Gå til innhold

Telenor Hybrid Fiber og Unifi


Anbefalte innlegg

Hei,

Finner noen tråder på Telenor fiber og IP-TV med Unifi-utstyr, men ikke noe på hybrid fiber.

Har i dag Altibox, men har fått et relativt godt tilbud på Hybrid Fiber 500/50 og T-WE, så vurderer det.

Er det relativt grei skuring å ikke bruke Telenor sin ruter, men heller USG PRO? Iom at det er hybrid-løsning, vil jeg anta at det er Coax inn til tv-boks, og at oppsettet dermed blir enklere? 

Eller er det mulig å bruke TV-boksene på kun IP og slippe å dra Coax? I tilfelle slipper jeg coax-kabel fra teknisk rom til stuer, ethernet har jeg. Selger mente det ikke var mulig, men virket på tynn is.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coax er utgående teknologi, så du vil antakelig få tilbud om fiber i 2023 er det antakelig helt slutt, i enkelte området.

Du må nok regne med varierende hastighet som med alt annet. Men det avhenging av hvor mye last det er er på utstyret og serverne.

generielt sett bruker Twe bredbånd men kabeltv på tvkanaler spessielt på eldre dekodere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det selgeren sier er at de har lagt fiber i gata i stedet for den gamle coaxen, men fortsatt bruker coax inn til husene. Et av problemene med coax er vel at det blir problemer når mange må dele kapasiteten. Antar at dette da vil bety bedre kapasitet per hus. Men om de har egne coax-kabler til hvert hus fra fiber eller om man deler coax-kapasiteten vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Problemet med coax er det er gammel teknogi, kun get bruker Docsis 3.1

Så telenor bruker docsis 3.0 de deler kapasiteten rundt 6 gigbit ned og 300 mbit opp.

Fremdeles uklart på hvor mange kunder kan være 300 kunder i et området eller mere.

Så når kapasiteten er brukt opp går det tregt.

Men får du dette langt billigere må det være fordel for deg, istedenfor altibox.

Er jo bare problemet hvis du opplever problemer må si du opp avtalen eller nedgradere hastigheten.

Altibox har nok bedre utstyr, men god mulig totalsett er de lite forskjell på GPON mot p2p på 500 mbit.

 

Lenke til kommentar
11 hours ago, LMH1 said:

Coax er utgående teknologi, så du vil antakelig få tilbud om fiber i 2023 er det antakelig helt slutt, i enkelte området.

Så lenge det kun er du som mener coax er utgående og legges ned så er det ingen kabelkunder som har noe å frykte ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, LMH1 said:

Coax er utgående teknologi, så du vil antakelig få tilbud om fiber i 2023 er det antakelig helt slutt, i enkelte området.

Du må nok regne med varierende hastighet som med alt annet. Men det avhenging av hvor mye last det er er på utstyret og serverne.

generielt sett bruker Twe bredbånd men kabeltv på tvkanaler spessielt på eldre dekodere.

Vet ikke hvor mange ganger du har skrevet dette og folk har påpekt at det er feil. HFC/Coax er ikke det samme som det gamle telefonnettet ("kobbernettet"). Med andre ord, Telenor legger ned ADSL/fasttelefon.

Og det du ellers sier stemmer vel egentlig i ganske liten grad....

Lenke til kommentar
8 hours ago, LMH1 said:

Problemet med coax er det er gammel teknogi, kun get bruker Docsis 3.1

Så telenor bruker docsis 3.0 de deler kapasiteten rundt 6 gigbit ned og 300 mbit opp.

Fremdeles uklart på hvor mange kunder kan være 300 kunder i et området eller mere.

Så når kapasiteten er brukt opp går det tregt.

Men får du dette langt billigere må det være fordel for deg, istedenfor altibox.

Er jo bare problemet hvis du opplever problemer må si du opp avtalen eller nedgradere hastigheten.

Altibox har nok bedre utstyr, men god mulig totalsett er de lite forskjell på GPON mot p2p på 500 mbit.

 

Sukk.....

Brukes Docsis 3.1 også i Telenors HFC-nett mange steder hvis man har modemet med støtte 3.1.

Lenke til kommentar
22 hours ago, krissh said:

Hei,

Finner noen tråder på Telenor fiber og IP-TV med Unifi-utstyr, men ikke noe på hybrid fiber.

Har i dag Altibox, men har fått et relativt godt tilbud på Hybrid Fiber 500/50 og T-WE, så vurderer det.

Er det relativt grei skuring å ikke bruke Telenor sin ruter, men heller USG PRO? Iom at det er hybrid-løsning, vil jeg anta at det er Coax inn til tv-boks, og at oppsettet dermed blir enklere? 

Eller er det mulig å bruke TV-boksene på kun IP og slippe å dra Coax? I tilfelle slipper jeg coax-kabel fra teknisk rom til stuer, ethernet har jeg. Selger mente det ikke var mulig, men virket på tynn is.

Ikke noe problem å bruke Unifi-utstyr. Egentlig langt enklere her (som du er inne på) enn hvis man har fiber med IPTV, ettersom ruteren ikke trenger å håndtere multicast-trafikk. 

Men selger har vel rett i at du må trekke koaks til der du skal ha TV-boksen. Det legges vel opp koaks av installatør til ett punkt, mens flere koster ekstra. Har du TV flere steder kan du jo vurdere om du for eksempel der i stedet bruker en Apple TV eller Chromecast.

Lenke til kommentar
krissh skrev (På 8.1.2020 den 13.18):

Det selgeren sier er at de har lagt fiber i gata i stedet for den gamle coaxen, men fortsatt bruker coax inn til husene. Et av problemene med coax er vel at det blir problemer når mange må dele kapasiteten. Antar at dette da vil bety bedre kapasitet per hus. Men om de har egne coax-kabler til hvert hus fra fiber eller om man deler coax-kapasiteten vet jeg ikke. 

Koaksdelen av HFC er like følsomt for støy, råttent utstyr og andre overraskelser som det alltid har vært. Det er og blir et delt medium og en overgangsteknologi som snart er moden for skraphaugen etter min mening.

Hvis stabilitet, robusthet og forutsigbarhet er viktig ville jeg Ikke frivillig gått fra fiber til HFC selv om det koster litt mindre.

Har man ikke noe annet valg så er HFC et «helt greit» alternativ, og kapasiteten har i mitt tilfelle vært helt OK når sambandet har vært i normal drift uten feil. Men det kan ikke sammenlignes med det jeg får over fiber i dag.

Etter mange år som sluttbruker av HFC-tilbud fra Telenor og Get, bruker Jeg fremdeles HFC som backup via en fellesavtale men ønsker meg ikke tilbake til dette som primærløsning hvis jeg kan unngå det.

Jeg har andre ting å bruke livet på enn å sitte i telefonkø for så å overtale kundeservice om å få sendt ut noen til å lete opp og stanse støykilder. Uthalinger, bortforklaringer, modembytter og svada har jeg blitt servert nok av, og det tar lang tid før de fagkyndige blir satt på saken.

Man kan jo reflektere over hvorfor telekombransjen begynte å erstatte koakskabler i transmisjonsnett med fiberoptikk allerede på syttitallet. Fordelene er åpenbare.

At bransjen vil skvise mest mulig ut av tunge investeringer i infrastruktur er ikke overraskende, og det er for all del fint med gjenbruk. 

Men selv ville jeg holdt meg langt unna og ikke skiftet ut noe som virker bra med gårsdagens teknologi. :)

Lykke til med valget!
 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
inside_446486 skrev (På 10.1.2020 den 20.52):

Hvis stabilitet, robusthet og forutsigbarhet er viktig ville jeg Ikke frivillig gått fra fiber til HFC selv om det koster litt mindre.

Har man ikke noe annet valg så er HFC et «helt greit» alternativ, og kapasiteten har i mitt tilfelle vært helt OK når sambandet har vært i normal drift uten feil. Men det kan ikke sammenlignes med det jeg får over fiber i dag.

Etter mange år som sluttbruker av HFC-tilbud fra Telenor og Get, bruker Jeg fremdeles HFC som backup via en fellesavtale men ønsker meg ikke tilbake til dette som primærløsning hvis jeg kan unngå det.

Jeg har andre ting å bruke livet på enn å sitte i telefonkø for så å overtale kundeservice om å få sendt ut noen til å lete opp og stanse støykilder. Uthalinger, bortforklaringer, modembytter og svada har jeg blitt servert nok av, og det tar lang tid før de fagkyndige blir satt på saken.

Hva om alternativet er kobber, VDSL? Vil HFC kunne gi en mer stabil linje og være et bedre valg?

Lenke til kommentar
mandela skrev (10 minutter siden):

Hva om alternativet er kobber, VDSL? Vil HFC kunne gi en mer stabil linje og være et bedre valg?

Hos meg har både ADSL, ADSL2+ og VDSL2 vært stabilt, men det var det aldri mulig å få mer enn 15/2 på trådparet inn hit, så stabilitet ble ofret for kapasitet - hadde begge deler en stund til mobilt bredbånd overtok som backupløsning.

Min strategi for å få økt attention ved koaksproblemene vi opplevde (ingress-støy) var å få flere naboer til å klage hver gang vi opplevde en feil. I den sammenhengen er det vel kanskje en fordel at koaksen er et delt medium, siden presset på leverandøren blir større for å utbedre feilen. Etter hvert ble forholdene faktisk veldig mye bedre, og det er vel også færre folk som kobler gamle CRT-TV fra loppis til koaksen.

Jeg ville nå gitt HFC en sjanse før jeg frivillig hadde valgt FWA som eneste løsning hjemme, siden det snart er eneste tilbud etter kobbernettet legges ned. Men noen steder kan nok koaksnettet være så råttent at en FWA-løsning er å foretrekke dersom 4G-dekningen er god hos deg. Tror det er lurt å skaffe egne erfaringer basert på dine lokale forhold, og gjøre det før DSL-leverandøren sier du "må".
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, ADSL og VDSL (kjenner ikke til nummerering av disse) har vært ustabilt akkurat i denne boligen, med utfall på opptil flere dager av gangen, og mer normalt med noen timer om dagen. Montøren har vært og feilsøkt flere ganger, en gang ble det visstnok påvist kabelbrudd på stolpen, men nettet fortsatte å falle ut etter at montøren hadde vært på stedet for å utbedre.

Har fått et tilbud på koaks fra Telenor og vurderer å prøve det i et år. Det finnes ingen andre tilbydere på adressen bortsett fra de som leier tilgang til Telenors kobbernett. Altibox har bygd ut på boligfeltet ved siden av, men de sier at de ikke kan tilby fiber på adressen.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, mandela said:

Takk for svar, ADSL og VDSL (kjenner ikke til nummerering av disse) har vært ustabilt akkurat i denne boligen, med utfall på opptil flere dager av gangen, og mer normalt med noen timer om dagen. Montøren har vært og feilsøkt flere ganger, en gang ble det visstnok påvist kabelbrudd på stolpen, men nettet fortsatt å falle ut etter at montøren hadde vært på stedet for å utbedre.

Har fått et tilbud på koaks fra Telenor og vurderer å prøve det i et år. Det finnes ingen andre tilbydere på adressen bortsett fra de som leier tilgang til Telenors kobbernett. Altibox har bygd ut på boligfeltet ved siden av, men de sier at de ikke kan tilby fiber på adressen.

Hadde klart gått for HFC framfor FWA-løsning. Sett over ett fungerer vel HFC veldig bra for de aller fleste. Er en del hundre tusen som har en slik forbindelse....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...