Gå til innhold

Equinor vil «transformere» sokkelen og sikre norsk olje et klimafortrinn: Gjør det at verden vil ha oljen vår – selv i 2050? [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men det er dette Equinor nå vil. For at de skal kutte utslipp på sokkelen i denne skalaen, setter de som forutsetning at ingen rører ved denne ordningen."

Det er vel nettopp denne ordningen striden står om i 2021.

Hvorfor skal vi lete etter mer olje og gass dersom forskerne faktisk har rett og havet står kanskje 30-40 cm høyere i 2050?

Da vil alvoret sige inn hos skeptikerne også, og mange millioner er på flukt fra hjemmene sine. Det virker som norske politikere har så sterke ønsker om å nå i de 245 mrd./år at en nekter å innse realitetene. Er det slik samfunnet er?

Pengene overstyrer og vi som lever i dag overlater problemene til de som kommer etter oss.

Etter min mening er de 170 000 arbeidsplassene viktigere enn pengene, og vi kan skape 170 000 nye arbeidsplasser i "Havrommet" innen 2050.

Skal vi fra olje og gass til fornybar energi er det en stor jobb som må gjøres, og vi har allerede startet ved at oppdrettsnæringen bidrar med 107 mrd. i 2019.

Til sommeren kommer havmerden til Nordlaks, og vi er i gang med noe nytt innen oppdrett.

Dette er konstruksjoner hvor oppdrett kan kombineres med energiopptak fra vind og bølger.

Etter min mening burde fellesskapet(staten) være like aktiv for å lage industri i "Havrommet", som vi var i starten på oljeeventyret.

Havmerdene må bygges slik at de er sikre og vi ikke opplever rømninger, noe jeg tror Nordlaks har tatt høyde for ved å ha stålskott ned til 20 m.

Med staten på lag kunne merdene hatt stålskott ned til 30 m og i tillegg hatt doble nøter.

Sannsynligheten for rømming ville da være minimal.

Det vil være trist for hele oppdrettsnæringen dersom Salmar sin havmer, med nøter i overflaten, opplever at nøtene revner i en orkan og mange 1000 laks rømmer.

 

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
aanundo skrev (5 timer siden):

Havmerdene må bygges slik at de er sikre og vi ikke opplever rømninger, noe jeg tror Nordlaks har tatt høyde for ved å ha stålskott ned til 20 m.

Nordlaks har aldri sagt at de har stålskott, bare at de har beskyttelse.

Ingen hindringer for rømming her.

Screenshot_20200107-141832_Chrome.thumb.jpg.c6b9354c8a596c7613d4a402b0f5af50.jpg

 

Endret av Rildonaldo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...