Gå til innhold

Brannvesenet har kontroll på brannen på Sola: Trolig er flere hundre biler ødelagt


Anbefalte innlegg

Elakim skrev (6 minutter siden):

Selv om det var mange elbiler som brant i går er det ikke sikkert det var så mange batterier som tok fyr. Akkurat det blir svært spennende å høre om - hvilke elbiler hvis batteri brant og hvilke ikke. Det skal en del til å antenne et batteri som er intakt. Det er flere eksempler på det. Her er ett eksempel med en bilfrakter med som brant i 2018 med elbiler. Flere av dem tok fyr men ingen av batteriene brant.

https://www.nrk.no/osloogviken/biltransport-med-elbiler-i-full-fyr-pa-e6-1.14113890

Er ikke så lett å sette fyr på elbil-batterier som elbilhaterne vil ha det til.

https://www.nrk.no/osloogviken/klarte-ikke-a-tenne-pa-elbil-batteriene-1.13437858

https://greentransportation.info/ev-ownership/safer/nissan-leaf-car-fires.html

Endret av Hanhijnn
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DSB - Hvor brannfarlig er en elbil?

Sitat

"Det er derfor rimelig å anta at elbiler parkert i garasjeanlegg ikke representerer en høyere risiko for brann sammenliknet med konvensjonelle biler."

De klarte å få en Tata Indica GLX til å brenne etter en kollisjonstest (dropptest fra 20m), men det tok lang tid før den tok fyr og var lett å slukke.

Sitat

Forsøkte å tenne på

I det andre forsøket ble det forsøkt å tenne på elbilbatteriet med en ekstern varmekilde, for deretter å måle hvor mye vann og tid som gikk med på slokkearbeidet.

− Det begynte etter hvert å brenne i plasten i bilen, men ikke i batteriet. Det var rimelig enkelt å slå ned flammene med samme innsatsmetoder og tidsforbruk som en brann i en konvensjonell bensin- eller dieselbil, sier Grav.

Rapporten er fra 2017. Jeg skulle gjerne sett statistikk på antall branner i elbiler vs eksosbiler i Norge i 2019, vektet mot elbilandelen. Samme for tidligere år for å se om det er noen endret utvikling over tid. Så vidt jeg vet har det vært uhyre få elbilbranner i Norge. Jeg kan i hvert fall huske fra media en Tesla som brant under superlading i 2016, en Leaf i Østfold som tok fyr flere timer etter at det ble påkjørt av toget og tre? elbiler som brant da brannvesenet satt de i brann i forbindelse med slukkeøvelser. Brannen på Sola er sannsynligvis det sjette tilfellet jeg har hørt om (antar jo sterkt at det var elbiler der). Riktignok etter at en dieselbil satt det hele i gang.

 

Edit: Side3 - Elbiler i voldsom krasjtest: Ønsket å se om batteriene begynte å brenne

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det virker nå litt unødvendig å brenne ned enda ett parkeringshus for å få bekreftet at det er behov for sprinkleranlegg:

https://www.pbctoday.co.uk/news/health-safety-news/fire-suppression-in-car-parks/39393/

Høy elbilandel endrer trolig ikke vesentlig på dette. Om noe så vil sprinkling ha en enda mer positiv effekt for disse. Batteribranner er forholdsvis moderate hvis de kjøles godt ned. Da vil de neppe spre seg fra bil til bil. Det eneste er at en ikke kan utelukke risiko for flussyre, så røykdykkere må utstyres med kjemikaliedrakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (1 time siden):

Blir interessant å se om det kommer en rapport etter dette på hvor mange elbil-batterier som faktisk tok fyr i denne brannen.

Det er vel ikke slik at batteriet er det første som tar fyr i en brann, leste nettopp om en Leaf som ble rammet av en skogbrann i USA, og selv om hele bilen var utbrent, så var batteriet intakt etterpå. Artikkelen fant jeg her:

https://greentransportation.info/ev-ownership/safer/nissan-leaf-car-fires.html

Det skumle med Litium batterier er at de ikke nødvendigvis tar fyr direkte. "Thermal runaway" er grunnen til at enkelte elbiler tar fyr på innsamlingsplassen etter en kollisjon, og derfor bør disse plasseres på ett område som sikrer at andre ting ikke kan ta fyr.

Lenke til kommentar
Frobe skrev (10 minutter siden):

Jeg ser at Seabrokers la inn sprinkleranlegg da de bygget parkeringshuset vi bruker her på Forus. Har de større fokus på brannsikkerhet enn Avinor har?

Parkeringshuset på Forus har vel ikke så åpne vegger som det på Sola har? Sprinkleranlegg er ikke påkrevd dersom parkeringsanlegget har åpne vegger (og noen kriterier til, husker ikke i farta).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I sommer tok jeg ned en brannvarsler, og la den spisebordet og gikk en tur ut. Da jeg kom tilbake en halv time senere så hadde 9 v litium batteriet eksplodert og lå som en utbrent, nedsmeltet hundelort 60 cm fra brannvarsleren. Bordplata hadde nesten tatt fyr. Brannvesenet hadde ingen forklaring. Kan "Thermal Runaway" være årsaken ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...