Gå til innhold

Brannvesenets hovedteori: Ingen elbil-batterier tok fyr i Sola-brannen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brannvesenets hovedteori: Ingen elbil-batterier tok fyr i Sola-brannen

Nei selvfølgelig gjorde de ikke det. Elbilbatterier er det nesten umulig å sette fyr på. De må deformeres/ødelegges fysisk for å oppnå den interne kortslutningen som må til for å antenne dem.

https://www.nrk.no/osloogviken/klarte-ikke-a-tenne-pa-elbil-batteriene-1.13437858

https://greentransportation.info/ev-ownership/safer/nissan-leaf-car-fires.html

https://www.nrk.no/osloogviken/biltransport-med-elbiler-i-full-fyr-pa-e6-1.14113890

Endret av Hanhijnn
  • Liker 7
Lenke til kommentar

@ 353HCKVA: Det er brannsikkerheten som er poenget her, ikke om man kan bruke batteriene på nytt etter at hele bilen unntatt batteriene har brent helt ned. Tviler på at noen tar batteriene ut av en oppbrent bil og setter dem inn i en annen bil etterpå. Når det gjelder flom, så er de fleste bilprodusenter forutseende nok til å fullstendig tette batterikammeret slik at det ikke kommer vann inn i det. På grunn av dette flyter faktisk helt vanlige Tesla Model S på vannet en stund, det finnes video på YouTube og selv Elon Musk har sagt at de flyter på vannet, framdrift får man fra de roterende hjulene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke noe på at ingen batteripakker tok fyr. Argumentene for at batteriene ikke tok fyr gir heller ingen mening. Li-ion batterier har en forbrenningsverdi på 4-10 MJ/kg battericeller. Altså en Model 3 LR med 310 kg battericeller avgir 1240-3100 MJ (344-861 kWh) ved fullstendig forbrenning. Til sammenligning har en full dieseltank på 60 liter 2149 MJ (597 kWh). Varigheten på brannen vil avgjøre intensiteten.

 

Altså om en dieseltank brenner opp på 10 minutter så er avgitt varme fra dieselbrannen 597 kWh / (1/6)h = 3582 kW. Mens om en Model 3 batteripakke brenner opp på 5 timer, så er avgitt varme mellom 344 kWh / 5h = 69 kW og 861 kWh / 5h = 172 kW. Her vil altså intensiteten til dieselbrannen være 20-50 ganger høyere.

 

Forklaringen med *både* høyere intensitet *og* lengre brenntid strider rett og slett mot kjent fysikk. Det er enten/eller.

 

Men det kan være greit å få undersøkt til hvilken grad batteripakkene brente opp.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (33 minutter siden):

Tror ikke noe på at ingen batteripakker tok fyr. Argumentene for at batteriene ikke tok fyr gir heller ingen mening.

Argumentasjonen til brannvesenet er at de fikk slukket brannen i løpet av 3-4 timer, noe som ville vært usannsynlig om batteriene hadde tatt fyr. Tviler på at man hadde klart å få kontroll over en batteribrann så raskt når man bare hadde mulighet til å spyle med vann fra avstand. Tror også at kombinasjonen av at batteriene er montert i bunnen av bilen, samtidig som det var mye vind som bidro til å transportere varme bort bidro positivt. Det var nok betydelig lavere temperatur på bakkenivå enn det var under taket.

Endret av Eivind Helle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Eivind Helle said:

Argumentasjonen til brannvesenet er at de fikk slukket brannen i løpet av 3-4 timer, noe som ville vært usannsynlig om batteriene hadde tatt fyr. Tviler på at man hadde klart å få kontroll over en batteribrann så raskt når man bare hadde mulighet til å spyle med vann fra avstand. Tror også at kombinasjonen av at batteriene er montert i bunnen av bilen, samtidig som det var mye vind som bidro til å transportere varme bort bidro positivt. Det var nok betydelig lavere temperatur på bakkenivå enn det var under taket.

Batteriene har ganske god brannmotstand, men de er på ingen måte designet for å overleve et slikt inferno. Du har drivstofftanker som det går hull på/sprekker, og så renner det brennende diesel og bensin under de nærmeste bilene. Da har du kraftig brann på alle sider av batteriet. Dette akselererer brannforløpet i batteripakken ved at mange celler oppnår temperaturen for thermal runaway fortere. Og så vil det at disse cellene gjennomgår forbrenning tilføre enda mer energi og akselererer brannforløpet enda mer. Det er litt som forskjellen mellom  å brenne et stearinlys via veken, eller å kaste stearinlyset inn i et bål. Et stearinlys som varer fem timer varer ikke fem timer i et bål...

Jeg forventer at en god del batteripakker har gjennomgått tilnærmet fullstendig forbrenning. Og så har du batteripakker som har delvis tatt fyr, men som brannvesenet har slukket uten å tenke særlig mer over det. Nedkjøling med vann er akkurat hvordan en batteribrann skal slukkes.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er interessant det Espen Hugaas Andersen skriver om total energi og stearinlysmodell. Batteriene består jo av tusenvis av små enkeltceller (For Tesla stående sylindriske celler, som en stor flat kasse med stående stearinlys i hvert sitt metallhylster, for å holde oss til den sammenligningen) . Det er klart det har betydning om kassen antennes fra enden, fra siden, fra topp eller fra bunn. Såkalt slukking av brann i et slikt batteri er vel egentlig ikke slukking av brann i en enkeltcelle med "Thermal Runaway", men avgrensning, altså (om ønskelig) hindre brannen å gå over til nye enkeltceller hvor det ennå ikke har oppstått "Thermal Runaway". 

Men dette burde det jo finnes tall for. Brann"ekspertene" uttaler seg veldig sprikende, noen snakker om eksplosiv utvikling, andre om et forløp over flere døgn. Brannsjef Linde i Bergen høres ut til å tenke seg det omtrent på linje med nedsmelting av et atomkraftverk.  Brannsjef Haagenrud i Stavanger trekker litt på smilebåndet og sier det hadde liten betydning for "hans" brann.  Andreas Sæter Bøe ved Rise Fire Research viser til en Tesla brann i Kristiansand, hvor bare endel av cellene i batteriet hadde brent, selv om bilen var fullstendig utbrent.

Som Hugaas Andersen sier, det er en endelig energimengde, det kan ikke brenne eksplosivt over flere døgn. Dvs. enkeltceller kan sikkert "poppe" en og en over flere døgn.

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brannsjefen i Bergen har muligens fremdeles litt skjelven etter brannen i batterifergen der oppe. Der var det riktignok veldig spesielle omstendigheter som førte til eksplosjonsartet brann - det lakk glykol ned på en varm og strømførende komponent, de hadde koblet ut BMS, og ettermontert sprinkleranlegg med sjøvann uten å spørre batterileverandøren om det var så lurt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

On 1/9/2020 at 11:35 AM, Roger Hansen said:

Konklusjonen ender vel opp med at dersom det ikke hadde vært fossile biler med tanker fulle av diesel og bensin så hadde man avgrenset brannen betraktelig da den ville spredd seg mindre.

Med andre ord; her må man bare begynne å bannlyse fossile biler fra å parkere inne i parkeringshus på grunn av overhengende brannfare og mulighet for spredning av brannen.

#ShotsFired

Vi kan dra den enda lengre. Hadde det ikke vært fossilbiler i garasjen så hadde det aldri blitt brann!

Endret av OlaML
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...