Gå til innhold

Musks løfte: Tunnelen blir ferdig i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Når skal publikasjoner av typen TU kreve at Musk regner ut kapasiteten? Dette er noe av det dummeste av alt det dumme Musk har funnet på.

Det er ikke billigere enn vanlige tunneler. Det er ikke tryggere enn vanlige tunneler. Det har ikke samme kapasitet som vanlige tunneler. Da snakker vi om både tunnel for bil og t-bane. Når skal noen gidde å konfrontere Musk når han snakker bare piss?

Lenke til kommentar

Prisen avhenger mye av tunelltverrsnittet. Musk har valgt et lite tverrsnitt, så jeg tviler ikke på at prisen også blir lav.

Tryggere enn hva? Så vidt jeg har skjønt er dette autonom framkomst i et ekstremt forutsigbart miljø. Det kan potensielt bli ganske så sikkert.

Høyere kapasitet? Det burde kunne gjøres ekstremt smidig og raskt sammenlignet med f.eks et felt på en motorvei, så akkurat sammenlignet med bil er jeg overbevist om at dette har høyere kapasitet. T-baner har høy tetthet av folk per meter tog, men store sikkerhetsavstander mellom togsettene trekker ned transportkapasiteten. Jeg er usikker på om The boring company kan konkurrere med tog-kapasitet, men det bør i teorien kunne nærme seg tog-kapasitet dersom alt gjøres optimalt. En annen stor fordel er at man slipper å ha store parkeringsplasser ved togstasjonene. "Bilen tar toget". Det kan spare mye areal i sentrale områder. Man trenger heller ikke stasjonshaller / omstigningsrom for tusenvis av mennesker.

Jeg tror Musk er inne på noe bra her, men skal ikke si det med skråsikkerhet. Jeg vil se erfaringene med det over litt tid.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Prisen avhenger mye av tunelltverrsnittet. Musk har valgt et lite tverrsnitt, så jeg tviler ikke på at prisen også blir lav.

Selve tunnellboringen er bare en liten del av totalkostnaden, spesielt i bymiljøer. Tror det var mindre enn 5% for en utvidelse av T-banelinjen i New York. Og av de prosentene igjen så betyr tverrsnittet ganske lite etter hva jeg så i en rapport om kostnader. Halvparten  av tverrsnitt er ikke halve prisen. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Prisen avhenger mye av tunelltverrsnittet. Musk har valgt et lite tverrsnitt, så jeg tviler ikke på at prisen også blir lav.

Lite i forhold til? Undergrunnsbanen i london bruker f.eks tuneller på 3.1 og 3.7m. Dette er litt mindre enn 3.8m som boring co. har drevet.

Ang. kapasitet: Boring co's tunell klarer etter sigende 4400 PAX/time (Usikker på om det er hver vei eller totalt, men mistenker det er totalt). Victoria line i London kjører 36 tog i timen med kapasitet på 986 PAX/tog for rolige 20000 PAX/time (Hver vei) 

https://en.wikipedia.org/wiki/London_Underground

https://www.ianvisits.co.uk/blog/2016/08/05/london-tube-train-capacities/

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
mrxx skrev (2 timer siden):

Ikke billigere enn vanlige tunneler?

Hva får deg til å tro det?

98% billigere enn en vanlig tunnel skal den være.

Dette har vi hørt siden dag en, men vi har aldri sett tall på det. Sett også tallene opp mot teoretisk maks kapasitet. Hele prosjektet til Musk her er så opplagt fullt av begrensinger at det er skammelig at ingen tekniske fagtidsskrift har kledd av Musk for lenge siden. INGEN kritiske spørsmål over hodet. 

 

Hva koster tunnelen. hva er vedlikeholdskostnaden. Hvordan skal redning foregå. Hva er maks teoretisk kapasitet. hva koster disse heisene og hva er deres kapasitet. Hva er tidsbruken inkludert heiser. Det er så mange helt opplagte spørsmål som INGEN har giddet å stille Musk. Det er direkte skammelig å se tekniske fagtidsskrift ikke stille ett eneste kritisk spørsmål til dette luftslottet. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (7 timer siden):

Det er direkte skammelig å se tekniske fagtidsskrift ikke stille ett eneste kritisk spørsmål til dette luftslottet. 

Greit at TU burde grave litt mer (gjelder definitivt flere saker enn denne) men Musk har bevist at han kan bygge slott tidligere, så å avfeie dette blir for bastant. Kommersiell drift i 2020 ville vært meget god fremgang for prosjektet, så gjenstår det å se hva kostnaden blir.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tunnellene blir enkle greier med lys og datakomm. Stasjonene blir enkle ramper. De autonome kjøretøyene bilene står på blir som en batteridrevet MAF som stackes og induksjonslades på stasjonene, små batterier fordi strekningen er kort. Ingen skinnegang eller kraftfremføring. Intet personnel på stasjonene eller kjøretøyene, kun en overvåkingssentral med noen få personer for en hel by. Både CAPEX og OPEX blir en brøkdel av tog / T-bane.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig i at det hadde vært fint med artikler som gikk i dybden på sånne nyheter. Er Legitime spørsmål og veldig interessante svar fra L11i9SZV, om de stemmer å viser det noe som har vært typisk for Musk tidligere. I de sektorene han ønsker å forbedre så ser han etter ineffektive etablerte metoder og finner et konsept som har potensialet til å revolusjonere. Husker også at han så på muligheten å selge billig byggematerialet rett fra borresjakten, for å spare penger på transport av masse.

Det er ingen garanti for at det blir så billig som han håper, og dette er en fryktelig USA løsning på trafikk problemer, men vi kommer rikere ut av det uansett. En løsning som man kan bygge videre på. Her får man et forsøk på å forbedre individuell transport. Når det er ferdig kan vi se hvor bra det er sett i forhold til offentlig transport. Om det fungerer bra kunne det for eksempel i oslo vært aktuelt med små busser som gikk hele tiden. 240kmt med avganger hvert 1-5min hadde jo vært ganske digg. Alt sammen i en sånn heis mentalitet hvor poden bare stoppet på de stasjonene som det var noen som skulle av på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
joakimb skrev (3 timer siden):

Greit at TU burde grave litt mer (gjelder definitivt flere saker enn denne) men Musk har bevist at han kan bygge slott tidligere, så å avfeie dette blir for bastant. Kommersiell drift i 2020 ville vært meget god fremgang for prosjektet, så gjenstår det å se hva kostnaden blir.

En klokke som har stanset viser riktig tid to ganger i døgnet.

 

https://elonmusk.today/

Lenke til kommentar
7 minutes ago, joakimb said:

Tåpelig utsagn. Å starte bedrifter er ikke som å vise tiden på en urskive. Du kan feile mye med mangt hvis du innimellom har suksess.

Musks kredibilitetsproblem er at han lover langt mer enn han kan levere, gang på gang.

Hvis du vil imponere folk så underlover du og overleverer, det motsatte av hva Musk gjør altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (19 minutter siden):

Musks kredibilitetsproblem er at han lover langt mer enn han kan levere, gang på gang.

Hvis du vil imponere folk så underlover du og overleverer, det motsatte av hva Musk gjør altså. 

Det er en måte å se det på, men å love noe som ikke er veldig bra og så lever noe som er litt bedre er ikke noe mer imponerende enn å love noe som er umulig å så levere noe som er veldig bra.

 

Greit å mislike måten fyren kommuniserer på, men han får til ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
joakimb skrev (32 minutter siden):

Tåpelig utsagn. Å starte bedrifter er ikke som å vise tiden på en urskive. Du kan feile mye med mangt hvis du innimellom har suksess.

Å kom igjen. Veldig mye på den listen er rene løgner. Favoritten min så langt er kyst til kyst turen i 2017. Den har jo en arvtager som er en million robottaxier i 2020. Legg til at Musk flere ganger har sagt at bilene har alt de trenger av maskinvare for å nå selvkjøring på nivå fem for å så måtte hoste opp ny maskinvare. Vel, da vet vi at vi har med en løgner å gjøre. Når en vet at en har med en løgner å gjøre da skal en journalist stille veldig kritiske spørsmål når så opplagte nakne keisere som denne tunnelen åpenbarer seg.

Hver gang en publikasjon som TU videreformidler Musk sine løgner som i pressemeldingen over, totalt uten kritiske spørsmål, så taper disse tekniske publikasjonene troverdighet og integritet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...