Gå til innhold

Brannvesenet har kontroll på brannen på Sola: Trolig er flere hundre biler ødelagt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor har du 30min brannmotstand fra?

Men ja, det skal jo spares i bauer og kanter der den billigste entreprenøren får jobben. Når uhellet først er ute så går det jo rett vest. Opprydding- og gjenoppbyggingsarbeid blir mye dyrere enn om den opprinnelige jobben hadde blitt gjort skikkelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brannsjefen sa i går kveld at betongen skulle holde i én time. Vi får se nå i ettertid hva som reelt skjedde.

Kjørte ut av parkeringsanlegget 30 min. før brannen startet i går.

Store boligområder hadde sur giftig røyk med karbonmonoksid og cyanid i private boliger 11 km unna. Også i mitt hus. Gikk til sengs i går med skallebank.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette som skjedde er en "varslet storm". Anlegget var fullt av en blanding av fossil biler og el-biler. En vet av erfaring at brann i ett stort litium batteri er bortimot umulig slukke. Dagens brann beskyttelse er basert på å slukke en reaksjon som trenger oksygen, f.eks en diesel brann. Vann, pulver eller skum er derfor effektive.Ref brann trekanten. Vann vil i tillegg kunne vaske bort flytende brennstoff. Brann i ett litium batteri , e-bil, er en elt annen kjemisk reaksjon og f.eks sprinkler har ingen funksjon. For brann ombord på så vil en vel heller ikke oversvømme en delvis ødelagt el-bil med ett elektrisk ledene medium som sjøvann. Batteri brannen trenger ikke oksygen,- en kan ikke fjerne det brennbare materialet da det er pakket inn i batteri kassen .Dette er kjent fra flere bilbranner allerede. Grunnen til at en kunne stoppe brannen i går synes at en hadde brannbiler fra flyplassen med ekstraordinær kapasitet for skum legging. En kunne således legge slukke "fossil" brannene samt hindre at eksisterende branner fikk spredt seg.

Men det er klart at en må utvikle nye metoder og utstyr for stor litium batteri branner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Brann i ett litium batteri , e-bil, er en elt annen kjemisk reaksjon og f.eks sprinkler har ingen funksjon."

Et sprinkleranlegg klarer nok ikke å slukke en batteribrann nei, men vil tro det kan klare på kjøle ned nabobilene såpass at det stopper videre spredning(?) Synes det er rart sprinkleranlegg ikke er krav i parkeringshus. Ikke første gang det går med mange biler i slike branner. Et kjapt google søk på "parking garage fire" viser at dette har skjedd flere ganger før, også i land som har lav andel elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Blir interessant å se om det kommer en rapport etter dette på hvor mange elbil-batterier som faktisk tok fyr i denne brannen.

Det er vel ikke slik at batteriet er det første som tar fyr i en brann, leste nettopp om en Leaf som ble rammet av en skogbrann i USA, og selv om hele bilen var utbrent, så var batteriet intakt etterpå. Artikkelen fant jeg her:

https://greentransportation.info/ev-ownership/safer/nissan-leaf-car-fires.html

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Spiller forså vidt ingen rolle hvilken type bil som startet brannen. Ett vesentlig poeng er at det var en eldre bil. Elektriske installasjoner har en tendens med å bli dårligere med alderen. Dette gjelde for alle typer biler. Fossil og hydrogen biler, f.eks for last, vil være med oss i lang tid slik at dette kan gjenta seg. Jeg bor i ett ferge fylke og hater tanken på at en kan en brann ombord på underdekket som en ikke kan slukke. En har for så vidt den samme situasjonen med de store traileren som frakter høytrykk naturgass. En eventuell høytrykk gass brann kan heller ikke slukkes, ref. situasjonen med gass brannen på Lillestrøm noen år siden. Men- når en frakter disse trailerne så står de på overdekket og en reduserer en kapasiteten på ferga dramatisk. Og var det ikke en dramatisk situasjon ombord en el-ferge for noen måneder siden? Brann folka sto og visste ikke hva de skulle gjøre.

Lenke til kommentar
1 hour ago, gammeling said:

Vann vil i tillegg kunne vaske bort flytende brennstoff.

Det er ikke positivt, det er negativt. Vannet vil flytte brennende drivstoff bort fra bilen som brenner og antenne flere. I en elbilbrann er det først og fremst strålevarmen som antenner nabobilene, det kan et sprinkleranlegg begrense.

Brannsikkerhet i bilparken vil jevnt over bli mye høyere når vi er kvitt fossilene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sprinkleranlegg vil kunne gjøre en viktig jobb ved at de demper brannen i et elbilbatteri for å hindre at den sprer seg til andre biler, inntil brannvesen eller andre kan slepe elbilen ut for å la den brenne ferdig.

Batteribrannen trenger ikke oksygen fordi katodene produserer sin egen oksygen når temperaturen kommer over Thermal Runaway-grensen.

Lenke til kommentar
OlaML skrev (40 minutter siden):

Det er ikke positivt, det er negativt. Vannet vil flytte brennende drivstoff bort fra bilen som brenner og antenne flere. I en elbilbrann er det først og fremst strålevarmen som antenner nabobilene, det kan et sprinkleranlegg begrense.

Vanntåke-anlegg vil forhindre brann i diesel og bensin som renner ut på gulvet.

OlaML skrev (41 minutter siden):

Brannsikkerhet i bilparken vil jevnt over bli mye høyere når vi er kvitt fossilene.

Jepp! Helt enig! :thumbup:

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Ennå godt det ikke var noen hydrogenbiler her! Da kunne det gått mye værre. Enten ved brannsmitte eller hvis hydrogenbilen ble klemt flat mellom sammenraste betongdekker. Tenk om f.eks hver tiende bil var en hydrogenbil... ?

Tørr IKKE å tenke tanken engang... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge DSB og tester med brann i elbilbatteri har en batteribrann lav brennenergi og utvikler seg saktere. Sprinkleranlegg er derfor effektive til å begrense en slik brann og kan kjøle ned og begrense utvikling av brannen frem til tyngre slokkeredskap er på vei. Jeg tviler på at de som fremover skal bygge p-hus kommer særlig langt med å argumentere med at det er så dyrt å bygge med sprinkleranlegg. Jeg er ganske sikker på at Avinor ikke tør bygge noen phus ved sine lufthavner uten.

Selv om det var mange elbiler som brant i går er det ikke sikkert det var så mange batterier som tok fyr. Akkurat det blir svært spennende å høre om - hvilke elbiler hvis batteri brant og hvilke ikke. Det skal en del til å antenne et batteri som er intakt. Det er flere eksempler på det. Her er ett eksempel med en bilfrakter med som brant i 2018 med elbiler. Flere av dem tok fyr men ingen av batteriene brant.

https://www.nrk.no/osloogviken/biltransport-med-elbiler-i-full-fyr-pa-e6-1.14113890

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært en elbil som startet brannen, hadde "alle" snakket om hvor farlige elbiler er. Ettersom det er dieselbil blir det bare konstatert og blir en del av statistiskken. Det er ganske illustrerende at selv når elbil ikke startet brannen, har diskusjonen her gått i retning av faren rundt elbiler og brann.

Men det er jo forsåvidt fint, så lenge man ikke tar noen irrasjonelle tiltake mot elbiler som følge. Å redusere brannfare er jo et fokus ved mange nye batterikjemier, så elbilen har potensiale til å bli nesten 100% brannsikker. Den største faren ved dagens li-ion er at elektrolytten er væske og brennbar. Det er elektrolytten som først tar fyr, og når den er borte, får du kortslutning som gir en kjemisk reaksjon som er umulig å stoppe, som mange her har påpekt. Hvis man får til en solid elektrolytt - som mange nå prøver å utvikle - unngår du åpenbart at elektrolytten selv tar fyr, og du gjør det nesten umulig å få en katastrofisk kortslutning.

Fram til da er det viktig å huske på at det ser ut til at dagens elbiler alt i alt er tryggere enn bensin/dieselbiler. Ja, det er store utfordringer med slukking når de først tar fyr, men de er mulig å håndtere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...