Gå til innhold

Kraftig hopp i bomavgiftene for elbiler i Oslo


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Maabren skrev (1 time siden):

Korleis greier du å blande bompenger inn i at eg nevner normalisering av mva fram mot 2030, dvs at EL-biler misser sitt mva-fritak?

Fordi samme f hvor pengene håves inn. Man kan like greit plusse sammen alle satser/avgiftee/bompenger og se helheten i det. Helheten er at bilistene melkes for penger som oftest går til alt annet enn biltrafikk/veier. Vart da tydeleg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
XIFXEGLO skrev (1 time siden):

Birger, 12 år, kan få denne meldingen fra alenepappen sin:

"Sorry, Biger. Pappa må ta bussen, så jeg rekker ikke hjem til å lage middag før fotballkampen din. Du kan lage en pizza fra frysen, og du må ta bussen klokken 17, så du rekker kampen kl 18. Kanskje Pappa rekker 2.omgang."   

Eller denne: 

"Pappa er hjemme 16:30, så spiser vi og gjør litt lekser. Kjører deg til kamp 17:30 "

 

Buss er ikke ett alternativ for alle, og jeg blir ganske provosert når kollektivt legges fram som en løsning... akkurat som at jeg blir provosert av at Herrmann (52) med direktørstilling, kone og au-pair klager på bompengeprisene og kjøper Model X i "protest" 

Skjønner ikke hva denne kommentaren har med elbiler å gjøre?
Familier med fossilbiler har den samme problemstillingen og da er det mest rettferdig at begge betaler bom

Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Det blir ikke mindre utslipp, når folk velger elbil istedet for buss

Som nevnt er det ikke et reelt valg mellom de to for svært mange. Men du må gjerne sette opp et regnestykke som dokumenterer påstanden, for de som faktisk har muligheten til å velge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er uansett ikke rettferdig at bilistene skal betale for all infrastruktur i samfunnet. Forurensing eller ikke, så er transport en nødvendighet.

En buss forurenser relativt mye i forhold til personbiler, og bussen bør være relativt velfylt for å tjene sitt formål på området. Her i byen er de kun få personer på bussene bortsett fra i rushtrafikken.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Familier med fossilbiler har den samme problemstillingen og da er det mest rettferdig at begge betaler bom

Det mest rettferdige er at alle betaler for vei via skatten. Alle bruker veier, gangveier etc enten de har bil eller ikke. Tar man det via skatten så følger vi prinsippet om at de som tjener og eier mest også bidrar mest.

Men enn så lenge vi har både elbiler og eksosbiler på veiene så kan vi gjøre begge deler. Altså finansiere veier via skatten samtidig som vi bruker økonomiske virkemidler (differensierte bompenger) for å få folk som trenger bil til å velge elbil fremfor eksosbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Dagens busser forurenser svært lite i forhold til fossilbiler og flere kommuner har startet med elbusser og en stor del er hybrider, om ikke alle resterende 

Du må gjerne sette opp et regnestykke som dokumenterer påstanden. Ta gjerne med elbilandel vs elbussandel også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, XIFXEGLO said:

Birger, 12 år, kan få denne meldingen fra alenepappen sin:

"Sorry, Biger. Pappa må ta bussen, så jeg rekker ikke hjem til å lage middag før fotballkampen din. Du kan lage en pizza fra frysen, og du må ta bussen klokken 17, så du rekker kampen kl 18. Kanskje Pappa rekker 2.omgang."   

Eller denne: 

"Pappa er hjemme 16:30, så spiser vi og gjør litt lekser. Kjører deg til kamp 17:30 "

 

Buss er ikke ett alternativ for alle, og jeg blir ganske provosert når kollektivt legges fram som en løsning... akkurat som at jeg blir provosert av at Herrmann (52) med direktørstilling, kone og au-pair klager på bompengeprisene og kjøper Model X i "protest" 

Hva slags tenkt rute er dette hvor bil, i rushtiden, tar 30 minutter, mens kollektivt tar 2 timer og 30 minutter?! 

Kan vi ikke i det minste bruke realistiske tall. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PingEnt skrev (2 timer siden):

Hva slags tenkt rute er dette hvor bil, i rushtiden, tar 30 minutter, mens kollektivt tar 2 timer og 30 minutter?! 

Kan vi ikke i det minste bruke realistiske tall. 

Det er ikke alle som har busstoppet utenfor døren. Det er heller ikke alle som er like spreke som da de var 18. Det å ta kollektivtrafikk kan da bli omstendelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Nidar2 said:

Det er ikke alle som har busstoppet utenfor døren. Det er heller ikke alle som er like spreke som da de var 18. Det å ta kollektivtrafikk kan da bli omstendelig.

men likevel, to timer ekstra når en konkurrerer mot rushtrafikken i Oslo i bil? Jeg vet ikke om noen som har det så ille.

Og det finnes mellomting, for eksempel å ta kollektivt til utenfor bomringen og så kjøre derfra. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PingEnt skrev (4 minutter siden):

men likevel, to timer ekstra når en konkurrerer mot rushtrafikken i Oslo i bil? Jeg vet ikke om noen som har det så ille.

Og det finnes mellomting, for eksempel å ta kollektivt til utenfor bomringen og så kjøre derfra. 

Da møter man på problemer med parkering og kostnader til dette. Man må ha BÅDE bil og månedskort. Togforsinkelsene er alene nok til at man får sparken.

Rushtid er et problem enten bil eller kollektivt. Jobber man søndager, kvelder og helligdager er det feks. i områder rett utenfor Oslo ikke kollektiv å oppdrive.

Store deler av befolkningen vil alltid ha behov for bil og man må legge tilrette for dette, og ikke motarbeide.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Nidar2 said:

Da møter man på problemer med parkering og kostnader til dette. Man må ha BÅDE bil og månedskort. Togforsinkelsene er alene nok til at man får sparken.

Rushtid er et problem enten bil eller kollektivt. Jobber man søndager, kvelder og helligdager er det feks. i områder rett utenfor Oslo ikke kollektiv å oppdrive.

Store deler av befolkningen vil alltid ha behov for bil og man må legge tilrette for dette, og ikke motarbeide.

Men her var det ikke snakk om kveldstid eller helg. Det var snakk om noen som skulle hjem kl 16 på en hverdag. 

Kan du vise til en eneste rute i Oslo fra A til B hvor bil tar 30 minutt i rushtiden, mens kollektivtransport tar 2 og en halv time? Og gjerne en som går igjennom bomringen et par ganger så en faktisk blir belastet av denne kostnadsøkningen :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Men her var det ikke snakk om kveldstid eller helg. Det var snakk om noen som skulle hjem kl 16 på en hverdag. 

Kan du vise til en eneste rute i Oslo fra A til B hvor bil tar 30 minutt i rushtiden, mens kollektivtransport tar 2 og en halv time? Og gjerne en som går igjennom bomringen et par ganger så en faktisk blir belastet av denne kostnadsøkningen :)

Jeg bor utenfor, takk og pris. Men jobbet i Oslo tidligere - det var et helvete. Jeg er derfor ikke så godt kjent med ruter og kollektivtransport i Oslo for øyeblikket. Men dette kan da ikke være så vanskelig å tenke seg? Du kan jo forsøke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 hours ago, Nidar2 said:

Jeg bor utenfor, takk og pris. Men jobbet i Oslo tidligere - det var et helvete. Jeg er derfor ikke så godt kjent med ruter og kollektivtransport i Oslo for øyeblikket. Men dette kan da ikke være så vanskelig å tenke seg? Du kan jo forsøke?

Hvorfor skal bevisbyrden ligge på meg og ikke personen som kom med denne tvilsomme påstanden til å begynne med?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
12 hours ago, Nidar2 said:

Jeg bor utenfor, takk og pris. Men jobbet i Oslo tidligere - det var et helvete. Jeg er derfor ikke så godt kjent med ruter og kollektivtransport i Oslo for øyeblikket. Men dette kan da ikke være så vanskelig å tenke seg? Du kan jo forsøke?

Jo, dette er egentlig ganske vanskelig å tenke seg. Jeg gjorde et forsøk på google maps med hva jeg tror er omtrent worst case i lang reisevei i oslo. Sørkedalen landhandleri til trollskogen barnehage (Bjørndalen). Begge stopp er helt i utkanten av oslo kommune fra nordvest til sørøst, ingen av de er i gangavstand fra t-bane, og man må bytte linje på banen.  Google sier 1t 28m. Siden ferden gjennom sentrum er på bane er dette temmelig lite sensitivt for rushtrafikk.  Samme rute med bil uten trafikk er så avgjort raskere med 40m rapportert, men i rushtrafikk kan det fort bli en time forsinkelse her, kanskje mer .  
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
58 minutes ago, sverreb said:

Jo, dette er egentlig ganske vanskelig å tenke seg. Jeg gjorde et forsøk på google maps med hva jeg tror er omtrent worst case i lang reisevei i oslo. Sørkedalen landhandleri til trollskogen barnehage (Bjørndalen). Begge stopp er helt i utkanten av oslo kommune fra nordvest til sørøst, ingen av de er i gangavstand fra t-bane, og man må bytte linje på banen.  Google sier 1t 28m. Siden ferden gjennom sentrum er på bane er dette temmelig lite sensitivt for rushtrafikk.  Samme rute med bil uten trafikk er så avgjort raskere med 40m rapportert, men i rushtrafikk kan det fort bli en time forsinkelse her, kanskje mer .  
 

Heldigvis har Google Maps litt informasjon om tidligere rushtrafikk. Hvis en angir at en starter kl. 1600 får en et litt mer pessimistisk anslag på ("typically") opptil 1 time og 10 minutt for bil*, altså kun 20 minutter lenger med kollektivt. Fordelen med kollektivt, som du også nevner er at en kan kjøre mesteparten av ruta med enten tbane eller tog, slik at en er rimelig godt  sikret mot forsinkelser pga. trafikkork. Med andre ord vet lille Birger på 12 år alltid når pappa kommer hjem :)

* Her tar nok heller ikke google maps med worst case scenarios heller.

Spoiler

image.thumb.png.806a46c061e9f89c03d329a64695a28d.png

 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Jo, dette er egentlig ganske vanskelig å tenke seg. Jeg gjorde et forsøk på google maps med hva jeg tror er omtrent worst case i lang reisevei i oslo. Sørkedalen landhandleri til trollskogen barnehage (Bjørndalen). Begge stopp er helt i utkanten av oslo kommune fra nordvest til sørøst, ingen av de er i gangavstand fra t-bane, og man må bytte linje på banen.  Google sier 1t 28m. Siden ferden gjennom sentrum er på bane er dette temmelig lite sensitivt for rushtrafikk.  Samme rute med bil uten trafikk er så avgjort raskere med 40m rapportert, men i rushtrafikk kan det fort bli en time forsinkelse her, kanskje mer .  

Står bussen og venter på "Birger" utenfor døra til en hver tid eller må "Birger" gå til bussen og i snitt vente 1/2 * tida mellom hver avgang? Matcher overgangen fra buss til bane perfekt eller må "Biger" stå å vente i gjennomsnitt 1/2 ganger tida mellom hver avgang på banen? Tilsvarende for overgangen fra bane til buss igjen.

Google regner ikke hverken med ventetid eller overgangstider.

De to bussene er dessuten omtrent like sensitive for treg trafikk som biler, så man risikerer at man ikke rekker den banen man trodde og siste overgang kan ta lengre tid enn rutetabellen skulle tilsi.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
13 minutes ago, Simen1 said:

 

De to bussene er dessuten omtrent like sensitive for treg trafikk som biler, så man risikerer at man ikke rekker den banen man trodde og siste overgang kan ta lengre tid enn rutetabellen skulle tilsi.

Nei, det er de ikke, siden de kjører utenfor områder med stor kø. Den første bussen kjører fra Sørkedalen ned til Røa. Hvis det noengang er kø den veien kl 16 på en hverdag er det noe helt utenom det vanlige.

Den siste bussen er fra Hauketo stasjon, igjen et område hvor det er minimalt med kø.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Simen1 said:

Google regner ikke hverken med ventetid eller overgangstider.

Det er feil. Google har  rutetidene og tar med ventetider. De tar også med gåtider der det trengs.  Bruker "Birger" rutetabellen eller google, vet han når han må gå for å treffe den første bussen, selv om mange ikke bryr seg.
 

31 minutes ago, Simen1 said:

De to bussene er dessuten omtrent like sensitive for treg trafikk som biler

Som PingEnt alt er inne på, strekkene som dekkes med buss er lite trafikkerte.  Det er ikke her bilene vil stå fast på denne strekken. Der det er kø er først og fremst ring3

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...