Gå til innhold

Det var ikke en elbil som startet brannen på Sola. Hva er farligst - elbil eller fossil?


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når bilen ikke er i bruk kobles hovedbatteriet bort fra bilen. Da er det ett lite 12V batteri som holder liv i alarm og telefontilgang osv.

Det er og veldig kjekt å ha ett standard 12V batteri å forholde seg til om man skal koble til ekstralys f.eks.

Hvorfor de nå skal kalle dette for startbatteri er jeg dog veldig usikker på.

De første revisjonene av Tesla Roadster brukte noen celler i batteripakken sin istede for ett dedikert 12V batteri. Dette hadde sine ulemper og Roadstern fikk ett 12V batteri etterhvert den og.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

ift. topic så tenker jeg det også er greit å se på følgende:

- Hvor mange lignende branner har vi hatt i norge?
- Hvor mange branner som startet i bil i parkeringshus ble slukket av sprinkleranlegg?
- Av de branner som er registrert i parkeringshus, hvilke type biler startet de i og hadde disse kjente feil (tilbakekallelse, mangler etc.)
- Hva er tallene på bilbranner som startet pga. feil på bilen kontra menneskelig feil eller ulykker?

 
Brannen startet i en dieselbil type Opel Zahira som hadde kjente feil med brannrisiko og var tilbakekalt
Hvorfor kjørte den på veien hvis den var kategorisert med brannrisiko?
https://news.sky.com/story/vauxhall-recalls-zafira-models-for-third-time-over-new-fire-risk-11704018

Fungerer ikke tilbakekallelse mekanismene?

Opel er ikke alene om dette, det har vært nyhetsartikler om andre biler siste par år hvor man ikke forstår hvorfor det begynner å brenne og senere viser seg å være for høy varme i motorrommet kombinert med feil materialvalg ol.

Noen skylder på at "ja men det er jo mer elektronikk i biler nå enn før" men vi har hatt et rimelig høyt nivå av elektronikk i biler med forbrenningsmotor i lang tid. Så jeg synes det er på tide å rette et kritisk blikk mot bilindustrien og hva de holder på med.

Elbiler har heldigvis ikke dette problemet da de ikke utvikler varme på samme nivå. Om ikke annet så er elbiler kanskje de med minst brannrisiko om man skulle laget en skala over dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig et ganske raskt og billig tiltak å henvise biler med høy brannrisiko til utendørs parkering. Hva som er risikable biler kan man hente ut fra statistikker og risikovurdering ifbm farlig last. Skiltlesende kamera kan fort finne ut om det f.eks er en Opel Zafira fra 2005-2012 som kommer. Men det kan også være tillitsbasert og eventuelt bruke stikkprøvekontroller a la parkeringsvakter for å statuere noen eksempler sånn at folk i større grad respekterer skiltene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Det er jo egentlig et ganske raskt og billig tiltak å henvise biler med høy brannrisiko til utendørs parkering. Hva som er risikable biler kan man hente ut fra statistikker og risikovurdering ifbm farlig last. Skiltlesende kamera kan fort finne ut om det f.eks er en Opel Zafira fra 2005-2012 som kommer. Men det kan også være tillitsbasert og eventuelt bruke stikkprøvekontroller a la parkeringsvakter for å statuere noen eksempler sånn at folk i større grad respekterer skiltene.

Godt forslag. Når jeg parkerer i enkelte parkeringshus med skiltlesing får jeg automatisk informasjon på en tavle basert på mitt skiltnummer. Dette kunne vært brukt til å åpne en bom til venstre eller høyre (ut for biler i den klassen) etc.

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (11 timer siden):

Litt på siden: Hva med varevogner med utstyr for gass-sveis, maling, eksplosiver, ugressmidler, etc.? Er det lov å parkere en bil med farlig last  i et offentlig parkeringshus?

 

Helt sikkert ikke

Samme som på fergene så står det at man skal skru igjen gassflaskene, men hvor mange gjør det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...