Gå til innhold

Bedre WiFi dekning og/eller hastighet


Anbefalte innlegg

Hei,

Har en bolig på 98m2 med stort sett betong i vegger og tak som gir delvis manglende dekning på WiFi og delvis manglende hastighet. Fra nyttår fikk vi gigabit fiber fra Altibox med en VMG hjemmesentral (https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/vmg/) i bromodus og en Asus RT-AC66U B1 ruter. Har lagt ved plantegning hvor jeg har markert viktige områder litt for å vise.

Tidligere var det Telenor-nett via coax som var strukket utenpå vegger men bak all kjøkkeninnredning og gjennom bod under trappen. Det skulle montør ha ganske mange tusenlapper for å gjøre samt noe etterarbeid fra vår del for at det skulle se pent ut, så det var ikke aktuelt.

bolig.thumb.jpg.920b88880e4ea367e6d8dd4c9f405893.jpg

  1. Hjemmesentral og ruter
  2. Gaming PC. Allerede hit forsvinner fort 40%-70% av hastigheten på 5GHz. I dag strekker jeg bare en nettverkskabel inn til ruteren når jeg er hjemme alene...
  3. TV,  her er hastigheten og dekningen god nok til å streame Prime Video i 4k så god nok til alt som trengs her. En bonus hadde vært å få muligheten til å koble opp Altibox TV-boksen på kabel her, da et par av kanalene vi faktisk bruker ikke er tilgjengelig i appen til Altibox... Her har jeg vurdert å prøve en slik nett via strømnettet-dings.
  4. Kontor, her sliter vi med dekningen, er både ustabil og treg. Har WiFi ovn der som er offline 1/3 av tiden fort.

Har vurdert en mesh-løsning med en node rett innenfor døra på Rom 2, og en ved TVen på punkt 3. Andre gode løsninger som vil gi bedre hastighet og dekning hjemme? Om det er en komplett løsning med ny ruter + noder eller noder som kan operere med nåværende ruter er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, probedroid said:

Wifi igjennom strømnettet i huset fungerer ganske bra også.

For en del kan dette være et godt alternativ. Spesielt her hvor det også er snakk om gaming-pc som sliter. Her er det nødvendigvis ikke høy båndbredde som er viktig, men lav latency. Kjøper man det slik at det er enkelt å levere tilbake om det overhode ikke skulle fungere, kan det være verdt forsøket.

Enkelte av mesh-løsningene kan legge på ganske mye forsinkelse, spesielt når man har parallell bruk på andre enheter. 

Men et spørsmål her også hvordan den stasjonære pc-en er koblet til trådløsnettet. Hvilken wifi-adapter benyttes? Hvordan står antennene? Er det eksterne antenner du kan ha oppe på skrivebordet, eller er det noen antenner som stikker ut bak pc-en - eller er det kanskje interne antenner i PC-en? Som sagt kan wifi i utgangspunktet ikke være optimalt, men for mange dekker det behovene uten større problemer - spesielt om det ikke er så mye bruk av nettet ellers samtidig, og man har en fornuftig ruter når det gjelder airtime fairness og køing.

 

Lenke til kommentar

Har ekstern antenne på det trådløse kortet på PCen, står for øyeblikket bare oppe på PCen, så nærme ruteren som mulig. Både rutere og antenner og slikt gjør seg best litt opp fra gulvet har jeg skjønt?

Fikk tak i Ubiquiti AmpliFi Mesh system til meget hyggelig pris på finn.no som jeg tenkte å prøve ut nå. Tenker også å prøve en nett via strømnettet ting (Shoppe på Elkjøp eller noe for åpent kjøp) for Altibox-dekoderen, men enn så lenge så funker fortsatt T-We boksen fra Telenor der.

Lenke til kommentar

Last også ned Wifi Analyzer eller lign på mobil for å sjekke om det er andre som bruker samme kanal pluss hva signalstyrken er i de forskjellige rommene.  Borre et hull for nettverkskabel til AP i undertg kan være beste løsning

På 5GHz kan kanalene ligge tett uten at det er noe problem, på 2,4 GHz bør man passe på at man ikke ligger for tett på naboens kanal siden det er spredning også til +/- 2 kanaler.  (Dvs kanal 1, 6 og 11 er ideelt om det er 3 forskjellige nett nær hverandre for å få mest mulig separasjon)

I blokk o.l. kan det være et problem at naboene kjører signalforsterkere som forstyrrer dine - dvs blir et slags "rustningskappløp" om alle kjører mesh/wifi-forsterkere, der det kunne fungert like bra å senke signalstyrken til f.eks. 80% slik at naboene ikke støyer ned hverandre.  (Støy gir pakketap og oppfattet ustabilitet/dårlig ytelse, men det samme gir for svakt signal, så det kan være en vanskelig balansegang.) 

Jo mer kortbølget (dvs 5GHz) dess mer har fysiske hindringer å si (betong, armeringsjern, metall etc)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde ut Ubiquiti Amplifi HD mesh på plasseringer nevnt ovenfor og det hjalp godt på dekningsgrad men hadde null og niks å si for hastighet (og gå via en node var helt drepen for hastighet, typ 60 Mbit på 5ghz wifi og en meter fri sikt fra node til maskin). Signalstyrke fra ruter til node var på 90%. Ruter og node kommuniserer seg i mellom på 5ghz.

Egentlig fint lite imponert hittil.

Sjekket kanaler og de var fint spredt.

 

Edit:

Kom på en løsning jeg prøvde tidligere som jo funket overraskende greit, brukte hjemmesentral fra Altibox som ruter, asus ruteren satte jeg rett innenfor døra på rom 2 konfigurert til wifi extender, men koblet til PCen med kabel. Fikk 700-800 Mbit hastighet da. Sentralen fra Altibox er jo like god som alle slike man får fra leverandør og er helt ubrukelig til noe som helst utenom i bromodus så måtte gå bort fra den løsningen

 

Endret av koots
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...