Gå til innhold

I dag uler flyalarmen igjen. Nå skal også hørselshemmede få den med seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
58 minutes ago, Hanhijnn said:

Her finnes ingen Sivilforsvarstyfon og svært dårlig med DAB-signaler, så varslings-tryggheten er på topp, eller hva? ?

DAB? Verken Nødnettet eller telefonen din har noe som helst med DAB å gjøre.

Det er mange som har hatt mye negativt å si om nødnettet, men dekningsgraden er p.t. på 86% av Norges landareal. Tror ingen andre nett vi har, eller har hatt, har like god dekningsgrad. Vanskelig å sammenligne, for FM og andre kommunikasjonsnett beregner som regel ikke dekningsgraden i areal, men prosent av befolkningen, og historiske dekningskart har jeg ikke klart å oppdrive.

Det er en god stund siden signalet kun betydde «Viktig melding - lytt til radio». Nå betyr den "Søk informasjon". Informasjonen vil da være tilgjengelig på nett, på kriseinfo.no, i tillegg til radio, TV og flere sosiale medier.

Fravær av tyfon vil derimot gjøre det vanskelig å høre den, men det er nå i slike  tilfeller appen har en funksjon.

Endret av Benny Flaggstang
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (11 minutter siden):

Det er en god stund siden signalet kun betydde «Viktig melding - lytt til radio». Nå betyr den "Søk informasjon". Informasjonen vil da være tilgjengelig på nett, på kriseinfo.no, i tillegg til radio, TV og flere sosiale medier.

Ja for nettet kan jo ikke bli slått ut i en nødsituasjon / krigssituasjon? Eller hva?

Nei skru på FM-senderne igjen, så har myndighetene en forholdsvis sikker måte å informere innbyggerne i hele landet ved behov.

Benny Flaggstang skrev (11 minutter siden):

DAB? Verken Nødnettet eller telefonen din har noe som helst med DAB å gjøre.

Nei, men man skal jo "søke informasjon"...

Lenke til kommentar

Burde vel også være en rutine for mobiloperatører om å tvangssende push meldinger til sine kunder når en slik alarm går (og ved testing). Da vil jo, så fremt mobilnettet er operativt, en stor andel av befolkningen få meldingen.

Det vel slik de gjør blant annet i USA for å sende ut varsling når det er fare for orkan og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Ja for nettet kan jo ikke bli slått ut i en nødsituasjon / krigssituasjon? Eller hva?

Nei skru på FM-senderne igjen, så har myndighetene en forholdsvis sikker måte å informere innbyggerne i hele landet ved behov.

Nei, men man skal jo "søke informasjon"...

Ok, du har bare lyst til å sutre over DAB. Greit, DAB suger, men det har ingenting med denne saken å gjøre. Alt her er besvart alt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

Noen som fikk med seg hvilken app man kan laste ned for å få dette varselet? Prøvde å lese over igjen, men klarte ikke finne det.
Kan selvsagt søke i "æpp-sjåppen/guggel-leke", men synes de burde inkludert navnet på den offisielle appen. Sånn i folkeopplysningens ånd.

DHMMXE2L skrev (På 10.6.2020 den 8.11):

De sender signaler "lytt på radio" DAB radioen med minimal dekning? da er det ikke mye å høre

Man har selvsagt mulighet til å bruke radioapp, men helt enig i at det er litt lite logikk i å bli bedt om å høre på radio, når radio ikke er tilgjengelig på stedet.

Minner meg om da jeg meldte fra til brukerstøtte på høyskolen jeg gikk på (for en mannsalder siden) om at jeg ikke kunne sende eller motta e-mail (måtte bruke skolens PCer på internt nettverk på den tiden), og ble bedt om å sende de en e-mail.

Det gikk litt bedre opp for vedkommende da jeg spurte han på mitt saftige nordnorske mål: "Hvordan i h.llvete skal æ klare å sende dæ en e-post, når det e det som e problemet?"

PS! Nå runger alarmen her... 😉

Endret av Snowleopard
skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (28 minutter siden):

Noen som fikk med seg hvilken app man kan laste ned for å få dette varselet?

Nope! Det var kanskje ikke så viktig? 🙄

 

Snowleopard skrev (28 minutter siden):

PS! Nå runger alarmen her... 😉

Ikke en (slik) lyd å høre her. Skulle kanskje hatt en app...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Man har selvsagt mulighet til å bruke radioapp, men helt enig i at det er litt lite logikk i å bli bedt om å høre på radio, når radio ikke er tilgjengelig på stedet.

Endringa er i dag skifta frå viktig melding - lytt på radio til viktig melding - søk informasjon.

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Takker! Ser nå ut som de har oppdatert artikkelen, for nå står det faktisk litt om appen og at den fremstår som en brann-alarm-app.

Appen heiter Flexilarm og er fyrst og fremst ein app for brannvarsling der ein også får varsel på mobiltelefonen om brannalarmen går på eit bygg du oppheld deg i eller i nærheita av.
Foreløpig er det ikkje veldig mange aktørar som støtter appen, men av dei største er Thon hotella, Amfi-sentera samt Statsbygg/høgskular.

Lenke til kommentar

Hele flyalarmsystemet er utdatert og ubrukelig. Vi har snakket i flere år om å få til en form for varsling direkte til telefonene som oppholder seg i Norge, men mtp tempoet de jobber i er nok det prioritert lavere enn dobbeltspor fra Kristiansand til Finnmark.

Jeg bor selv nær et åpenbart terrormål i en by på Østlandet og er i treffsonen til upresise missiler fra u-land. Har ikke hørt en dritt på sikkert 10 år. Husker ikke engang hvordan alarmen høres ut. 

Men vi gjør vel som Corona. Driter i å ha en plan for kriser i forkant, så vi kan ta det på sparket når det skjer i stedet ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har slike system for mobilvarsling. Alle 112-sentralane samt ei rekke andre offentlege beredskapsorganisasjonar har tilgang til slik befolkningsvarsel per mobil. For dei mest utsatte områda er det alt laga ferdige varslingslister, for meir tilfeldig behov for varsling så kan ein varsle alle som er folkeregistrert i eit område som ein merker av i kartet, eller samtlige mobiltelefonar i eit avmerka område om det er behov for å også varsle besøkande og reisande.
Varselet kan gå i form av SMS, men også ei masseoppringing om nødvendig med tidskritisk varsel.

Mykje av utfordringa er at mobilnettet ikkje er robust nok til at vi kan stole på at befolkningsvarselet går ut som det skal. Kapasiteten på antal telefonar som kan varslast samtidig er enkelte stadar for lav, mobilnettet er sårbart for straumbrudd, og nødaggregata kan slutte å fungere. Med masseutsending av SMS kan det gå mange minutt mellom futsending og fram til siste SMS har komt fram til den siste telefonen.

Til dømes var det test av systemet for ein måned sidan i området rund Åkneset (som står i fare for å rase ut og skylle vekk heile Geiranger i ei stor flodbølge) https://www.aknes.no/?_id=11855&Pressemelding%20om%20varslings%F8velse%20-%202021

I tettbygde strøk er det derfor både tryggast og raskast å varsle befolkninga med tyfon, men du vil nok få ein SMS nokre minutt etter at du høyrde alarmen om det er ein reell situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt Flexilarm installert på min iPhone i flere år. I samme sekund som tyfonene i området ble utløst i går, kom det en klar og tydelig melding på telefonen. Min telefon var satt på stille og lå på bordet, men kraftig vibrasjon og blinkende rød melding gjorde sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...