Gå til innhold

Flere operatører endrer prismodell: – Hurtiglading er uoversiktlig og urettferdig


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klykken- skrev (8 timer siden):

Hadde det kunne vært én brikke, så... Ellers, se for deg å komme til Sverige hvor de har samme fantastiske løsninger som Norge (som du liker så godt). Forskjellige operatører som krever forskjellige apper og brikker. Eller Swish (Sveriges egen Vipps). Du får ikke ladet.

Jeg har ikke vært utenfor Norge med elbil, men jeg kan jo se for meg at det blir komplekst hvis en skal kjøre gjennom flere land. Med trådløs tenkte jeg mer på løsninger som Apple Pay og venner. Det tvinger seg fram overalt. Nå nylig på både Kiwi og Meny, og sikkert flere steder. Det er veldig smidig å betale med mobilen eller klokka. Vipps er kjekt når det ikke er noe annet alternativ, men veldig smidig er det ikke. Og funker kun i Norge, ja. Kunne gjerne betalt parkering med Apple Pay også jeg, i stedet for disse h****tes appene som byttes til stadighet. EasyPark fungerer brillefint, så hvorfor i svarte måtte noen bytte til Apcoa?! Ved neste besøk kan du ta gift på at det er kommet enda noe nytt. Eller at app-en har logget meg ut, og jeg ikke kommer på passordet. Så omsider får jeg nytt passord generert. Og i neste omgang får ikke kona brukt  j***lskapen. Det er tingenes iboende faenskap ver. 2.0

Regna på hurtiglading foretatt  i 2019. Snittet mitt er ca. 4,40 /kWh. Og utgjør ca. 10% av total kjørelengde. 2250,- kr. med ca. 30.000 km fordelt på to biler. Det blir ikke all verden fortjeneste til leverandørene. Og med neste bil blir det enda mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (På 10.1.2020 den 15.17):

Prøver her NAF å være høy og mørk ved å stille krav om kun priser basert på antall kWh?

Første svaret i denne tråden foreslo en prisstruktur som både er enkel og rettferdig. pris per kWh og minstepris per minutt.. ;)

Med for eksempel NOK 2/kWh og minimumspris på NOK 1/minutt vil ikke pris per kWh gå over 2kr før ladeeffekten synker under 30kW. På en lynlader kunne hatt samme energipris men noe høyere minstetakst, minimumspris på 1,50/minutt tilsvarer da 45kW ladeeffekt.

Lenke til kommentar
On 1/10/2020 at 11:12 PM, Dovreekspressen said:

Jeg har ikke vært utenfor Norge med elbil, men jeg kan jo se for meg at det blir komplekst hvis en skal kjøre gjennom flere land. ....

Leverandørene har en vei å gå. Norsk Fortum brikke og app fungerer ikke på Svenske Fortum stasjoner....

Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Leverandørene har en vei å gå. Norsk Fortum brikke og app fungerer ikke på Svenske Fortum stasjoner....

Man kan bruke plugshare men de tar prosenter, hvis man har tesla er det null problem å reise i utlandet.

Ionity funker vel og i hele europa og men dekningen er så som så lenger sør i europa men bra hvis man skal til Tyskland.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (6 minutter siden):

hvis man har tesla er det null problem å reise i utlandet.

Er jo gitt at man følger SuC-ruter hele veien (ja det begynner å bli temmelig tett med Tesla SuC nå). Men når man har ankommet sin destinasjon er det jo gitt at man har en SuC i umiddelbar nærhet når man skal kjøre småturer rundt i nærområdet. Ellers er man avhengig av å få låne et støpsel der man bor, eller finne ut hvilken app/abonnement/kort/brikke man trenger for å benytte nærmeste ladestasjon. Sistnevnte kan i tilfeller være krøkkete.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Klykken- said:

Er jo gitt at man følger SuC-ruter hele veien (ja det begynner å bli temmelig tett med Tesla SuC nå). Men når man har ankommet sin destinasjon er det jo gitt at man har en SuC i umiddelbar nærhet når man skal kjøre småturer rundt i nærområdet. Ellers er man avhengig av å få låne et støpsel der man bor, eller finne ut hvilken app/abonnement/kort/brikke man trenger for å benytte nærmeste ladestasjon. Sistnevnte kan i tilfeller være krøkkete.

Vel er bare å planlegge på forhånd og enten bestille hoteller nærheten av suc eller hoteller med ladere, er filter for ladere hos hotels.com

Lenke til kommentar

Er jo enkelt å skrive at det "bare er å". 
Poenget er at det krever en del mer planlegging å dra på langtur med elbil slik situasjonen med abonnement, apper, brikker og tilgjengelighet er nå, i forhold til fossilbil. Men igjen, det er et par ganger i året det er slik så det er tolererbart. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...