at "dette er et stort problem" så må du neste henvise til noe som støtter oppunder dette, fordi det ser da ut til at de bygges over en lav sko overalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (55 minutter siden):

Tror du skal lese deg jeg skrev igjen også (Og btw? Slutt med herskingen din. Er møkk lei av det), for det er nå en hel haug av ladere på utsiden av bynære strøk. Det var jo nettopp hele poenget mitt også. Forøvrig så bygger nå Tesla ut i Finnmark, samt nord i Sverige og Finland. Tromsø er allerede ok dekket opp. Så hvis du gidder så klikker du på linkene mine så ser du at det absolutt er svært god dekning, selv på landet. Når det kommer til inntjening at "dette er et stort problem" så må du neste henvise til noe som støtter oppunder dette, fordi det ser da ut til at de bygges over en lav sko overalt. 

Men du snakker om noe komplett annet enn det jeg gjorde. Jeg sa du må lese det jeg skrev på nytt fordi du sa noe utenfor mitt poeng. Nå fortsetter du. Så start på nytt. 

Det at vi bygger ut er helt naturlig og forventet. Men hvis du forventer en majoritet av 150-350kw ladere i nordnorge nå så har du missforstått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Det er jo litt det som er vanskelig når man skal bestemme om man bygger ut for 50kW eller 150kW. Du må ha mer pågang på stasjonen for at 150kW lønner seg, og det gjerne over tid. 

Det å bygge 150kW kun for utfartsdager til hytteeiere er neppe særlig profitablet, selv om stasjonen er mer effektiv og kan ta inn mer penger i akkurat 1% av dagene i året, så står den der fremdeles i 99% av dagene i året og koster mer penger enn om den var ei 50kW lader. 

Hvis vi snakker veldig generelt så er landet stort sett bygget ut med 50 kW hurtigladre. Salgstallene viser at antallet elbiler øker raskt og at nye biler ofte takler høyere ladeeffekt enn 50 kW. Ladere som bygges nå skal betjene biler i mange år fremover så de bør være forberedt for høyere ladeeffekt enn 50 kW. Siden hullene i ladekartene stort sett er tettet (veldig generelt) og nye elbiler ofte har mye lengre rekkevidde enn de som bruker 50 kW-ladere så kan de nye 150 kW ladere bygges på de samme stedene der det nå står 50 kW-ladere. Om noen år når elbiler som kan lade med over 150 kW kommer for fult kan man supplere med ennå flere ladere de samme stedene, denne gangen 350 kW-ladere. Når levetida til 50 kW-bilene går mot slutten kan man erstatte de da 15-20 år gamle 50 kW-laderne med 350 kW-ladere.

Ja, det koster å bygge ut med mer effekt, men det kan også betjene langt flere biler. Altså flere som kan dele på regninga. Infrastrukturkostanden per bil vil nok gå kraftig ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 10.1.2020 den 23.18):

Er litt det som er problemet. En lader med mer effekt betyr ikke at den vil få inn mer kroner til stasjonen, siden den koster mer og krever mer av maks-effekten inn til stasjonen. Jeg trur neppe det blir veldig vanlig at de er spredt rundt  i utkants-Norge der de kun skal støtte hytte-kjøring. 

Du tar feil. De største kostnadene er areal og installasjon. Strømmen utgjør så godt som ingenting. Med høyere effekt får en flere biler inn på samme areal over et tidsrom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...