Gå til innhold

Det var ikke en elbil som startet brannen på Sola. Hva er farligst - elbil eller fossil?


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, frohmage said:
Quote

Dagens biler er nettbrett på fire hjul. Det er mye elektronikk og ledninger i både elbiler og vanlige biler. Salting om vinteren kan føre salt inn i sårbar elektronikk og det kan føre til brann.

Salting kan skape gode forhold for brann i EL-bil sier han? Stemmer det godt med statistikken?

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, nessuno said:

Det alle faktisk vet er at det var:

-Dieselbil som startet brannen

- Fossilbiler har mer potensiell kjemisk energi per vekt i seg teoretisk sett enn elbil

- Om det brenner neste gang i en like lukket/avgrenset rom der refleksjon av varme er aktuell og en kjedereaksjon fra en bil til en annen er mulig, vil det brenne like godt og faktisk litt bedre i tilf fossilbiler enn elbiler men sånn generelt sett utfallet kommer til å bli det samme. Prove me wrong hvis du kan.

Ja jeg vet jo det har jeg skrevet tidligere! Videoen og den sarkastiske kommentaren var til alle kjøtthuene som skriver "elbiler kan ikke brenne! Diesel buhuhu! Diesel er skyld i ALLE branner!" Samt til innlegget over hvor noen påstod at batterier slipper ut energien sakte.

Som sagt. Du kan få vann til å eksplodere bare du tilfører energi. Bensin kan ta fyr. Diesel kan ta fyr. Lithiumbatterier kan ta fyr. Lithium-ionebatterier kan ta fyr. Blybatterier kan ta fyr. Hydrogen kan ta fyr (selv om noen her mener det ikke kan det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Ja jeg vet jo det har jeg skrevet tidligere!  [SNIP]  Samt til innlegget over hvor 'noen' påstod at batterier slipper ut energien sakte.

 

Table of explosive detonation velocities

 

Du mener altså at brennhastigheten til Li-Ion batteri har noe i ovenstående tabell å gjøre? Takk, da tror jeg vi pakker sammen.

 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Ja jeg vet jo det har jeg skrevet tidligere! Videoen og den sarkastiske kommentaren var til alle kjøtthuene som skriver "elbiler kan ikke brenne! Diesel buhuhu! Diesel er skyld i ALLE branner!" Samt til innlegget over hvor noen påstod at batterier slipper ut energien sakte.

Som sagt. Du kan få vann til å eksplodere bare du tilfører energi. Bensin kan ta fyr. Diesel kan ta fyr. Lithiumbatterier kan ta fyr. Lithium-ionebatterier kan ta fyr. Blybatterier kan ta fyr. Hydrogen kan ta fyr (selv om noen her mener det ikke kan det).

Det er sant det du sier men hydrokarboner har mer lagret energi ergo i en slik brann er diesel/bensin/gassbil mer farlig.

Opprinnelige spekulasjonen rundt brannen i SVG er at det var elbil, slukkingen var vanskelig, etc. Det det viste seg til å være var noe helt annet, og den egentlige utviklingen har nok sånn sett ikke vært forskjellig uansett hva slags biler som stod parkert tett.

 

Så både du og andre bør roe dere ned om batteriene og alle de spekulasjonene rundt de.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 timer siden):

DSB regner med lavere risiko for at en parkert elbil starter å brenne, så fremt det lades etter DSB sine retningslinjer (altså skikkelig lader og ikke schuko, skjøteledning/trommel eller noe sånt). Du finner nok ikke mange tilfeller av skjøteledninger eller schuko-lading i parkeringshus.

Jeg så den, men hvis alle fulgte DSB sine retningslinjer, ville det nesten ikke vært branner noe sted. 
Jeg mener dermed dette er et forbehold som ikke helt holder vann i den virkelige verden.

Seriøse aktører vil nok stort sett følge dette, men enkeltpersoner vil være mer slepphendte med vedlikehold av egen bil og mindre aktører som f.eks. borrettslag vil nok også ikke alltid følge dette 100%. 
Spørsmålet blir hvordan dette vil være i den virkelige verden hvor det alltid finnes noen som ikke følger anbefallingene og reglene som finnes.

Derfor skulle man gjerne hatt noen faktiske tall på dette, nå blir det bare synsinger (også fra DSB sin side).
Men dette krever nok litt historikk og at man får noe alder på bilene. Skulle vel tro at de fleste feil enten skjer på helt nye biler (konstruksjonsfeil) eller eldre biler (manglende vedlikehold).


Det man kanskje heller kan kritisere i min egen logikk over, er at jeg også tok et forbehold som må justeres litt i det virkelige liv :)

Jeg tok forbehold om parkerte biler.
Brannen i den aktuelle Zafiraen startet vel når man startet bilen og da er den jo ikke lenger parkert.
Men man er jo fortsatt inne i parkeringshuset en stund etter at man starter bilen.

Sjansen for brann i dette tidsrommet kan kanskje være vel så stor for fossilbiler, og dette kanskje også være med på å tippe totalen i elbilens favør?

Endret av KalleKanin
Skriveleif...
Lenke til kommentar

Hva er det lov til/ikke lov til å gjøre på egen elbil?
Ref denne kan det virke som man får lov til å gjøre det meste selv, så lenge det passerer en EU-kontroll?
https://www.tv2.no/a/11025406/

Dette er vel i så fall som å be om at noe går galt.

Man har jo ikke engang lov til å skifte en stikkontakt i eget hjem.
Hvis man da har lov til å gjøre nær sagt hva som helst på biler hvor vi snakker om mye større strømstyrker, høres dette livsfarlig ut både for hobbyreparatøren selv, og omgivelsene....

Lenke til kommentar

Du blir ikke arrestert om du skifter en stikkontakt hjemme heller. Men brenner det pga den så mister du forsikringssummen - og om det går liv tapt vil jeg tro det er duket for en dom.

Brenner bilen og det er avdekket at du har gjort noe hjemmemekk så får du heller ingen forsikringspenger, og tipper en dom hvis konsekvensene er liv og store materielle tap.

Lenke til kommentar
2 hours ago, KalleKanin said:

Hva er det lov til/ikke lov til å gjøre på egen elbil?
Ref denne kan det virke som man får lov til å gjøre det meste selv, så lenge det passerer en EU-kontroll?
https://www.tv2.no/a/11025406/

Dette er vel i så fall som å be om at noe går galt.

Man har jo ikke engang lov til å skifte en stikkontakt i eget hjem.
Hvis man da har lov til å gjøre nær sagt hva som helst på biler hvor vi snakker om mye større strømstyrker, høres dette livsfarlig ut både for hobbyreparatøren selv, og omgivelsene....

Med tanke på hvor mange dieselbiler som brenner så bør det ikke være lov å bytte 12v batteri på en slik selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (43 minutter siden):

Parkerer elektriske søppelbiler etter batteri-eksplosjon

"Fredag morgen eksploderte et startbatteri i en helt ny bil hos Norsk Gjenvinning på Sørlandet. Det ble hverken brann eller skader, men selskapet har nå parkert de nye bilene til årsaken er avklart."

Jeg visste ikke engang at elbiler hadde "startbatteri"..

Det har de faktisk ;)
https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/derfor-har-elbilen-to-batterier/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
frohmage skrev (1 time siden):

Parkerer elektriske søppelbiler etter batteri-eksplosjon

"Fredag morgen eksploderte et startbatteri i en helt ny bil hos Norsk Gjenvinning på Sørlandet. Det ble hverken brann eller skader, men selskapet har nå parkert de nye bilene til årsaken er avklart."

Jeg visste ikke engang at elbiler hadde "startbatteri"..

Da har du lært to ting. Elbiler har som alle andre biler eget batteri til å drive alt som ikke er fremdrift. Den andre er at du har mye mer å lære om elbiler.

Lenke til kommentar

Etter 10 år med elbil har jeg egentlig aldri hørt det omtalt som "startbatteri" men heller 12v batteri eller utillity battery. Dvs. batteriet som sørger for strøm til alt i bilen med unntak av varmluft og fremdrift.

Men nå har jeg ikke undersøkt det så nøye heller eller gravd i terminologi rundt 12v batteriet. I starten når jeg forhørte meg med forhandler og viking rundt vedlikeholdslading så ble det omtalt som "12v batteriet".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...