Jump to content
NTB - digi

Deler av p-huset ved Stavanger lufthavn har kollapset – mange biler ødelagt

Recommended Posts

BMWcoupeftw skrev (2 minutter siden):

Elbil som tok fyr? 

Det vet en ikke. Det er en ubekreftet påstand.

 

utfordringen er uansett alle bilene med forbrenningsmotor som ikke lat seg slukke.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse
probedroid skrev (5 minutter siden):

Elbiler brenner ikke mer enn andre, men er vel vanskeligere å slukke?

Problemet der er cellene. De tar ikke fyr på samme tid alle sammen, men kan ta fyr i tur og orden, og flere brannfolk har rapportert at bilen tar fyr igjen timer etter at man trur man har slukket brannen. 

  • Like 9

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Problemet der er cellene. De tar ikke fyr på samme tid alle sammen, men kan ta fyr i tur og orden, og flere brannfolk har rapportert at bilen tar fyr igjen timer etter at man trur man har slukket brannen. 

https://www.vgtv.no/live/190601/siste-nytt-brann-i-parkeringshus-ved-stavanger-lufthavn

Ca. 50 min inn sier en brannmann noe sånn som at en elbil på flatt mark er vanskelig nok å slukke.

Med det været som er nå, så blir det vel til at hele greia brenner ned.

 

Share this post


Link to post
Thor. skrev (16 minutter siden):

Vet du noe vi andre ikke vet?

Ikke noe annet en at en brann i en fossilbil i utgangspunktet tar brannmannskapene få sekunder å slokke. 

  • Like 5

Share this post


Link to post

Brannvesenet på NRK TV poengterte man ikke hadde sprinkelanlegg i dette parkeringshuset.

Hvor vanlig er det med sprinkelanlegg i parkeringshus?

 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Trist at man lot brannen utvikle seg såpass før flyplassens eget brannvern involverte seg. Nå står hele 1. etasje i brann. På VG sier de at 300 biler har gått med. Det virker det som at brannvesenet har trukket seg tilbake, og lar bygget rett og slett brenne ned. Dette er ingen konvensjonell brann, og omtrent helt umulig å slukke nå. Kraftig vind gjør ikke situasjonen bedre.

Politiet har fått tips om at brannen begynte i en elbil, uten at de kan bekrefte dette. Da kan man gjøre sine tanker om elbiler som står til lading. Klart risikoen er større for at en elbil skal begynne å brenne enn en konvensjonell bil når bilen står i ro. Dette er den nye hverdagen i Norge. Dette er helt sikkert ikke den siste brannen av denne typen. Bare tenk på alle boligblokker der det står elbiler på lading i kjelleren.

  • Like 8

Share this post


Link to post
Boba_Fett skrev (3 minutter siden):

Politiet har fått tips om at brannen begynte i en elbil, uten at de kan bekrefte dette. Da kan man gjøre sine tanker om elbiler som står til lading. Klart risikoen er større for at en elbil skal begynne å brenne enn en konvensjonell bil når bilen står i ro. Dette er den nye hverdagen i Norge. Dette er helt sikkert ikke den siste brannen av denne typen. Bare tenk på alle boligblokker der det står elbiler på lading i kjelleren.

Trur nok Toyota har gjort det godt i å unngå denne generasjonen med elbiler. Lithium-ion batterier kommer jo med en "failure-rate" som gjør det statistisk sett naturlig å forvente slike tilfeller jo mer celler man har der ute. 

  • Like 4

Share this post


Link to post

En forklaring på hvorfor Li-ion-batterier er vanskelig å slukke finner du her:

https://www.tu.no/artikler/lading-av-elbiler-kan-fore-til-alvorlige-boligbranner/276505

Litt tilleggsinfo som dukket opp etter at dette var skrevet er at den kjemiske sammensetningen av katodene, ved høy nok temperatur, selv produserer oksygen som holder brannen i gang, og da hjelper det ikke med vann eller skum for å fortrenge oksygenet slik man slukker andre branner.

Jeg så nettopp to intervjuer på TV2; En kar fra et forsikringsselskap som forklarte akkurat dette med at en slik batteribrann ikke lar seg slukke; og en brannsjef som sa at de forsøker å fjerne oksygenet rundt brannen for å få den til å slukke...

  • Like 6

Share this post


Link to post

Ja, hvis ikke elbilene begynner å brenne igjen, er nok sykt varmt der inne.

Blir nok diskusjon om å separere elbiler og fossilbiler i anlegg. Skum der elbiler står og krav om sprinklerannlegg.

Jeg kan jo tenke meg brann i en boligblokk, men ser for meg at parkeringsanlegg er såpass lukket og kraftig bettong i u etg at det kun vil bli materielle skader?

Share this post


Link to post
34 minutes ago, Boba_Fett said:

Trist at man lot brannen utvikle seg såpass før flyplassens eget brannvern involverte seg. Nå står hele 1. etasje i brann. På VG sier de at 300 biler har gått med. Det virker det som at brannvesenet har trukket seg tilbake, og lar bygget rett og slett brenne ned. Dette er ingen konvensjonell brann, og omtrent helt umulig å slukke nå. Kraftig vind gjør ikke situasjonen bedre.

Politiet har fått tips om at brannen begynte i en elbil, uten at de kan bekrefte dette. Da kan man gjøre sine tanker om elbiler som står til lading. Klart risikoen er større for at en elbil skal begynne å brenne enn en konvensjonell bil når bilen står i ro. Dette er den nye hverdagen i Norge. Dette er helt sikkert ikke den siste brannen av denne typen. Bare tenk på alle boligblokker der det står elbiler på lading i kjelleren.

 

Har du en tidslinje?

Å ta flyplassens brannvern ut av beredskap mens ett eller flere fly er på vei inn ville vært uaktsomt, så før luftrommet er under kontroll kan ikke brannberedskapen brukes.

  • Like 6

Share this post


Link to post
1 hour ago, oophus3do said:

Problemet der er cellene. De tar ikke fyr på samme tid alle sammen, men kan ta fyr i tur og orden, og flere brannfolk har rapportert at bilen tar fyr igjen timer etter at man trur man har slukket brannen. 


Ser ut som ikke de har helt forståelse av batteribrann..

Det er ikke noe vanskelig, enn må kjøle ned batteriene til under "thermal runaway "-grensa, det samme gjeller elbil, bare større batteri.. Når brannen er "slukket", så er batteriene fremdeles for varme, og brannen vil starte igjen senere. Resultatet er at " bilen tar fyr igjen timer etter at man trur man har slukket brannen"

I tilfelle man ikke har kjølt batteriet tilstrekkelig ned, anbefaler Tesla å la bilen stå på et brannsikkert område langt unna brennbart materialer, og Mitsubishi anbefaler å senke bilen ned i et basseng med vann.

Ergo: Masse vann for å kjøle ned batteriet. Ikke skum, det trenger ikke ned i batteriet.

Kursvideo for batteribrann på fly:



Kursvideo for elbiler:

 

Edited by MEMENK76
fix av språfeil
  • Like 5

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...