Gå til innhold

Ice melder om 10 prosent markedsandel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ice har bedre dekning i noen av de største byene. Det er et fortrinn.

De har egne sendere pluss andres.

Husker at Tele2 i min by hadde god 4G dekning. Når de ble kjøpt opp av Telia, solgte Tele2 egne master til Ice. Når Tele2 kundene ble overført til Telia ble månedspris økt voldsomt og dekning ble dårlig.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Har ice og er veldig fornøyd bortsett fra at man ikke kan velge å avstå fra å bruke Telia sitt nett fra appen eller på andre måter. Det er fryktelig irriterende når Telia stjeler forbindelsen mens jeg vil bruke ice+ data!. Jeg vil IKKE at mobilen min skal koble seg på Telia sitt nett! Ice bør la brukerne velge tillat roaming i telia sitt nett fra appen sånn at jeg kan slå av og på gjesting på Telia sitt nett etter behov.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se om Ice ønsker å selge alle sine kunder om noen år.

De siste 20 år har vi hatt en del mobilselskap som har vokst seg store til viss prosent av markedet og dermed solgt kundene for å legge ned.

Dermed går eierne ut med en god profitt som brukes videre til andre investeringer.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har det dreid seg om videreselgere uten nett. ICE har eget nett, og for dem er ikke dette aktuelt. ICE er et aksjeselskap, og kan selvsagt selges, med kunder, nett og hele kostebinderiet.

Edit: en aktuell kjøper kan være Three, som allerede er på plass i Danmark og Sverige.

Endret av beladinka
Presisering
  • Liker 4
Lenke til kommentar
inside_446933 skrev (51 minutter siden):

Har ice og er veldig fornøyd bortsett fra at man ikke kan velge å avstå fra å bruke Telia sitt nett fra appen eller på andre måter. Det er fryktelig irriterende når Telia stjeler forbindelsen mens jeg vil bruke ice+ data!. Jeg vil IKKE at mobilen min skal koble seg på Telia sitt nett! Ice bør la brukerne velge tillat roaming i telia sitt nett fra appen sånn at jeg kan slå av og på gjesting på Telia sitt nett etter behov.

Det har jo "alltid" vært mulig å velge nettverk manuelt i stedet for automatisk. På Android finner du valget under mobilnett > nettverksoperatør eller tilsvarende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

Ja, det vet jeg og det er blitt en daglig rutine å gjøre det, velge nett manuelt. Det er veldig plagsomt å måtte gjøre dette 10 ganger hver dag. Når ice+ forbindelsen blir svak så hopper telefonen over til telia igjen og så må jeg velge nett manuelt igjen og så virker det en time eller 2 i ice sitt nett og så hopper den på telia sitt nett igjen og blir der

 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

Ice har bedre dekning i noen av de største byene. Det er et fortrinn.

De har egne sendere pluss andres.

Bedre dekning på grunn av lavere frekvenser? Er en grunn for ice har 10% av markedet, telia og telenor har vesentlig bedre hastighet blir å sammenligne 3g eller delevis 4g mot 4g++ for telia og telenor har ikke noe problem å tilby 150\50 mbit et stykke fra senderen, der er ice helt håpløst. så eneste grunn for å gå for ice er å spare penger på mobildata.

Men ytelsen er sirrup. Blir spennende å se hvordan 5g blir mellom levrandørene.

Lenke til kommentar

Slå opp utenlandspriser på f.eks. Spania, et yndet feriested du muligen kan komme til å finne på å ringe i fra Norge en eller annen gang:

Ice kr 2,31 til Spania, sende SMS til Spania kr 0,73

https://www.ice.no/mobilabonnement/priser/utlandspriser/

 

Telia kr 2,31 til Spania, sende SMS til Spania kr 0,73

https://www.telia.no/priser-i-utlandet/

 

Happybytes kr 0,50 til Spania, sende SMS til Spania kr 0,30

https://happybytes.no/priser-og-sant/til-utlandet/

Hos Happybyte så er det en gjennomgående stort sett bedre utenlandsprising og høyere fleksibilitet også for den som nytter mobilen lite på månedsprising.

Endret av G
Lenke til kommentar
beladinka skrev (På 7.1.2020 den 18.37):

Da har det dreid seg om videreselgere uten nett. ICE har eget nett, og for dem er ikke dette aktuelt. ICE er et aksjeselskap, og kan selvsagt selges, med kunder, nett og hele kostebinderiet.

Edit: en aktuell kjøper kan være Three, som allerede er på plass i Danmark og 

Eeeeh, det uttalelsen bør nok begrunnes eller utdypes mer. Jeg får ikke det til å stemme.

Tele2 hadde eget nett og roaming med annen partner, akkurat slik ICE har. Tele2 hadde over 2000 egne basestasjoner og var det 3. nasjonale mobilmastnettet. Så ble de kjøpt opp.

Viser også til første innlegg i tråden.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
6 minutes ago, plankeby said:

Eeeeh, det uttalelsen bør nok begrunnes eller utdypes mer. Jeg får ikke det til å stemme.

Tele2 hadde eget nett og roaming med annen partner, akkurat slik ICE har. Tele2 hadde over 2000 egne basestasjoner og var det 3. nasjonale mobilmastnettet. Så ble de kjøpt opp.

Viser også til første innlegg i tråden.

En må ikke glemme å se på historien bak dette.  Tele2 i Norge kjøpte i sin tid Network Norway og det var Network Norway som hadde det 3. nettet i Norge (dog ikke særlig utbygd sammenlignet med hva det er i dag).  Så kom 4G-auksjonen hvor ICE overraskende vant den 3. lisensen for 4G og Tele2 satt igjen som den store taper uten lisenser for 4G frekvenser.  Dette førte i praksis til at Tele2 satt igjen som en operatør med lisens for noen få frekvensblokker som i tillegg ville gå ut på dato innen 5 år tror jeg det var.  Dersom Tele2 skulle fortsatt ville de vært helt avhengig av roaming med Telenor/Telia/ICE uten mulighet til å bygge eget 4G nett.

Dette førte til at Tele2 kastet kortene i Norge og solgte seg til Telia.  En forutsetning for denne handelen var at infrastrukturen som Tele2 hadde fått gjennom oppkjøpet av Network Norway ble solgt videre til ICE som da fikk en flying-start for å bygge sitt 4G nettverk.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+613

jo det skal jeg fortelle deg! Fordi kvoten på 1000 Gb gjelder kun på Ice sitt eget nett som heter ice+ og man får ikke brukt noe av det på Telia sitt nett. Skjønner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...