Gå til innhold

Fremtidens dronetaxi blir helelektrisk. Vi har sett konseptmodellene


Gjest jmm@tu.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For flysikkerhetens skyld, så ser jeg for meg at batteripakker er enkelt utskiftbare. At de tas ut av flykroppen under lading, for å unngå evt. brann som skader det dyre flyskroget. At ladeprosessen monitoreres ekstremt nøye, får et godkjent stempel av f.eks. en avioniker, før det slippes inn i flykroppen igjen som et fulladet batteri.

Batteripakker bør også kunne droppes under reisen i luften i tilfelle en kritisk situasjon, inntil de får løst farene med batterier ombord i en luftfartsdoning.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, G said:

Batteripakker bør også kunne droppes under reisen i luften i tilfelle en kritisk situasjon, inntil de får løst farene med batterier ombord i en luftfartsdoning.

Kva slags farer?  Flybensin (100 LL) er veldig brennbart, veldig lett å tenne fyr på og brenn mykje meir intenst enn batteri, men det er neimen ikkje mange fly som går på den typen bensin som kan dumpe drivstoffet.  Dumping introduserer berre nye farer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Sturle S said:

Kva slags farer?  Flybensin (100 LL) er veldig brennbart, veldig lett å tenne fyr på og brenn mykje meir intenst enn batteri, men det er neimen ikkje mange fly som går på den typen bensin som kan dumpe drivstoffet.  Dumping introduserer berre nye farer.

Jeg trodde de fleste kommersielle flytyper kunne dumpe sin flybensin. Sånn i tilfelle de må nødlande etter take off, så er jo vekten veldig tung å skulle lande med fullastet.

Lenke til kommentar
23 hours ago, G said:

Jeg trodde de fleste kommersielle flytyper kunne dumpe sin flybensin. Sånn i tilfelle de må nødlande etter take off, så er jo vekten veldig tung å skulle lande med fullastet.

Store passasjerfly går på Jet-A1, ikkje 100LL.  Her er det snakk om dronar som er i klasse med små propellfly, ikkje store passasjerfly. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (På 10.1.2020 den 9.01):

Dette ser ut til å være en langt mer realiserbar løsning enn selvkjørende drosjer.

Den slipper å ta hensyn til hull i veibanen, løpende barn, syklister, veiarbeid, snø/is og så videre.

... andre droner?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
On 1/11/2020 at 11:39 PM, Sturle S said:

Store passasjerfly går på Jet-A1, ikkje 100LL.  Her er det snakk om dronar som er i klasse med små propellfly, ikkje store passasjerfly. 

Mener du at småfly med drivstoff ikke har brannfare ved nødlanding/krasjlanding?

Her vises en artikkel om skolebarn som får flybensin dumpet over hodene sine. Nice ?

https://www.msn.com/en-us/news/us/listen-radio-call-to-control-tower-raises-questions-about-why-jet-fuel-was-dumped-over-cudahy/ar-BBYZDQp?ocid=spartandhp

Lenke til kommentar
8 hours ago, G said:

Mener du at småfly med drivstoff ikke har brannfare ved nødlanding/krasjlanding?

Nei, eg meiner at dei ikkje kan dumpe drivstoff i lufta.

 

Somme store fly kan det, fordi dei har høgare avgangsvekt enn tilleten landingsvekt.  I ein naudsituasjon skal dei kunne dumpe nok drivstoff til at dei kan naudlande med høgaste lovlege (og sikre) landingsvekt.  Det har ingenting å gjere med brannfare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...