Gå til innhold

AMDs nye 7 nanometer-brikker gir 8 CPU-kjerner i ultraportable PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut fra bildene ser det ut som det er én 7nm brikke i motsetning til desktop-variantene som har en 12nm IO-chip + 1-8 kjernebrikker. Det har vist vært utfordringer med høyt effektforbruk på PCIe 4.0 på IO-brikken på 12 nm. Det kunne jo tenkes at 7nm ville fikse den saken, men den nye serien støtter vist bare PCIe 3.0, i hvert fall bærbarvariantene.

Dagens APU-serie for desktop har 12nm Zen+ arkitektur og var vel bare en annen sortering av de samme Zen+brikkene som bærbar-variantene. Håper det betyr at en ny APU-serie for desktop med 7nm Zen2 er like rundt hjørnet, men litt skuffende antydning om at den ikke får PCIe 4.0 og at antall CU har sunket.

Ryzen 5 3400G 4c/8t på 3,7/4,2 GHz, 2MB L2, 4 MB L3, 11 CU på 1400 MHz og 65W. (Dagens)

Ryzen 5 4400G 8c/16t på 3,2/4,4 GHz, 4MB L2, 8MB L3, 8 CU på 1800 MHz og 65W. (Min gjetning)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er en grense for mange CU (compute units) du kan ha på bærbare mhp. batteritid og varmeutvikling. En bør være glade for at man får dugelig grafikk innabords, framfor den begredelige trenden vi har sett i fra Intel med middelmådig grafikk lenge. Selv om Intel har smått kommet seg tregt på grafikkdelen. En bærbar fra 2015 klarer ikke å spille særlig med spill, den har en 2-kjernet Intel CPU med håpløs Intel grafikk.

Jeg synser litt her fordi jeg vet ikke hvor god Vega-grafikken blir, men jeg har litt smått troen på at dette får AMD til.

 

Quote

Ryzen 7 4800H
8/16 cores threads
2.9 GHz
4.2 GHz Boost
7 Compute Units

45 Watt i følge kilden nedenfor

 

Even crazier, this part kan maybe compare with a Intel 9700K desktop CPU in multi threaded performance

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Det er en grense for mange CU (compute units) du kan ha på bærbare mhp. batteritid og varmeutvikling.

Forgjengeren Ryzen 7 3780U hadde 11 CU. Den nye Ryzen 7 4800U (15W) har 8 CU. Det er altså 8 på brikken, der 1 er slått av fra sorteringen som blir 4800H (45W). Antallet er egentlig ikke noe problem for varmeutviklinga, det er det klokkefrekvensen som styrer. Men jeg tror det er en helt annen grunn til at de valgte bare 8 på denne, yield på 7nm-prosessen.

Lenke til kommentar
G skrev (7 timer siden):

Det er en grense for mange CU (compute units) du kan ha på bærbare mhp. batteritid og varmeutvikling. En bør være glade for at man får dugelig grafikk innabords, framfor den begredelige trenden vi har sett i fra Intel med middelmådig grafikk lenge. Selv om Intel har smått kommet seg tregt på grafikkdelen. En bærbar fra 2015 klarer ikke å spille særlig med spill, den har en 2-kjernet Intel CPU med håpløs Intel grafikk.

Jeg synser litt her fordi jeg vet ikke hvor god Vega-grafikken blir, men jeg har litt smått troen på at dette får AMD til.

Det er vel ikke noe overraskene at Ryzen 7 4800U  antakelig vil gjøre det dårlig i gaming,

Ryzen 7 4800H          

Ryzen 5 4600H

Man må vel minst opp i noe slikt, for å få over 60 FPS i nye spill.

Største problemet til AMD er vel de er litt sent ute, men bedre sent en aldri, så vel neste problem de har ikke deler som gjør det lettere å oppgradere. Skulle gjerne kjøpt meg deler for å oppgradere laptop eller intel NUC men tviler på AMD kan trylle frem noe som gjør intel ubrukelig.

Thunderbolt blir vel å se langt etter, tviler på AMD får på plass strålesporing eller VR med det første. Så nvidia leder vel der også.

Sitat

PCIe 4.0 på IO-brikken på 12 nm. Det kunne jo tenkes at 7nm ville fikse den saken, men den nye serien støtter vist bare PCIe 3.0, i hvert fall bærbarvariantene.

Blir spennende å se om AMD velger å ta i bruk

33251-58082-33146-57842-graphics_radeon_

Spessielt på AMD threadripper for det er på tide snart.

For kan vel ikke koste så mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Simen1 said:

Forgjengeren Ryzen 7 3780U hadde 11 CU. Den nye Ryzen 7 4800U (15W) har 8 CU. Det er altså 8 på brikken, der 1 er slått av fra sorteringen som blir 4800H (45W). Antallet er egentlig ikke noe problem for varmeutviklinga, det er det klokkefrekvensen som styrer. Men jeg tror det er en helt annen grunn til at de valgte bare 8 på denne, yield på 7nm-prosessen.

Ok, men dersom antall CU krever større areal, så vil chip'en potensiellt dra mer Watt også. Det var jo store spekulasjoner for få dager siden over Navi 21 av troll i media, som ble satt på plass av folk som har litt greie på det.

 

Poenget er at det snarere er die-size som dikterer hvilken frekvens du kan nytte, enn motsatt. Frekvens betyr naturligvis noe, men er ikke det viktigste kriterier. Det viktigste kriterier er om det lar seg kjøle, og der kommer die-size inn. Frekvens blir kun en konsekvens pga. termiske begrensninger i arealet av chip'en.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, LMH1 said:

Blir spennende å se om AMD velger å ta i bruk

33251-58082-33146-57842-graphics_radeon_

Spessielt på AMD threadripper for det er på tide snart.

For kan vel ikke koste så mye.

Du må være forsiktig når du poster slike ville bilder. Kan jo komme på sporet av at det dreier seg om autonome kjøretøy hovedkort:

https://www.nvidia.com/en-us/self-driving-cars/drive-platform/hardware/

 

Så viser det seg at det er til Mac, ble ganske forledet akkurat der:

https://www.tomshardware.com/news/amd-radeon-pro-vega-ii-7nm-gpus-apple-specs,39571.html

Lenke til kommentar
G skrev (5 timer siden):

Det var jo store spekulasjoner for få dager siden over Navi 21 av troll i media, som ble satt på plass av folk som har litt greie på det.

Poenget er at det snarere er die-size som dikterer hvilken frekvens du kan nytte, enn motsatt. Frekvens betyr naturligvis noe, men er ikke det viktigste kriterier. Det viktigste kriterier er om det lar seg kjøle, og der kommer die-size inn. Frekvens blir kun en konsekvens pga. termiske begrensninger i arealet av chip'en.

Areal vs klokkehastighet er en avveining. Effekten (watt) er omtrent proporsjonal med arealet, men er eksponensiell (^3 - ^4) med klokkehastigheten. Det betyr at man lett kan koste på f.eks dobbelt areal til GPU delen (doble antall CU) og enkelt styre ned effekten ved å justere klokkehastigheten ned med ca 15%. Totalt sett burde man da få en ytelse på 2*0,84 = 1,68 ganger høyere innenfor samme effektbudsjett. Derfor har toppspekkede brikker (innenfor sin produksjonsnode) stort areal og mange "enheter" (CPU-kjerner, CU eller lignende) som er lavt klokket, mens de rimeligere variantene har mindre areal og høyere klokkehastigheter.

Når man går over til ny produksjonsnode, i dette tilfellet 7 nm, så er yield (andel eller antall fungerende brikker per wafer) en stor utfordring. Punktvise feil rammer tilfeldige brikker på waferen og desto større areal jo større er sannsynligheten for feil. Sannsynligheten for feil stiger eksponensielt med arealet (^2). Derfor ønsker de å holde arealet lavt inntil produksjonsnoden er modnet, dvs. de har fått optimalisert maskinene og økt yield. Gi det et års tid så kommer vel Zen2+ med flere CU på 7nm.

Lenke til kommentar

Dette er vel også årsaken til valg av chiplets-arkitekturen hos AMD, mener jeg å ha fått med meg. Yield pr. wafer vil uansett være et problem gitt at du lager arealet større. Sannsynligheten for en feilfri på en stor brikke, framfor f.eks. 1:2 forhold med to mindre brikker produsert på samme areal blir hvor kun den ene av de små brikkene da er ødelagt vil få større betydning i valget om brikkestørrelse. Så kommer krympingen som du er inne på som en ekstra utfordring på feilraten på toppen av økt areal-risiko. (ser at det er litt tunglest, orker ikke å omskrive det for dette innlegget)

Endret av G
Lenke til kommentar

Helt enig. Her er en eldgammel yield-kurve som Anandtech fikk tak i. Defekt-tettheten synker sterkt (NB! log-skala) og starter høyt igjen på neste prosessnode. Nå har blant annet Nvidia startet på nye prosessnoder med relativt store brikker noen ganger og resultatet har stort sett vært dyre brikker med sterkt begrenset produksjonsmengde inntil yield har blitt bedre. De siste ti årene har det ført til ganske mange forsinkelser av nye GPUer. AMD har også gått i samme fella noen ganger. Usikker på hvorfor for dette bør jo være kjent stoff for både AMD, Nvidia, Intel og andre brikkeprodusenter. Kanskje prestisje å kunne tilby den brikken med høyest ytelse, selv om det lenge bare er på papiret.

Jeg kunne godt tenkt meg en desktopvariant av Radeon 7 4800H, bare med PCIe 4.0 og flere CU.

Lenke til kommentar
On 1/10/2020 at 2:23 PM, l0mf0mgl0mbl0og said:

Finnes det en laptop med desktop-prosessorer? F.eks. ryzen 3900x. det hadde jeg vært veldig interessert i. Bryr meg ikke om form faktor, bare at jeg kan fysisk bære den fra A til B. That's it.

Jeg tror at vi snart er der. AMD har tilført markedet muligheten til å utvikle noe bra. Inntil videre så må du muligens drasse på en "liten formfaktor pc", Intel kaller slike f.eks. for NUC. Men skal du drasse med deg en NUC, så er du enten litt avhengig av at stedet du kommer til har ekstern monitor, tastatur og mus klar for deg. Eller at du må drasse med deg slikt selv. Det var ganske mange finurlige løsninger å se på bærbare fra CES 2020.

Jeg tipper at før eller siden så må det bli mulig å virkelig nytte et samarbeid med en knøttliten sterk NUC og f.eks. nytte et nettbrett som monitor. Men, dette er nok ikke så hyggelig i dag, og man er mer avhengig av at noen har laget en komplett ferdig sak, slik den bærbare PC-en er. Dessuten så får du jo både monitor, tastatur og pekeplate eller pekeskjerm med en bærbar. Men du betaler jo en del for denne totalpakken også.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/11/2020 at 3:18 AM, Splitter said:

Noe slikt du tenker på?

Link

Wow takk!

 

16 hours ago, G said:

Jeg tror at vi snart er der. AMD har tilført markedet muligheten til å utvikle noe bra. Inntil videre så må du muligens drasse på en "liten formfaktor pc", Intel kaller slike f.eks. for NUC.

 

 

Må nesten ha skjerm + tastatur + mus også. Da blir det veldig mye drass :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...