Gå til innhold

Musks løfte: Tunnelen blir ferdig i år


Anbefalte innlegg

JØI skrev (34 minutter siden):

Å kom igjen. Veldig mye på den listen er rene løgner. Favoritten min så langt er kyst til kyst turen i 2017. Den har jo en arvtager som er en million robottaxier i 2020. Legg til at Musk flere ganger har sagt at bilene har alt de trenger av maskinvare for å nå selvkjøring på nivå fem for å så måtte hoste opp ny maskinvare. Vel, da vet vi at vi har med en løgner å gjøre. Når en vet at en har med en løgner å gjøre da skal en journalist stille veldig kritiske spørsmål når så opplagte nakne keisere som denne tunnelen åpenbarer seg.

Hver gang en publikasjon som TU videreformidler Musk sine løgner som i pressemeldingen over, totalt uten kritiske spørsmål, så taper disse tekniske publikasjonene troverdighet og integritet.

Vi kan i det minste være enige i at TU godt kunne stilt flere kritiske spørsmål generelt.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Under bakken kommer bilene til å suse fram i hastigheter på over 240 km/t. (...) Det blir en loop under Las Vegas som skal ha kapasitet til å transportere minst 4400 passasjerer i timen. Strekningen er tenkt å binde sammen de enorme messehallene som tilhører Las Vegas Convention and Visitors Center."

Las Vegas Convention and Visitors Center er et par-tre kilometer langt. Kanskje noe er misforstått på veien og det er snakk om et system i lengden av "the Strip" - i så fall en drøy mil. Det blir i alle fall en relativt heftig akselerasjon, både positiv og negativ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mysjkin skrev (5 minutter siden):

"Under bakken kommer bilene til å suse fram i hastigheter på over 240 km/t. (...) Det blir en loop under Las Vegas som skal ha kapasitet til å transportere minst 4400 passasjerer i timen. Strekningen er tenkt å binde sammen de enorme messehallene som tilhører Las Vegas Convention and Visitors Center."

Det jeg ikke forstår er hvorfor han på død og liv skal ha et "gulv" i tunnelen om bilene skal ha en fart på 240 km/t dunkende inntil ei vegg. Hadde vell vært mye bedre å heller la en bil naturlig gå litt opp på veggen slik at G-kreftene føles naturlig som ei kjelke i ei bob-bane, fremfor at man må løse kontakten med veggen med hjelpe-hjul. Det er jo helt håpløst. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mysjkin skrev (4 minutter siden):

"Under bakken kommer bilene til å suse fram i hastigheter på over 240 km/t. (...) Det blir en loop under Las Vegas som skal ha kapasitet til å transportere minst 4400 passasjerer i timen. Strekningen er tenkt å binde sammen de enorme messehallene som tilhører Las Vegas Convention and Visitors Center."

Las Vegas Convention and Visitors Center er et par-tre kilometer langt. Kanskje noe er misforstått på veien og det er snakk om et system i lengden av "the Strip" - i så fall en drøy mil. Det blir i alle fall en relativt heftig akselerasjon, både positiv og negativ...

Model X med støttehjul i en trang tunnell i 240 km/t med trafikk foran og bak og med normal Tesla-kvalitet. Man skal være rimelig suicidal for å løse billett for å si det sånn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, joakimb said:

Tåpelig utsagn. Å starte bedrifter er ikke som å vise tiden på en urskive. Du kan feile mye med mangt hvis du innimellom har suksess.

Ein skal ikkje vere redd for å gjere feil, so lenge ein lærer av dei. Den som aldri har gjort feil, eller ikkje torer å satse av redsel for å gjere noko feil, får aldri til noko stort heller.  Eg minnar om at Elon Musk har klart å revolusjonere både bilindustrien og romfartsindustrien på same tid.  Når han har klart å få til so mykje, har han garantert gjort veldig mange feil på vegen.  Det er ein kunst å kalkulere risiko, og balansere mellom å ikkje gje opp for tidleg eller innsjå feil for seint.  Elon Musk ser ut til å meistre den kunsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, joakimb said:

Det er en måte å se det på, men å love noe som ikke er veldig bra og så lever noe som er litt bedre er ikke noe mer imponerende enn å love noe som er umulig å så levere noe som er veldig bra.

Hva? Det i bold gir ingen mening. 

Quote

Greit å mislike måten fyren kommuniserer på, men han får til ting.

Musk lover nå så mye rart at selv journalister tar hans ord med en hel bøtte salt. 
Men ja, han har fått til bra ting med Tesla og SpaceX. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, uname -l said:

Og av de prosentene igjen så betyr tverrsnittet ganske lite etter hva jeg så i en rapport om kostnader. Halvparten  av tverrsnitt er ikke halve prisen. 

Det høres veldig rart ut når man ser på drillingen isolert. Halvparten av tverrsnitt 2r betyr at arealet man driller øker etter formelen pi*r^2, så når man øker tverrsnittet fra 4 til 8 meter, øker arealet på tverrsnittet fra 12,6 m^2 til 50 m^2. Det betyr at kraften og holdbarheten som maskinen trenger, blir en vesentlig større utfordring. I tillegg blir massen som skal flyttes og lagret økt med pi*r^2 * lengde. Fra 12,6 kubikk til 50 kubikk per meter. En viktig del av forklaringen på hvorfor disse tunnelene skal bli billigere å bore er i disse faktorene. Selv om man går fra én tunnel på 8 meter til to på 4, blir da det 25,2 m^3 areal vs 50 m^3, mens maskinen(e) fortsatt bare trenger klare 12,6 m^2, men dobbel distanse.  

Ellers så ligger jo mye av kostnadene med T-bane at man bygger enorme stasjonsområder, gjerne langt under bakken. Er dette med på den rapporten du så? For hvis man holder dem utenfor, vil jo prosenten tverrsnittet betyr endres mye. 
 

6 hours ago, joakimb said:

Greit at TU burde grave litt mer (gjelder definitivt flere saker enn denne) 

Eller bore seg ned i materialet? 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Sturle S said:

Ein skal ikkje vere redd for å gjere feil, so lenge ein lærer av dei. Den som aldri har gjort feil, eller ikkje torer å satse av redsel for å gjere noko feil, får aldri til noko stort heller.  Eg minnar om at Elon Musk har klart å revolusjonere både bilindustrien og romfartsindustrien på same tid.  Når han har klart å få til so mykje, har han garantert gjort veldig mange feil på vegen.  Det er ein kunst å kalkulere risiko, og balansere mellom å ikkje gje opp for tidleg eller innsjå feil for seint.  Elon Musk ser ut til å meistre den kunsten.

SpaceX har fått ned prisene på raketter men det skal mye godvilje til for å kalle det en revolusjon. 
Tesla har ikke revolusjonert bilindustrien. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

SpaceX har fått ned prisene på raketter men det skal mye godvilje til for å kalle det en revolusjon.

Det skal mykje godvilje til for å akseptere at landing og ombruk av rakettar ikkje er ein revolusjon.  Det er definitivt langt meir enn å "få ned prisane på rakettar", for prisen på sjølve raketten er ikkje vesentleg lågare.  Dei har gjort noko heilt nytt – dei får ned prisen på oppskytingane ved å bruke rakettane på nytt og på nytt.

1 minute ago, debattklovn said:

Tesla har ikke revolusjonert bilindustrien. 

Fortell det til einkvar sjef i bilindustrien og han vil sjå dumt på deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sturle S said:

Det skal mykje godvilje til for å akseptere at landing og ombruk av rakettar ikkje er ein revolusjon.  Det er definitivt langt meir enn å "få ned prisane på rakettar", for prisen på sjølve raketten er ikkje vesentleg lågare.  Dei har gjort noko heilt nytt – dei får ned prisen på oppskytingane ved å bruke rakettane på nytt og på nytt.

SpaceX er ikke alene om gjenbrukbare raketter. 
 

Blue Origin New Shepard US Suborbital Prototype  
ISRO RLV-TD India Suborbital Project Successful flight test[19]
The Spaceship Company SpaceShipTwo US Suborbital Prototype  
SpaceX Falcon 9 US Orbital Operational First stage and fairing reusable.
SpaceX Falcon Heavy US Orbital Operational Core, side boosters and fairing reusable.


Vis gjerne resultater av billigere rakettoppskytninger som du mener har revolusjonert romfartsindustrien. 

Quote

Fortell det til einkvar sjef i bilindustrien og han vil sjå dumt på deg.

Så du snakker altså for sjefene for verdens største bilmerker. Kan du finne en eneste en som har uttalt noe lignende du påstår? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, debattklovn said:

Så du snakker altså for sjefene for verdens største bilmerker. Kan du finne en eneste en som har uttalt noe lignende du påstår? 

https://teslamag.de/news/volkswagen-chef-diess-nimmt-tesla-vor-kritik-von-journalisten-in-schutz-25587:

„Tesla ist kein Nischenhersteller“, antwortete er laut Bloomberg, „das Model 3 ist ein Massenmodell und Tesla ist einer der größten Hersteller von Elektroautos“.

Und der VW-Chef hatte noch mehr Positives über Tesla zu sagen. „Wir haben viel Respekt für Tesla“, wird er weiter zitiert.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, trikola said:

https://teslamag.de/news/volkswagen-chef-diess-nimmt-tesla-vor-kritik-von-journalisten-in-schutz-25587:

„Tesla ist kein Nischenhersteller“, antwortete er laut Bloomberg, „das Model 3 ist ein Massenmodell und Tesla ist einer der größten Hersteller von Elektroautos“.

Und der VW-Chef hatte noch mehr Positives über Tesla zu sagen. „Wir haben viel Respekt für Tesla“, wird er weiter zitiert.

Med google translate:

Quote

 

"Tesla is not a niche manufacturer," he replied according to Bloomberg, "the Model 3 is a mass model and Tesla is one of the largest manufacturers of electric cars." And the VW boss had more positive things to say about Tesla. "We have a lot of respect for Tesla," he continues to quote.

Kan han ikke ha respekt for andre bilprodusenter uten å mene at de er revolusjonerende? Fyren har sikkert respekt for de fleste bilprodusenter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstanden til Sturla om at (alle) konkurrenter vil akseptere Tesla som revolusjonerende faller på sin egen urimelighet. 

Men er man passe objektiv, har Nissan Leaf sammen med Tesla Model S, godt hjulpet av dieselgate, virkelig endret bilbransjen. Omveltningene i bransjen nå er ukontrollerte og flere av de konservative produsentene virker å være ikke bare reaktive, men å forsøke blokkere endringene. Dette er akkurat hva en revolusjon er. 

Det samme kan man si om SpaceX, der en ny type konkurranse komplett har endret premissene for utskytninger. Men der er kanskje SpaceX heller en konsekvens av revolusjonen, enn utløsende faktor. Dette kan sies å være startet på politisk hold.  

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som virkelig endrer er at Kineserne i et par års tid har satt alle kluter til for å elektrifisere bilparken og dermed opparbeide erfaring for så å eksportere. Dermed forsvinner differesiatoren motor og girkasse som er veldig tidkrevende å forstå, US / EU mister forspranget. Det er nok grunnen til at VW etc. setter store ressurser inn på elbilsatsingen, ikke Tesla.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (16 timer siden):

Hva? Det i bold gir ingen mening. 

 

Love noe umulig: "Dere skal få uendelig energi"

Levere noe veldig bra: "Her har dere kald fusjon som fungerer".

vs

Love lite: "Vi skal finne en løsning men det blir forurensende og dyrt"

og levere noe litt bedre: "ved å kombinere flere teknologier har vi fått redusert utslipp og kostnader på sikt".

Lenke til kommentar
1 hour ago, joakimb said:

Love noe umulig: "Dere skal få uendelig energi"

Levere noe veldig bra: "Her har dere kald fusjon som fungerer".

vs

Love lite: "Vi skal finne en løsning men det blir forurensende og dyrt"

og levere noe litt bedre: "ved å kombinere flere teknologier har vi fått redusert utslipp og kostnader på sikt".

Hvis du skal gjøre folk imponert eller glad er det uansett bedre å underlove og deretter overlevere, det motsatte av Musk altså.

1. Tenåringssønnen sier han har vasket hjemme til den store gullmedalje. Når du kommer hjem ser du at han har såvidt støvsugd bittelitt på sitt eget rom.

2. Tenåringssønnen sier han har fått vasket litt hjemme. Når du kommer hjem ser du at mesteparten av huset er helt strøkent.

De fleste ville blitt skuffet i scenario 1 og positivt overrasket og glad i scenario 2... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Hvis du skal gjøre folk imponert eller glad er det uansett bedre å underlove og deretter overlevere, det motsatte av Musk altså.

1. Tenåringssønnen sier han har vasket hjemme til den store gullmedalje. Når du kommer hjem ser du at han har såvidt støvsugd bittelitt på sitt eget rom.

2. Tenåringssønnen sier han har fått vasket litt hjemme. Når du kommer hjem ser du at mesteparten av huset er helt strøkent.

De fleste ville blitt skuffet i scenario 1 og positivt overrasket og glad i scenario 2... 

Men det er ikke et godt bilde på hva Musk gjør. Han oppnår resultater som er ganske oppsiktsvekkende. At han lover mer enn han holder gjør ikke resultatene mindre oppsiktsvekkende.

Jeg er enig i at prinsippet med å levere mer enn du lover er fornuftig, men selv om det brytes reduserer det ikke verdien på det som faktisk leveres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, joakimb said:

Men det er ikke et godt bilde på hva Musk gjør. Han oppnår resultater som er ganske oppsiktsvekkende. At han lover mer enn han holder gjør ikke resultatene mindre oppsiktsvekkende.

Jeg er uenig. Musk holder en brøkdel av løftene sine. Ja, han har oppnådd noen oppsiktsvekkende resultater men hans kredibilitet som talsperson for kommende teknologi i SpaceX og Tesla er redusert. Han er spesielt dårlig på løfter om tidsfrister osv. 
Mars-planene til SpaceX er så langt bak tidsplanen at det er helt latterlig.
https://www.bloomberg.com/features/elon-musk-goals/

Quote

Jeg er enig i at prinsippet med å levere mer enn du lover er fornuftig, men selv om det brytes reduserer det ikke verdien på det som faktisk leveres.

Musk kunne godt praktisere prinsippet om å love mindre og levere mer. Slik slipper han journalister, kunder og andre som blir skuffa over alt han lover og sier som ikke skjer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...