Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med brukt bil nylig kjøpt.


Anbefalte innlegg

Hei!

kjøpte for en uke siden en brukt Audi A4 2013. model quattro for 160.000kr med privat selger. Selger nevnte de feilene som var med bilen, men har trøbbel med ABS systemet i bilen. Selger har skrevet det er noe rart ABS systemet i kontrakten. Husker ikke spesifikt att dette vart sagt muntlig til meg ved besiktigelse og kjøp av bilen. 
I kontrakten står det att den selges "Som den er" samt har Jeg fraskrevet meg rettighetene om reklamasjon. «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19».

Som sagt har selger skrevet dette i kontrakten, sammen med de andre feilene/mangelene som var på bilen.

 

Må tenke litt på hva Jeg ønsker å gjøre, men hvilke rettigheter har Jeg i denne situasjonen?

eller må jeg bare bite i det sure eple? 
kan jo være Jeg ikke fulgte godt nokk med når selger gikk igjennom bilen med meg.

Endret av Siradnap
Tilleg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrLuni skrev (4 minutter siden):

Så det er ABS som er problemet? Du ble jo opplyst at det var noe rart med det. Er det dyrt å fixe?

Husker ikke att selger har nevnt det muntlig, men det står i kontrakten klart og tydelig. Har gått fobi meg i det veldig veldig engasjerte øyeblikk da vi ordnet kontrakten.

koster ca 12.000kr å fikse.

Lenke til kommentar
Siradnap skrev (10 timer siden):

Husker ikke att selger har nevnt det muntlig, men det står i kontrakten klart og tydelig. Har gått fobi meg i det veldig veldig engasjerte øyeblikk da vi ordnet kontrakten.

koster ca 12.000kr å fikse.

Ta det som en 12 000-kroners lærepenge. Les kontrakten før du signerer eller betaler noe. Høres ut som en sjeldent ærlig bilselger.

Alle kjente feil og mangler som IKKE står i kontrakten kan man henge seg opp i.

Det er så mange svindlere der ute, hvis dette var første og siste gangen du var for kjapp og du lærte, så har du ikke blitt "lurt" for mer enn 12 000 av å ikke være nøye. Det er billig. Jeg har tapt langt mer enn det mine 48 år.

Lenke til kommentar
liehen skrev (På 8.1.2020 den 8.01):

Spørs nok om du stiller særlig sterkt her, når han har nevnt det i kontrakten. Om han har sagt det muntlig eller ei spiller ingen rolle.

kanskje ikke juridisk, men er jo noe svineri hvis slikt hverken er nevnt i salgsannonse, verbalt på telefon, eller ved besiktigelse, men "snikes inn" i kontrakten siste liten.

Jeg ville også følt meg snytt.

Lenke til kommentar
Siradnap skrev (På 7.1.2020 den 21.48):

«Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19»

Om jeg ikke tar feil, så har ikke selger mulighet til å fraskrive seg ansvar. Men at feilen er opplyst om i kontrakten gjør det nok vanskeligere. Da har du det (dessverre) dokumentert at du har blitt opplyst om det.

Lenke til kommentar
Håvard skrev (1 time siden):

Om jeg ikke tar feil, så har ikke selger mulighet til å fraskrive seg ansvar. Men at feilen er opplyst om i kontrakten gjør det nok vanskeligere. Da har du det (dessverre) dokumentert at du har blitt opplyst om det.

Er dessverre fullt mulig å fraskrive seg rettighetene, sjekket opp hos Forbrukerrådet. De sa det var ikke mye å gjøre juridisk sett i dette tilfellet. Kunne snakke med selger om det å se om Jeg kunne spille på samvittigheten til selger.

Har snakket med selger men siden han mener å ha nevnt sette muntlig samt skrevet det inn i kontrakten som Jeg leste igjennom så følte han seg heller utnyttet dersom han skulle legge ut noe for dette. 

Tror Jeg legger denne død, selger var så ærlig om alt annet, bilen er så godt dokumentert med egen perm og alle kvitteringer som har til og med kvitteringer for vindusviskere og Wunderbaum til bilen Fra dag 1 i hans eie ?. får bare ta det som en lærepenge!

Endret av Siradnap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/14/2020 at 9:01 AM, Håvard said:

Om jeg ikke tar feil, så har ikke selger mulighet til å fraskrive seg ansvar. 

Kjøpsloven, som regulerer kjøp mellom private, gir mulighet for kjøper å fraskrive seg rettigheten til reklamasjon. Forbrukerkjøpsloven, som regulerer kjøp mellom "profesjonell part" og privatperson, har ikke denne muligheten. Det er ikke uvanlig å bruke denne unntaksmuligheten, jeg har selv brukt den når jeg har solgt eldre bruktbiler (privatsalg).

Lenke til kommentar
zanta skrev (6 timer siden):

Kjøpsloven, som regulerer kjøp mellom private, gir mulighet for kjøper å fraskrive seg rettigheten til reklamasjon. Det er ikke uvanlig å bruke denne unntaksmuligheten, jeg har selv brukt den når jeg har solgt eldre bruktbiler (privatsalg).

er ikke bruk av fraskrivelse først og fremst myntet på "billig bruktbiler" i nedre sjikt? Selv om det ikke eksisterer noen en "formell" beløpsgrense.

Hva som er "billig bruktbil" er selvsagt individuell oppfatning, men for egen del synes jeg 160.000 er altfor høyt til å godta å fraskrive meg rett til reklamasjon. Jeg kunne evt. gått med på det, hvis det forelå en grundig NAF test på en aktuell bil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg regner med selger ikke har skrevet dette med bittesmå uleselige bokstaver skjult inne i kontrakten, men at det står like tydelig som alt annet. Det er jo da absolutt ikke noe lureri her. Du sier det gikk forbi deg, at du ikke fikk med deg noe som står skrevet med store bokstaver. Hvordan kan du da med sikkerhet si du ikke fikk med deg dette når han eventuelt sa det muntlig?

Uansett, du har dessverre, ingen sak her. Det står skrevet klart og tydelig i kontrakten som du helt frivillig har underskrevet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...