Gå til innhold

Alle om bord omkom da et Boeing 737 styrtet like etter avgang i Iran


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaha? Basert på flightradar så holder flyet normal fart og stigning fram til det forsvinner fra rader, veldig uvanlig for "motorfeil". I tillegg til at "motorfeil" oppstår daglig på alle typer fly (inkludert B737) uten at det skaper ulykker. Nei, jeg er veldig skeptisk til forklaringen fra Iran.

Edit: Det at Iranske myndigheter var ute med teknisk feil MINUTTER etter at flyet styrtet er også veldig mistenkelig. Det tar lang tid å finne ut årsakssammenhengen bak en flystyrt, og her var de skråsikre med en gang. Hmmm....

 

Jeg sier ikke at det definitivt IKKE var en teknisk feil ved flyet, men hele saken virker ganske merkelig.

Endret av MinHattHarTreKanter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Absolutt mistenkelig. Mulig Iran feiltoket radarsignaturen for å være noe annet enn det var (amerikansk bombefly?) og skjøt det ned. Eller at et aktivt autonomt rakettforsvarssystem i Irak tolket dette som en rakett og skjøt det ned.

 

Men det kan heller ikke utelukkes at det var en sær tilfeldighet og en vanlig ulykke. Men det må i så fall ha vært en veldig dramatisk feil. Husker en lignende ulykke der drivstoffdamp i drivstofftankene antente og flyet mer eller mindre eksploderte. Og så hadde du en ulykke der boltene som holdt en av de motorene fast til vingen knakk og motoren datt av. Ville måtte være noe slikt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er en video som angivelig er fra flystyrten:
https://sol.no/video/video-skal-vise-flystyrten/ahHliblo

Det ser ut som flyet er i ganske kraftig brann. Hvor vanlig er det at det brenner SÅ kraftig, og at man da ikke klarer å stoppe brannen ved å kutte motoren e.l.?

Kortvarige branner i motor har man hatt en del av, men kjenner ikke til så mange tilfeller hvor det brenner SÅ kraftig.

Det siste Concorde-flyet som krasjet brant vel litt tilsvarende, men dette var en ganske spesiell situasjon som det er tvilsomt at ville skjedd med et vanlig fly?

Lenke til kommentar

Bombefly flyr høyt oppe og luftvernsystemene som skal ta slike er klare over det. Det flyet her styrtet 10 km utenfor flyplassen - så det har enda ikke kommet noe særlig opp i høyden. Luftvernsystemene til Irak har ikke noe relevans her da dette skjedde rett utenfor Teheran, langt inne i Iran. Eneste som kommer opp i hodet mitt ifm luftvern er at det kun teoretisk kunne ha vært et nærluftvern som skal beskytte flyplassen mot kryssermissiler som flyr lavt. Men disse luftvernsystemene skiller mellom liten missil og et passasjerfly, så dette skal være særs lite sannsynlig.

Så er det tekniske/pilotmessige årsaker. Fly kan styrte under take-off, seneste skjedde det en styrt med Fokker 100 den 27.12.19. Kan være alt fra feil flapsposisjon til ikke-gjennomført avising.

Så er det terrormessige årsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

3 år gammel 737 med CFM motorer som styrter. En brann kan oppstå i motor og da er det spørsmål om hvor dyktige pilotene er til å foreta de riktige handlingene i cockpiten for å redde situasjonen. Flyet var i lav høyde og med utfall av en motor pluss brann,er situasjonen kritisk og tidsnøden stor for pilotene. Det som er sikkert,er at pilotene i en slik situasjon må kunne nødprosedyrene på rams for å komme ut av situasjonen. Det er vel sjeldent at motorhavari/brann i nesten nye fly fører til flystyrt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, ACYBN18O said:

Det som er sikkert,er at pilotene i en slik situasjon må kunne nødprosedyrene på rams

Som er et krav for å få godkjent typeutsjekken.

 

Veldig skeptisk til at et utenlandsk fly styrter i Iran rett etter alt styret i det siste. Har en dårlig følelse om at dette ikke er flyet eller pilotene sin feil, men vi får se hva etterforskningen sier.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (17 minutter siden):

Som er et krav for å få godkjent typeutsjekken.

 

Veldig skeptisk til at et utenlandsk fly styrter i Iran rett etter alt styret i det siste. Har en dårlig følelse om at dette ikke er flyet eller pilotene sin feil, men vi får se hva etterforskningen sier.

Ja akkurat slik som ATR fra Taiwan som styrtet i juli 2015. Dær hadde også pilotene godkjent typeutsjekk på ATR og når den ene motoren stoppet rett etter take off,klarte den ene piloten av alt å stoppe feil motor,altså den gjenværende motoren som fungerte,med det til følge at flyet styrtet. Man hører det på Voice recorder..»oh shit i pushed the wrong controller»... Så ja,piloter kan gjøre feil i kritiske situasjoner..

Endret av ACYBN18O
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ukrainas ambassade trekker tilbake uttalelsen om motorfeil:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=25003
 

Umulig å si hva dette egentlig betyr/hva som er bakgrunnen her.

(For å være litt konspiratorisk kan det være at grunnent til at de trekker tilbake dette skyldes at Russland er en alliert av Iran og at Ukraina kan tjene på spekulasjoner om at Iran på en eller annen måte var involvert.)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

En Amerikansk missil kan ikke helt utelukkes, men virker usannsynlig for min del. Hvis det var tilfelle, hadde ikke vi hørt det fra Iranske myndigheter allerede, heller enn å skylde på en motorfeil? USA har heller ikke (så vidt det er meg bekjent) skutt noen missiler inn i Iran den siste tiden. Det virker veldig rart (selv i Trumps USA) at de skulle skyte en enkelt missil inn i Iran rettet mot en sivil flyplass.

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (3 timer siden):

Ukrainas ambassade trekker tilbake uttalelsen om motorfeil:
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=25003
 

Umulig å si hva dette egentlig betyr/hva som er bakgrunnen her.

(For å være litt konspiratorisk kan det være at grunnent til at de trekker tilbake dette skyldes at Russland er en alliert av Iran og at Ukraina kan tjene på spekulasjoner om at Iran på en eller annen måte var involvert.)

Det var Iran som først meldte om motorfeil, og deretter trakk uttalelsen tilbake.

Lenke til kommentar
coffeee skrev (1 time siden):

Det var Iran som først meldte om motorfeil, og deretter trakk uttalelsen tilbake.

Mulig dette var basert på utsagn fra Iran, men dette kom (også) fra Ukraina sin ambassade:

Sitat

Ukrainas ambassade i Iran uttalte onsdag morgen norsk tid at flystyrten ikke skyldes terrorisme, men teknisk feil i motoren, ifølge Reuters.

 

Lenke til kommentar

Tror en av disse selvlagete Iranske rakettene har gått et sted de ikke tenkte den skulle gå

Er jo påfallende at Iranerne ikke vil utlevere de svarte boksene, i følge NRK nyheter

Tror Iran vet langt mer en de innrømmer, og derfor serverte løgnen i nærmest panikk tidligere i dag, før de trakk den tilbake

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...