Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gjest 9f326...ff2

Anbefalte innlegg

Gjest 9f326...ff2

Hei. 

 

For omtrent ett år siden oppdaget jeg hat jeg har fått mandel stener pga hulrom i mandlene som skyldes mange infeksjoner og gjentatt strep. Jeg tar de ut omtrent en jang i mnd med våt q-tips eller øvelser med halsen som gjør at de kommer ut av seg selv.

Men i det siste har jeg følt at tungen "skraper" på mandlene og bakerst i halsen. Jeg har fått større klumper bakerst på tungen som sikkert er årsaken til at det skraper. 

Også kan jeg se to gule kuler bakerst i svelget, altså bak drøvelen som ser litt ut som mandel stener, men det nytter ikke å klemme noe ut. Tungen skraper på de også.

 

Alt dette kombinert er mildt sagt ubehagelig, men jeg begynner å bli litt bekymret for om det kan være noe alvorlig. 

Noen som har noen formening om hva som er årsaken? 

Legger ved to bilder, ett hvor du kan se bittelitt av kulene på tungen og ett hvor man kan se en av de gule kulene i halsen, selv om de ser mye mindre ut og har endel rødhet ikke vises på bilde. Drøvelen min er litt irritert også, den er ganske rød på ene siden men det er sikkert pga at den er sår? 

 

Har hatt sopp i munnen før, det har jeg ikke nå, garantert! Jeg er ikke forkjølet eller har feber. 

IMG_20200109_174509.jpg

IMG_20200109_174952.jpg

Anonymous poster hash: 9f326...ff2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først litt normal anatomi.

ca bakerste 1/3 av tungen så har man en slags V-form med noen spesielle smaksløker som kalles "circumvallate papillae", du kan faktisk se dem i det øverste bilde. De er helt normale og vi har dem alle sammen. Bak disse så har man en "mandel" på tungen som består av lymfevev, akkurat som de klassiske mandlene som sitter på hver side av ganebuen. Disse immun-strukturene kan bli større når det kommer en infeksjon, eller de kan bli kronisk forstørret av andre årsaker. 

Når er det sykdom?

Når man har mangle plager med mandlene - hyppig infeksjoner med streptokokker, hyppig produserende "stener" med illeluktende ånde, kronisk forstørret mandler osv, så kan man vurdere å fjerne dem.

Min anbefaling.

Jeg synes du skal snakke med fastlegen din og få det vurdert, og evt be om en henvisning til øre-nese-hals spesialist som er det riktige spesialist-feltet i denne casen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...