Gå til innhold

P-huset på Sola ble prosjektert med lavere brannmotstand enn anbefalt. Ekspert: - Sikker på at dette får konsekvenser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Sjekk Avinor sin elbilgarasje på Gardermoen og mengelen på brannhemmende tiltak

Lurer på når Avinor får opp sprinkleranlegg der...

Det er vel etter hvert opplagt at sprinkleranlegg må bli påbudt i alle nye p-hus og at det må ettermonteres i alle andre i løpet av få år?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Mutant_100 skrev (17 minutter siden):

Det kan vel være forskjell også i intensiteten på elbilbranner i 2020 i forhold til bensinbilbranner i 2010.

Ja, brannen blir mer konsentrert og en slipper brennende væske som sprer seg over alt og øker farten som en brann sprer seg i. Mye tyder og på at hyppigheten i antall branner går kraftig ned. Byttet til elbil kan neppe skje fort nok sånn sett.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
14 minutes ago, probedroid said:

Dette handler jo om at bygningen trolig kunne vært bygget mer robust.

Man kan alltid bygge mer robust. Nå, i etterpåklokskapens grelle lys, er det lett å si at det burde vært overrislingsanlegg og andre forebyggende tiltak her. Når man bygger (både slike anlegg og alt annet) er de kravene som er satt av våre myndigheter basis for konstruksjon og utførelse.  Løsninger som overstiger disse kravene gir naturlig nok en høyere grad av sikkerhet (og andre elementer), men vil alltid være kostnadsdrivende. Dette var en brann med katastrofale følger, men hvor ofte skjer dette? Dersom risikoen for gjentagelse av dette vurderes høy nok, bør myndighetskravene skjerpes, slik at forebyggende (og kostnadsdrivende) tiltak pålegges utbygger (og ev. eier for eksisterende anlegg). Disse kostnadene vil overføres til oss som er brukere av slike anlegg.

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Man kan alltid bygge mer robust. Nå, i etterpåklokskapens grelle lys, er det lett å si at det burde vært overrislingsanlegg og andre forebyggende tiltak her. Når man bygger (både slike anlegg og alt annet) er de kravene som er satt av våre myndigheter basis for konstruksjon og utførelse.  Løsninger som overstiger disse kravene gir naturlig nok en høyere grad av sikkerhet (og andre elementer), men vil alltid være kostnadsdrivende. Dette var en brann med katastrofale følger, men hvor ofte skjer dette? Dersom risikoen for gjentagelse av dette vurderes høy nok, bør myndighetskravene skjerpes, slik at forebyggende (og kostnadsdrivende) tiltak pålegges utbygger (og ev. eier for eksisterende anlegg). Disse kostnadene vil overføres til oss som er brukere av slike anlegg.

Ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Og nå sa brannvesenet på NRK Nyheter at elbilene ikke har vært en utfordring og at flere elbiler har gått med i brannen uten at batteripakkene har tatt fyr. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
J-Å skrev (24 minutter siden):

Har du mulighet for å linke til det utsagnet?

Nei, men i dagens nyhetssendingen var klokken 19 var dette intervjuet. Du må nok dessverre lete selv i NRK sine arkiver.

 

Eller var det på NRK Lokalen? Enten i den første eller andre, intervju med brannsjefen i en direktesending. 

Lenke til kommentar

Ja, det er nok stor forskjell på brann i elbiler og bensinbiler, spesielt når bensintanken er full. Når det gjelder den Opel dieselbilen som den eksplosive brannen oppsto i, mener jeg å huske noe fra forbrenningkjemien, som også ble poengtert under branndelen av et sikkerhetskurs en gang at når en dieselbrann først får opp temperaturen, så er den langt vanskeligere å hanskes med enn brann i bensin! Når det er sagt, burde en enkel og rask løsning i tilsvarende (billigproduserte) parkeringshus være å installere vanntåkeanlegg som kan seksjonere denne typen eksplosive (diesel)branner...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, JØI said:

Nei, men i dagens nyhetssendingen var klokken 19 var dette intervjuet. Du må nok dessverre lete selv i NRK sine arkiver.

 

Eller var det på NRK Lokalen? Enten i den første eller andre, intervju med brannsjefen i en direktesending. 

Takk. ja, 4:30 minutter inne i lokalsendingen for Rogaland 19:45.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (4 timer siden):

Det er vel etter hvert opplagt at sprinkleranlegg må bli påbudt i alle nye p-hus og at det må ettermonteres i alle andre i løpet av få år?

En forskriftsendring for nye p-hus er åpenbart. Sånne endringer gjelder typisk for anlegg som ikke er påbegynt bygget ennå, så det kan ta et års tid fra forskriftsendringen trer i kraft til de første sånne anleggene åpner. Regner med forskriftsendringen får ekspressbehandling og trer i kraft om 6-12 måneder. Men det med tilbakevirkende kraft / ettermontering kan bli juridisk vanskeligere å kreve og må kanskje vurderes i hvert tilfelle. Det kan være bygningsmessige hindringer for å få gjennomført tiltakene sånn man ville gjort det i et nytt p-anlegg. Det åpner for skjønn og muligheter for andre typer kompenserende tiltak.

Lenke til kommentar

Store, kraftige og effektive brannbiler som på en flyplass, kommer ikke til i et slikt garasjeanlegg. Takhøyden er for liten, akseltrykket for stort og svingene for krappe.

Et av tiltakene etter denne brannen må være å lage brannbiler som kan komme til et alle steder der bilene parkerer. Det blir en helt annen type brannbil. Den kan være mer effektiv og allsidig enn et sprinkleranlegg. Vann fra sprinkleranlegg kommer ikke inn i motorrom eller interiør.

Blir det brann i et elbil-batteri er det ikke sikkert vann er det lureste å spøyte på bilen. Det er høye spenninger, opp til 800 V, på kommende elbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...