Gå til innhold

Kjøre PHP4/PhpMA3.4 idag og veien videre


Anbefalte innlegg

God kveld godtfolk.

Jeg har fått lysten og interessen tilbake for webutvikling og i den forbindelse har jeg lagt inn alt av gamle sider og prosjekter igjen på PCen.

Jeg har installert XAMPP 7.4.1 og lokalt er alt oppe og går.

Prøver da og gå inn på en tilfeldig fil jeg har liggende, og da treffer jeg på feilmelding og script stoppes, ala:
 

Notice: Undefined index: brukernavn in ...
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_connect() in C:\xampp\htdocs\test\oop.php:16 Stack trace: #0 C:\xampp\htdocs\test\config.php(18): SQL->connect('test', 'root', '', 'localhost') #1 C:\xampp\htdocs\test\index.php(5): require_once('C:\\xampp\\htdocs...') #2 {main} thrown in C:\xampp\htdocs\test\oop.php on line 16

Tolker det som at PHP7 henter/definerer variabler på  en annen måte en PHP4, og da dreper scriptet. Rett?

MySQL-feil: mysql_ brukes ikke lenger om jeg husker rett. Det er nå kun mysqli_?

 

Er det noe måte å få kjørt disse gamle minnene på, eller må det skrives om?

Alternativt, må jeg finne en gammel utgave av feks XAMPP som ikke støtter PHP v7?

 

Rundt den tiden jeg slutta å skrive kode mener jeg å huske at rammeverk og objektorientert programmering tok litt av i PHP-verden, dette var vel rundt tiden PHP5 kom ut. Hvilke fordeler vil det være å bruke feks Zend(overkill for min del) eller Laravel som jeg leser mye om i disse dager? Eller kanskje det ikke har noe for seg for min del?

 

Langt og noe uoversiktig innlegg, håper noen tar seg tid til å svare. Googler videre og leser meg opp en så lenge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PHP7 henter/definerer ikke variabler på noen annen måte enn PHP4.
Derimot benytter scriptet ditt seg av funksjoner som ikke lenger finnes i PHP7, nemlig mysql_*. Dette er funksjoner som bruktes for å koble til MySQL databaser, som ble erstattet med andre, bedre funksjoner (som også kan brukes for å koble til MySQL databaser) for mange år siden, og som inneholder mange sikkerhetsproblemer som gjør at de ikke lenger burde brukes, og derfor ble fjernet.

Om du henter inn f.eks. PHP5, så vil sikkert scriptene dine kjøre, men jeg anbefaler sterkt at du ikke laster dem opp noe sted. Det er sannsynligvis ikke så mye som skal til for å skrive om til å bruke nyere funksjoner. All den samme funksjonaliteten er der, og det er fortsatt SQL som brukes for å snakke med databasene.

PDO anbefales om du skal skrive om selv. Eventuelt kan du ta den korte veien om mysqli_*.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...