Gå til innhold

Flere operatører endrer prismodell: – Hurtiglading er uoversiktlig og urettferdig


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NAF: "-– For å ivareta hensynet til enkelhet, rettferdighet og kø, foreslår vi et påslag i kilowatt-timeprisen etter 30–40 minutter. "

Dette blir kaos, den beste løsningen er kWh pris, men med minstepris per minutt for å hindre ruging på plassen.

Årsaken til minstepris per minutt kontra kWh pris + minuttpris er at personer ikke blir økonomisk straffet dersom de må dele effekten med sidemannen. (eksempelvis dobbeltsidig Delta-ladere)

Eksempel:

Minstepris: 2,5kr/min, garantert 50kW effekt.

Strømpris: 3kr/kWh

20 minutt lading med 8kWh levert = max(2,5*20 . 3*8) ) = 50kr

20 minutt lading med 30kWh levert = max(2,5*20 . 3*30) ) = 90kr

Man slepper dermed "Etter x antall minutter", og man blir ikke straffet dersom man må dele 50 av de 150kW til sidemannen. Man får heller ikke en konflikt med hvor mange lynladere kontra hurtigladere man skal ha. Man kan regulere effekten etter lokasjonens effektgrense.

For destinasjonslading (som f.eks. på handlesenter og på fjernparkinger) så bør det være REN kWh prising. Hindring av ruging av ladere garanteres med parkeringsregler. Ettersom det er kun kWh prising, så kan man regulere effekten etter effektforbruket på lokasjonen.

BBK Frekhaug kai (Alver kommune) og Fortum Liamyrane (Bergen kommune) har begge en pris på 2,5kr/kWh.

Men på prisen på BKK Knarvik Parkeringshus og GK Horisont (Åsane) er prisen 0.1kr/min + 2.5kr/kWh, som blir en meget stiv pris for de med 16A lader. Prisen er slik at det sannsynligvis ikke er noe poeng for PHEV å lade der. Ettersom dette er destinasjonsladere hvor bedriften (handlesenteret) allerede har en maks parkeringstid, så er ikke mangel på minuttpris noe problem.

Endret av MEMENK76
Fikset benevningsfeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
MEMENK76 skrev (27 minutter siden):

Dette blir kaos, den beste løsningen er kWh pris, men med minstepris per minutt for å hindre ruging på plassen.

Mange gode poenger her. Er egentlig ikke uenig i noe du sier men jeg ville nok også ønsket meg at laderen sa klart fra, enten på display eller app, når/om bilen din ladet for sakte i forhold til minimumsprisen. :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, OlaML said:

En ting jeg kunne tenkt meg var å se ladestatus i appen. Det burde være fullt mulig. Så kan den gi et pling når det er 80% eller når prisen endrer seg, går over til straffetakst osv.

Nå har jeg kun testet Circke K, Fortum, Tesla og Grønn kontakt sine ladere, og alle viser da ladestatus i appen? Står hvor mye som er ladet og hva det koster.

I bilen stiller man jo bare inn ønsket % og så plinger telefonen og bilen stopper ladingen når ønsket prosent\rekkevidde er oppnådd.

 

Edit: Står ikke i appen til Tesla hva det koster, det står kun på skjermen i bilen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan mene mye om hurtiglading, men ikke bland inn rettferdighet da. Det blir aldri rettferdig. Rettferdighet er veldig subjektivt. Hvorfor får ikke jeg rabatt, som var tidlig ute med elbil og har bidratt med nullutslipp i flere år? Hvorfor må jeg vente lenger på en i-Pace enn en i-Pace må vente på min i3? Det er ikke rettferdig, buuhuu.

Hurtiglading er et produkt ingen ønsker. Det er kun et nødvendig onde de få gangene en trenger det. Med min første elbil måtte jeg hurtiglade hver gang jeg skulle hjem til slekt og venner. Med min nåværende elbil må jeg hurtiglade en sjelden gang på de samme turene, hvis det er dårlig føre f.eks. Med min neste elbil så så vil jeg kun ha behov for hurtiglading på en og annen tur i sommerferier etc. Det er ikke lett å gjøre penger på sånne som meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leverandører av ladestasjoner er noen rotehoder.

Hvor vanskelig kan det være å kopiere løsning fra bensinstasjoner som vi vet virker?

Et stort skilt ved veien som viser hva det koster, og det er prisen enten du har avtale eller ei. Da kan vi også finne disse bortgjemte stasjonene når vi er på fremmede plasser.

Hvorfor i granskauen skal vi ha ladebrikke og avtale. ALLE, absolutt ALLE andre butikker i samfunnet tar kort som betalingsmiddel, uten en egen avtale. Mens jeg lader kan jeg betale med kort på doen når jeg går og pisser. !

Så står vi i skauen uten riktig ladebrikke, og hvis de mot formodning svarer på helpdesken kan de ikke registere en av de brikkene jeg har, nei det må være deres brikke, som de skal sende i posten !!, Herregud det er en standard RFID brikke som kan leses i alle stasjoner. Jeg har 7 stykker i bilen.

Om vi ikke har avtale er det et landeveisrøveri som ikke ligner grisen. Jeg har kun brukt Ionity når jeg er på tur, fordi de har en pris og oppfører seg rederlig. Håper virkelig ikke at de nå skal bytte til samme system som de andre.

 

Endret av Heffalumpen2
skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke få lov å betale for ladestrømmen på lik måte som ved bensinstasjoner, der man altså slipper å være medlem av hver bensinstasjonkjede for å fylle med noen lunde lik pris, via kredittkort og debetkort? At man skal være kunde, ha app eller nøkkel for hver bensinstasjonkjede hadde vært svært plagsomt for meg som kjører diesel, så det frister veldig lite å bytte til elbil med et slikt kaos. Ja, man får litt rabatt om man har et kredittkort tilknyttet én bensinstasjon, men det er som ofte så lite at man ikke bryr seg særlig. Det viktigste er å få plass smsbetaling, kredittkortbetaling og debetkortbetaling slik som på bensinstasjoner uten å bli straffet for det.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Heffalumpen2 skrev (28 minutter siden):

Leverandører av ladestasjoner er noen rotehoder.

Hvor vanskelig kan det være å kopiere løsning fra bensinstasjoner som vi vet virker?

Et stort skilt ved veien som viser hva det koster, og det er prisen enten du har avtale eller ei. Da kan vi også finne disse bortgjemte stasjonene når vi er på fremmede plasser.

Hvorfor i granskauen skal vi ha ladebrikke og avtale. ALLE, absolutt ALLE andre i butikker samfunnet tar kort som betalingsmiddel, uten en egen avtale. Mens jeg lader kan jeg betale med kort på doen når jeg går og pisser. !

Så står vi i skauen uten riktig ladebrikke, og hvis de mot formodning svarer på helpdesken kan de ikke registere en av de brikkene jeg har, nei det må være deres brikke, som de skal sende i posten !!, Herregud det er en standard RFID brikke som kan leses i alle stasjoner. Jeg har 7 stykker i bilen.

Om vi ikke har avtale er det et landeveisrøveri som ikke ligner grisen. Jeg har kun brukt Ionity når jeg er på tur, fordi de har en pris og oppfører seg rederlig. Håper virkelig ikke at de nå skal bytte til samme system som de andre.

At hver aktør på lademarkedet har sin helt egen betalingsløsning er ingen tilfeldighet eller utslag av "rotehoder".

Dette er bevisst strategi for å forsøke å binde kundene til SIN løsning. Og det kunne nok fungert om utbyggingen av ladestasjoner hadde vært stor nok, men det er langt fra tilfelle.

Er ellers HELT enig i at betalingsformen MÅ standardiseres, og over på samme type betaling som ellers i samfunnet. Hvis ikke aktørene greier å samkjøre dette på egenhånd så må det kreves av myndighetene.

Og prisen BØR være forutsigbar og tydelig, på samme måte som på bensinstasjoner i dag.

Lenke til kommentar

  

4 hours ago, Complexity said:

Nå har jeg kun testet Circke K, Fortum, Tesla og Grønn kontakt sine ladere, og alle viser da ladestatus i appen? Står hvor mye som er ladet og hva det koster.

I bilen stiller man jo bare inn ønsket % og så plinger telefonen og bilen stopper ladingen når ønsket prosent\rekkevidde er oppnådd.

 

Edit: Står ikke i appen til Tesla hva det koster, det står kun på skjermen i bilen.

Men det står ikke i appen til f.eks. Grønn Kontakt hvor mange prosent bilen er på, slik at man kan se an hvor mye tid det er igjen. Men det står på displayet på laderen, så det burde være mulig å sende til appen. Det blir jo på en måte autentisering inkludert uten mer registrering, hvis du har startet en gyldig ladesesjon fra din app så har du også tilgang på ladestatus så lange sesjonen varer.

Både UX og prismodell på disse laderne, helt ned til bokstavkjeks-navn på selve laderen, bærer sterkt preg av å være designet av ingeniører... Tesla er i en helt annen verden av brukervennlighet på dette punktet.

Endret av OlaML
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, OlaML said:

  

Men det står ikke i appen til f.eks. Grønn Kontakt hvor mange prosent bilen er på, slik at man kan se an hvor mye tid det er igjen. Men det står på displayet på laderen, så det burde være mulig å sende til appen. Det blir jo på en måte autentisering inkludert uten mer registrering, hvis du har startet en gyldig ladesesjon fra din app så har du også tilgang på ladestatus så lange sesjonen varer.

Både UX og prismodell på disse laderne, helt ned til bokstavkjeks-navn på selve laderen, bærer sterkt preg av å være designet av ingeniører... Tesla er i en helt annen verden av brukervennlighet på dette punktet.

Det har jeg aldri tenkt på ettersom Tesla appen gjør dette for meg.
Men ser behovet for dette for biler som ikke har så bra app eller har app i det heletatt. Man aner jo ikke ladestatus med mindre man sitter i bilen å venter da.

Lenke til kommentar

Kort er noe folk hadde i lommeboka i gamledager. Den gang folk hadde lommebok. Nå kan vi betale trådløst t.o.m. på Kiwi og Meny. Ingen grunn til å ha verken kort- eller seddelautomat på hurtigladere. Jeg er i prinsippet enig i at "spesialbetalingsmidler" som app og brikke er noe herk. Det er like noldis som busskort. Men i praksis fungerer brikke veldig greit, så jeg spiser kamel.

Endret av Dovreekspressen
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (17 minutter siden):

Kort er noe folk hadde i lommeboka i gamledager. Den gang folk hadde lommebok. Nå kan vi betale trådløst t.o.m. på Kiwi og Meny. Ingen grunn til å ha verken kort- eller seddelautomat på hurtigladere. Jeg er i prinsippet enig i at "spesialbetalingsmidler" som app og brikke er noe herk. Det er like noldis som busskort. Men i praksis fungerer brikke veldig greit, så jeg spiser kamel.

Hadde det kunne vært én brikke, så... Ellers, se for deg å komme til Sverige hvor de har samme fantastiske løsninger som Norge (som du liker så godt). Forskjellige operatører som krever forskjellige apper og brikker. Eller Swish (Sveriges egen Vipps). Du får ikke ladet.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

Prøver her NAF å være høy og mørk ved å stille krav om kun priser basert på antall kWh?

Heldigvis har Elbilforeningen en mer edruelig tilnærming ved at de tenker at det må være en modell som både er "rettferdig" og gjør det interessant for operatørene å bygge ut ladernettet. Altså en må ha priser basert på både tid og mengde kWh.

Om en får hurtiglading slik at ethvert batteri fylles til 80% i løpet av 10 minutter, kan en ha samme modell som for bensinpumper (kun betaling for energimengden).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Klykken- skrev (10 timer siden):

Bare knot med ladere utenfor Teslas nettverk. Har aldri klart å starte lading på første forsøk på vår nr.2-bil (BMW i3).

 

Da er det du som er problemet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...