Gå til innhold

Rotete epost derfor bør du slette epost?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kor stor andel av datatrafikken og/eller lagringskapasiteten går med til epost?

Dersom datasenter står for 1% av verdens straumforbruk, så er det nok langt meir fornuftig å kutte ned på tung internett bruk som unødvendig strømming.

Det er nok garantert mykje meir skylagring som går med til å lagre dårlege feriebilder enn til epost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (21 minutter siden):

https://www.vgtv.no/video/190279/rotete-innboks-derfor-boer-du-slette-gammel-epost

Seriøst hvis man sletter 1000 eposter sparer man 10 kw i året?

Selv harddisk på 10 watt bruker minmalt med strøm så tviler på dagens teknologi er dette riktig.

Hvorfor tviler du på dette? 

En harddisk som bruker 10 watt i timen, bruker 87.6 kw/h i året. 

https://www.google.com/search?q=10+watt+per+hour+in+kilowatt+per+year&rlz=1C1GCEU_noNO823NO826&oq=10+watt+per+hour+in+kilowatt+per+year&aqs=chrome..69i57j69i64l2.9583j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men selv om man sletter epost går jo fremdeles strømbruket, fordi serveren står uansett på.

Så ser ikke poenget. Uansett er det ingen som tenker på resten av maskinen og backup muligens.

Uansett er strømbruket lik omtrent uansett for er lite cpu bruk som brukes til dette.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Poenget er nok at dersom mange nok gjør dette, så kan leverandøren redusere antall servere som er i drift for å levere e-posten til deg. Og da sparer man strøm.

Og jeg ser dette i effekt på jobb. Jeg sletter e-post jeg ikke trenger og som ikke har verdi lenger. Min postboks etter flere år er vesentlig mindre enn snittet til de andre på jobb. Noe som resulterer i at vi må dimmensjonere større eller flere servere, mer lagring, flere servere, høyere effektforbruk - enn om alle hadde gjort det samme.

Vi er ikke like store som Google, men bare internt ville det ha gjort en forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...