Gå til innhold

Hopper fra basestasjon til basestasjon


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Når jeg benytter ICE byttes CelliD hele tiden når jeg er hjemme. Jeg får tre forskjellige CellID når jeg beveger med rundt i stuen og to andre på kjøkkenet.

Når jeg derimot benytter Telenor holder den seg på kun en uansett hvor jeg beveger meg. Signalet er litt svakere enn hos ICE men Telenor har minst like mange basestasjoner i mitt område.

Jeg benytter 4G og VoLTE i begge nett.

Er dette normalt?
Vil ikke denne stadig skiftingen føre til økt batteribruk og muligens fare for brudd i samtaler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Janvik skrev (10 minutter siden):

Roaming mellom celler/sektorer skal fungere uten at du merker det i samtaler. 

Mulig du bor sånn til at du er mellom 2-3 sektorer? Ser du om du skifter mellom Telia/Ice også? 

Nei, jeg merker det ikke i samtaler bortsett fra at det av og til brytes, men dette er svært sjeldent. Jeg har tilnærmet fri sikt til flere basestasjoner fra ICE og bor omstrent like langt unna alle. Omtrent det samme kan sies om Telenor, men der holder den seg på samme hele tiden.

Det skifter ikke til Telia når jeg bruker VoLTE, det skjer kun dersom jeg bruker en gammel telefon som ikke støtter det.

Jeg kan bare flytte meg en meter i sofaen så skifter cell-id, og går jeg gjennom boligen skifter det hele tiden. Man skulle nesten tro det var noe feil og at den burde holdt seg lenger på hver.

Lenke til kommentar

Jeg antar at så lenge du er innenfor samme TAC (oppkallområde), behøver ikke telefonen å melde fra om posisjonsendring, og da bruker den ikke strøm. Jeg har SIM fra Telia, ICE OG Telenor, og på Network Cell Info «bytter» alle tre basestasjoner hele tiden. Jeg sier «bytte» fordi NCI (og andre tilsvarende apper) lister de forskjellige cellene etter hvor sterkt signalet er. Dvs at det du oppfatter som et bytte, bare betyr at signalstyrken endrer seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, det kan være en forklaring. Jeg bruker ingen egen app, men den ene Huawei-telefonen min viser Cell-id i menyen. Det er litt rart at tilsvarende ikke skjer med Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...