Gå til innhold

Deler av p-huset ved Stavanger lufthavn har kollapset – mange biler ødelagt


Anbefalte innlegg

Mmmm, hvis det vi ser er den bilen som startet det, så ser det ut til at bakstolpen har en ganske karakteristisk form, i og med at den ser ut til å bøye forover på høyde med vinduet. Jeg kommer ikke på noen elbiler som ser sånn ut. Jeg tenker mer på en MPV eller noe sånt. NV200e og Peugeot Partner er ganske vertikale bak.

Eller hva med denne:

https://www.retrade.eu/i/product_img/4469-3.jpg/object/Toyota_Corolla_XLI_stasjonsvogn.jpg

?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234
Kjetil Kjernsmo skrev (1 time siden):

Mmmm, hvis det vi ser er den bilen som startet det, så ser det ut til at bakstolpen har en ganske karakteristisk form, i og med at den ser ut til å bøye forover på høyde med vinduet. Jeg kommer ikke på noen elbiler som ser sånn ut. Jeg tenker mer på en MPV eller noe sånt. NV200e og Peugeot Partner er ganske vertikale bak.

Eller hva med denne:

https://www.retrade.eu/i/product_img/4469-3.jpg/object/Toyota_Corolla_XLI_stasjonsvogn.jpg

?

Du er på jakt etter en Opel Zafira. Google og se. Er noen en dieselbil som startet brannen.

Lenke til kommentar

De aller fleste vet at el biler har spesielt skilt. Tviler på om at en gammel Opel zafira kan ha ev skilt.

Brannen startet i en bil kl15:30 og han som rapporterte dette til politiet skal ha opplyst at det var en el bil. 

Om det var i en golf kan man ta feil om man ikke ser reg nummer men de fleste el biler er rimelig særpreget i tillegg til reg nummer

Lenke til kommentar

Minner meg om retorikken batterifanatikerene brukte/bruker ang Kjørbo.

Hydrogenteknologien ble erklært død på flekken pga en menneskelig feilmontering. Teknologien burde legges død sto det gjentatte ganger på TU`s forum. Merkelig nok så er det det motsatte som er i ferd med å skje. Tenke seg til at disse aktørene som pøser milliarder av kroner inn i denne teknologien ikke tar mer høyde for "ekspertisen" her inne :-)

Med argumentasjonen til batterifanatikerene friskt i minne, så mener jeg at siden batterielektriske biler tar fyr hver eneste dag rundt om i verden, så bør de forbys.

Eller.....

Nei, en slik argumentasjon er så uintelligent at den er direkte pinlig.

Get my point ?

Til alle dere her inne på TU`s forum som har slike brilliante tanker: Brencelsceller og batterier vil i løpet av de neste få årene finne sin naturlige symbiose. Batterier er perfekte til sitt bruk, men har sine klare begrensninger. Der den grensen nås, tar hydrogen over.

Så enkelt er det bare.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den vanligste årsak til bilbrann er feil på eletrisk anlegg. At el biler skulle brenne noe mindre enn andre biler virker derfor ulogisk.

At batteri branner er vanskelige å slukke er  også kjent. Ikke noe nytt her. Bare godt kjente fakta som vi må ta høyde for når vi planlegger parkeringshus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At elbiler er enda vanskeligere å slukke kanskje(?)

Batteriene er selvforsynte med oksygen så branner kan lkke "kveles" bare kjøles, og den muligheten er gått ut på tid for lenge siden,

uansett hvordan det har startet.

At det er flere elbiler der som har kommet over kritisk temp. vil ikke vere til hjelp når det først er igang. Rene nedsmeltingen.

Lenke til kommentar
6 hours ago, toreae said:

Da jeg gikk på sveisekurs ble jeg fortalt at acetylen-oksygen er det som brenner varmest med 3200 til 3500 C. Det passer dårlig med det du skriver.

Ca. 2000 grader C i følge denne kilden for hydrogen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_fuel#Energy

(fun fact, gull smelter ved 1064 grader, ca. det halve, dersom du skal gjøre arbeid som smed)

Ca. 500 grader C selvantennelse for hydrogen:

Quote

Hydrogen gas forms explosive mixtures with air in concentrations from 4–74% and with chlorine at 5–95%. The explosive reactions may be triggered by spark, heat, or sunlight. The hydrogen autoignition temperature, the temperature of spontaneous ignition in air, is 500 °C (932 °F).

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen#Combustion

Endret av G
Lenke til kommentar

Tenker med gru på parkeringskjellere med påstående bebyggelse som kjøpesentra , boliger og forsamlingslokaler med mye folk.

Her har byggeforskrifter og EL forskrifter blitt tatt på senga og etablert et farlig scenario i hele landet grunnet storsatsingen på EL biler uten helhetstenkning på sikkerhet og brannbekjempelse.

Normal brannisolering basert på A60 og H60 er basert på 60 minutters branneksdponering for henholdsvis vanlig husbrann og brann i Hydrokarbon miljø som Offshore.

En batteribrann vil det normalt ta flere timer å slukke, følgelig vil bygningsmassen kollapse på grunn av denne type branner.

Tilgjengelighet av lademuligheter har vært og er prioritert uten hensynstagen til antall EL biler som befonner seg i garasjeanldeggetr til enhver tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne brannen ble relativt enkel å slukke på grunn av tilgjengligheten av de store flyplassbrannbilene. Når de først satte i gang med å slukke med skum gikk det fort. Bygget var åpent, og det var mulig å blåse skum direkte inn mot bilene som brant. Det så ut til at det brannvesenet drev med før flyplassens eget brannvern kom på plass hadde liten effekt. Altså å slukke med vann.

 

En kan forestille seg hvordan det ville være å slukke en brann inne i et lukket garasjeanlegg eller parkeringshus, dvs. i praksis helt umulig. Brannen må rett og slett brenne ut.  Dette bør være en vekker for myndighetene. Kanskje man må vurdere forbud med å lade inne i større parkeringsanlegg? Dette vil i så fall gi store utfordringer for de som bor slik at den eneste muligheten for å lade hjemme er inne.

Lenke til kommentar
Boba_Fett skrev (3 minutter siden):

En kan forestille seg hvordan det ville være å slukke en brann inne i et lukket garasjeanlegg eller parkeringshus, dvs. i praksis helt umulig. Brannen må rett og slett brenne ut.  Dette bør være en vekker for myndighetene. Kanskje man må vurdere forbud med å lade inne i større parkeringsanlegg? Dette vil i så fall gi store utfordringer for de som bor slik at den eneste muligheten for å lade hjemme er inne.

Brannen startet (selvfølgelig) i en dieselbil. Ha fakta på bordet før du sprer spekulasjoner. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/startet-trolig-i-eldre-dieselbil/72003771

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 timer siden):

De aller fleste vet at el biler har spesielt skilt. Tviler på om at en gammel Opel zafira kan ha ev skilt.

Brannen startet i en bil kl15:30 og han som rapporterte dette til politiet skal ha opplyst at det var en el bil. 

Om det var i en golf kan man ta feil om man ikke ser reg nummer men de fleste el biler er rimelig særpreget i tillegg til reg nummer

Det var en dieselbil (selvfølgelig). Det er bekreftet nå. https://www.dagbladet.no/nyheter/startet-trolig-i-eldre-dieselbil/72003771

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Elbilbranner i forbindelse med lading er vel ofte på grunn av uvettig lading blandt forbrukerne? 

Man får jo lov til å dra 13A av schuko (vanlig stikkontakt) på en del elbiler, selv om de fleste kontakter i Norge ikke er designet for mer en 10A før plasten kan smelte. Noen lurkobler sikkert laderne sine for å kunne dra 16A.

Noen har vel bare ikke peiling og skrur alt på maks, og noen biler har kansje ikke muligheter for å justere det heller.

Men nå var det vel en Opel Zafira som starta dette? Og elbillading foregår jo utvendig på denne flyplassen? Så burde vel kunne legge det dødt?

Olje og Diesel brenner vanvittig godt, og selvantenner også av sin egen varme etter det er slukket. Men brannvesenet har noen flere år med erfaring med slike branner kontra elbiler hvor det enda utvikles mye på batterifronten.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns brannen er eit godt grunnlag for å innføre krav om skumannlegg i parkeringshus/parkeringsannlegg. Gjerne slik at brann løyse ut skum i ein passe stor omkrets der brannen starter slik at brannen ikkje kan eskalere. Burde og være mulig for brannvesen å kjøre test ein gang i året for å sikre at det funker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...