Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lekkasje i vindu/fasade - sameie


Gjest d6343...254

Anbefalte innlegg

Men, fellesarealforståelsen som jeg skisserte som styrets ansvar er likevel riktig? Men vinduer har en eller annen gang blitt et "stridsspørsmål" som gjør at det har fått detaljert spesifisering i loven?

Altså er trådstarters dilemma å få overbevist om at vinduet er i en slik forfatning at det ikke kan reddes av vedlikehold?

Hadde dette dreid seg om et ildsted og/eller pipe, så hadde dette vært definert som et fellesareal. Og det hadde vært styrets oppgave å vedlikeholde, reparere, skifte det ut? Nå vil vel ildsted som vedovn kanskje føles som om at det er seksjonseiers eget ansvar, men dersom det er fellesareal så er det ikke lengre seksjonseiers ansvar. Det er slik jeg forsøker å forstå reglene.

Dersom f.eks. kloakkrør, vannrør får skade så er dette styrets ansvar å rydde opp i, også på den økonomiske biten. Altså så må alle i et sameie være med på å dekke for utbedringene dersom en får noen rør lekk.

Jeg husker når jeg bodde i et borettslag så var f.eks. kjøkkenventilator noe borettslaget byttet ut filtrene på. Dette hadde de nok ikke valgt å gjøre dersom det ikke var en del av et brannforebyggende tiltak, og heller ikke dersom dette ikke hadde vært definert som et fellesareal. Kjøkkenventilator er også pr. definisjon fellesareal.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d6343...254

Mine herrer, igjen takk for engasjement.

 

Ser jeg har vært noe upresis, «vinduet» som jeg omtaler er en ståldings på 3x2,5 meter, lekkasjen skjer i den ene enden med overgangen til terrasseveggen.

 

Blir det regnet som en del av boligen, da blir jeg overrasket.

 

Taksten er på vel 400.000,-, da inkl. alt.

Anonymous poster hash: d6343...254

Lenke til kommentar
Gjest d6343...254

Oppdatering:

 

Hei, en liten oppdatering fra TS.

 

Nå er det montert stilas, var bortreist men fikk sms dagen i forkant.

 

Svarte at vi måtte planlegge hvordan parketten skulke bli ordnet, fikk ikke noe svar.

 

Blir spennende å se til uka hva som skjer, bør vel få beskjed hva som skal gjøres?

Anonymous poster hash: d6343...254

Lenke til kommentar
Gjest d6343...254
Taurean skrev (18 timer siden):

Det er montert stillas. Har du fått noe brev om at ting skal igangsettes, eventuell dato etc? Jeg bare lurer i forhold til hvem du skal kommunisere med angående parkett og videre skade- og reparasjonsforhold.


Fikk kun melding fra en i styret om at det ble montert stillas «i morgen» tidligere. De svarer ikke når jeg spør om ytterlig info samt hva som skal skje med gulvet.

 

Har samlet dokumentasjon og mener jeg kan bevise at det er lovet flere ganger tidligere at arbeidet skulle utføres.

Gulvet blir ikke mer ødelagt om de bruker lenger tid.

 

Anonymous poster hash: d6343...254

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest d6343...254

Oppdatering:

 

TS her igjen, styret ønsket ikke å svare meg eller min advokat. Vi fikk nå dom fra forliksrådet som jeg er happy med.

 

Fikk dekket det meste av nytt gulv, litt mindre siden jeg nå fikk nytt gulv og gjorde andre ting samtidig med gulvskiftet.

 

Fikk ikke saksomkostninger, som blir egenandel til innboforsikring.

 

Setter sinnsykt pris på innspill og råd herfra. God helg.

Anonymous poster hash: d6343...254

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...