Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nettleverandøren (radiobredbånd fra Breiband) sier jeg må sette routeren (ZyXEL P8702N) i bridge modus for å åpne porter slik at hovedenheten til alarmen (Verisure) får kablet bredbånd. Jeg har ingen andre routere tilkoblet.

Spørsmålet er om den samme routeren kan benyttes som trådløst nett, eller må jeg ha en annen router?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Verisure og har sentralen med kablet tilkobling. Ikke noe behov for å åpne porter for å utnytte funksjonaliteten som krever at alamsentralen er tilkoblet hjemmenettet. Bromodus og samtidig åpne porter på ruteren blir en selvmotsigelse. 

At en alarmsentral skulle krevd at man åpnet porter ville vært merkelig. Alarmsentralen aksesseres ikke direkte, men via Verisure sine systemer. Alarmsentralen starter forbindelsen og tar kontakt med systemene - ikke omvendt, og dermed ikke behov for å åpne porter. 

Enten har jeg misforstått noe her, men mistenker nok heller at det er nettleverandøren som "tuller litt". Jeg forstår deg riktig med at Breiband ikke leverer deg noe ruter, men bare en "modem" som kobles til WAN-porten på P8702N?

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen.Jeg hadde tidligere ADSL fra Telenor med samme router og samme alarn tilkoblet, uten noen spesielle innstillinger, bare plug and play.

Du har forstått det riktig. Breiband leverer et strømadapter som tilkobles WAN-porten på P8702N (og radioenheten ute på vegg).

Jeg snakket med Verisure i dag og de sa at port 9899 UDP må være åpen.

Svar fra Breiband hvordan åpne porten:

Hei, vedrørende åpne porter 9899 så har vi ikke muligheten til det, men vi kan åpne alle porter så skal det ikke være et problem.

 Da må lese og bekrefte understått:

 BRIDGE-MODE:

Bridge koster en engangssum av: 299kr.

Før vi utfører endringen er det viktig at du er inneforstått med forutsetningene for å få tjenesten til å fungere etter endringen. 

  1. Du må selv ha en router som du kobler til uttaket, denne må konfigureres med en såkalt PPPoE-tilkobling. Vi yter ikke support på din egen router, all opsett bak antennen må du selv sørge for.

PPPoE-tilkoblingen settes opp med følgende brukernavn og passord...

Lenke til kommentar

Det høres ut som det er noe på deres enhet de må gjøre for å sette den i bridge mode, og dette tar de 299kr for. Kjenner ikke til løsningen fra Breiband, men høres egentlig ut som dette er helt uavhengig av din ruter.

Måtte ellers ta en ekstra sjekk hos meg. Ingenting som tyder på at Verisure-boksen har åpnet noen ekstra porter. Er det kanskje en eldre sentral du har fra dem?

Lenke til kommentar
9 hours ago, ChristianHenrik said:

Takk for tilbakemeldingen.Jeg hadde tidligere ADSL fra Telenor med samme router og samme alarn tilkoblet, uten noen spesielle innstillinger, bare plug and play.

Du har forstått det riktig. Breiband leverer et strømadapter som tilkobles WAN-porten på P8702N (og radioenheten ute på vegg).

Jeg snakket med Verisure i dag og de sa at port 9899 UDP må være åpen.

Svar fra Breiband hvordan åpne porten:

Hei, vedrørende åpne porter 9899 så har vi ikke muligheten til det, men vi kan åpne alle porter så skal det ikke være et problem.

 Da må lese og bekrefte understått:

 BRIDGE-MODE:

Bridge koster en engangssum av: 299kr.

Før vi utfører endringen er det viktig at du er inneforstått med forutsetningene for å få tjenesten til å fungere etter endringen. 

  1. Du må selv ha en router som du kobler til uttaket, denne må konfigureres med en såkalt PPPoE-tilkobling. Vi yter ikke support på din egen router, all opsett bak antennen må du selv sørge for.

PPPoE-tilkoblingen settes opp med følgende brukernavn og passord...

9899 UDP er sannsynligvis utgående, trenger ikke Bridge/forwarding. (sjekk dette med verisure) 

 

Kan det være IP konflikt på LAN/WAN siden til p8702n som skaper litt kluss? 

Vet breiband sine radioer spytter ut en lokal adresse til kundeutstyr/CPE. (dobbel NAT hehey) 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg fikk også beskjed om dette i dag. Har hatt verisure lenge og mistet sikkert gangke nylig tilkoblingen til internett på den. Fikk beskjed om at jeg måtte be viken fiber om å åpne port 9899, pga dynamisk ip osv. Viken sier at det må jeg fikse selv siden jeg ikke bruker deres router. Verisure-boksen har kobling til routern (asus n66u), men får ikke lokal ip (den er kanskje skjult?). Så jeg sitter her uten å få verisure opp på nettet. Løste det seg oppover i tråden her?

 

Andy

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Fort gjort å teste det, bare logg på router og åpne porten. Det fungerer helt fint uten noen portåpning på min boks fra 2016, men kanskje de har endret noe.

Lenke til kommentar

Får jeg til å åpne en port uten å ha ip-adresse? Verisure-boksen ser ut til å ha en eller annen funksjon som prøver å holde den skjult, så jeg får bare opp MAC-en fra den. Jeg prøvde å knytte macen opp mot en ip-adresse, men det ser ikke ut til å hjelpe. Det funka fint før, så jeg er litt i villrede.

 

Andy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...