Gå til innhold

IT-nett 3-fas (230v) - hvilke faser trekkes det strøm av?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

Først, dette er noe jeg kan svært lite om. Korreksjon/opplæring tas i mot med stor takk.

Til tross for at jeg bor i et relativt nytt hus (2013), er det "kun" IT-nett her. Hovedsikringen har jo 3 faser, og to av fasene går rundt i huset slik jeg har forstått et. Spenningsforskjellen mellom to av fasene i e.g. stikket inne i huset blir da 230v, og spenningen mellom én av fasene og jord ("0") ca 130v. 

 

Spørsmål

1) Er det riktig å kalle de tre fasene inn på hovedsikringen for L1, L2 og L3?

2) Dersom første spørsmål er riktig, hvilke av fasene går i huset (L1 og L2, L2 og L3, eller L3 og L1)? Eller går det forskjellige faser til forskjellige ting, e.g. L1 og L2 til stikkontakter og L2 og L3 til induksjonstopp (for å balansere strømlasten)?
2b) Mao, hvorfor er det egentlig tre faser inn på hovedsikringa, og ikke bare to?

3) Jeg skal installere ladeboks ute i disse dager. Installeres denne da med to faser, eller vil det ha noen tilleggseffekt å installere tre faser (e.g. at man kan trekke 230v fra L1 og L2 og 230v fra L2 og L3)? Jeg får det ikke til å stemme helt, men jeg spør allikevel...

 

Takk for hjelp til å forstå dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
Anterialis skrev (40 minutter siden):

Hei,

Først, dette er noe jeg kan svært lite om. Korreksjon/opplæring tas i mot med stor takk.

Til tross for at jeg bor i et relativt nytt hus (2013), er det "kun" IT-nett her. Hovedsikringen har jo 3 faser, og to av fasene går rundt i huset slik jeg har forstått et. Spenningsforskjellen mellom to av fasene i e.g. stikket inne i huset blir da 230v, og spenningen mellom én av fasene og jord ("0") ca 130v. 

 

Spørsmål

1) Er det riktig å kalle de tre fasene inn på hovedsikringen for L1, L2 og L3?

2) Dersom første spørsmål er riktig, hvilke av fasene går i huset (L1 og L2, L2 og L3, eller L3 og L1)? Eller går det forskjellige faser til forskjellige ting, e.g. L1 og L2 til stikkontakter og L2 og L3 til induksjonstopp (for å balansere strømlasten)?
2b) Mao, hvorfor er det egentlig tre faser inn på hovedsikringa, og ikke bare to?

3) Jeg skal installere ladeboks ute i disse dager. Installeres denne da med to faser, eller vil det ha noen tilleggseffekt å installere tre faser (e.g. at man kan trekke 230v fra L1 og L2 og 230v fra L2 og L3)? Jeg får det ikke til å stemme helt, men jeg spør allikevel...

 

Takk for hjelp til å forstå dette ?

1 ja

2 L1 L2 og L3 blir jevnt fordelt utover alle kursene. 3 faser gir mere effekt ved samme spenning. Roten av 3 ganger mer. Altså 1.73 ganger mer.

3 ja det gir 1.73 ggr mer effekt med 3 fas. Jeg vet ikke om ladebokser blir koblet med 3 fas.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

Hvis kursfortegnelsen din ser slik ut:

1 - Hovedsikring (3-pol)

2 - Platetopp (L1 og L2) 

3 - Stekovn (L3 og L1)

4 - Kjøleskap ventilator, oppvask (L2 og L3)

5 - Stue ( L1 og L2)

6 ..... osv

 

De fleste ladeboksene jeg har installert hjemme hos folk er på 16A, noen har mulighet for 32A. Alle har vært 2-fas.

Hvor mye du kan ha må elektrikeren se på. De boksene jeg har montert har ladet på 16A og da har vi brukt 4mm2 og 20A sikring 2-fas.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hårek skrev (17 minutter siden):

Det er feil å kalle det "2-fas". Man må skille mellom fase og faseleder. 1-fas har to faseledere, men det er en fase.

Det er ikke feil. Jeg er elektriker, ikke ingeniør. Bryr meg ikke om frekvens og fase. Jeg bryr meg om hvilke av lederne som har spenning og hvor mye det er mellom dem.

1-fas TN(230V), 2-fas IT(230V), 3-fas IT(230V), 3-fas TN(400V).

 

 

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får kalle det hva du vil. Men du blander begrepene fase og faseleder.
Det har eksistert noe som heter 2-fas strøm. Det var med 4 ledere.
Alle kjenner 1-fase og 3-fase kontakter. Har du noensinne sett en 2-fase kontakt?
Hvis du tar vekk jordleder, kan du da måle forskjell på 1-fas TN(230V) og  2-fas IT(230V)? Siden ingen kan det, hva er da poenget med å bruke forskjellige navn?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det ennå vanskeligere så kan Tesla Model S og X, og muligens noen til lade på 3-fas TN 400V de har da 3stk 230V enfas ladere koblet mellom N og L1, L2 og L3. Bilen ser da 230V mellom L1 og N, 230V mellom L2 og N og 230V mellom L3 og N.

 

Men om man bare har 230V IT kan man for disse bilene jukse litt og koble L1 på ladestasjonens L1, L2 på L2 og L3 på N.  Bilen ser da et trefassystem som mangler en fas. Dvs den ser 230V mellom L1 og N og 230V mellom L2 og N og lader da på to-fase. Man får da ved en slik tofase kobling fordelt strømmen bedre enn ved enfase, men ikke like bra som ved enfase.

 

I tillegg kan Tesla Model 3 med samme kobling lade fullverdig trefase fordi hvis den registrerer en slik kobling kobler den om laderne internt i bilen slik at den kan lade 3 fase.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (36 minutter siden):

Alle kjenner 1-fase og 3-fase kontakter. Har du noensinne sett en 2-fase kontakt?
Hvis du tar vekk jordleder, kan du da måle forskjell på 1-fas TN(230V) og  2-fas IT(230V)? Siden ingen kan det, hva er da poenget med å bruke forskjellige navn?

Nei, jeg kjenner ikke til slike stikkontakter. 2-pol stikkontakter og 3-pol stikkontakter kjenner jeg godt til. Samme med sikringsmateriell; 2-pol sikring ikke 1-fas sikring, 3-pol sikring ikke 3-fas sikring. 3+N pol eller 4pol, ikke 3-fas+N eller 4-fas.

I IT nett bruker vi elektrikere begrepet 1-fas og 2-fas om hverandre. Ja, vi snakker om faseledere og ikke sinuskurver...

Trur du jordlederen er det eneste som er tilkoblet jord? Trur du spenningen i faseledere forsvinner hvis PE-leder ikke er med?

 

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (9 timer siden):

Trur du jordlederen er det eneste som er tilkoblet jord? Trur du spenningen i faseledere forsvinner hvis PE-leder ikke er med?

Nei, hvordan kom du til å tro det?
Du skjønte tydeligvis ikke påstanden min: "det er ikke forskjell på 1-fas TN(230V) og  2-fas IT(230V)". Hvis du har en stikkontakt uten jord så er det ikke mulig å måle noen forskjell.

Når du sier "sikring 2-fas." så er det jo ikke faseledere du snakker om. Du blander begrepene. Resten av verden bruker 1-fas og 3-fas.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom laderen har støtte for 3 fas IT skal den kunne styre hvilken faser det går strøm ut på slik den kan brukes ved alle typer biler både de som kun støtter 1 fas og de som støtter 3 fas. Jeg vet at Mercedes B Electric har noe sære greier med den interne laderen men har ikke lest meg noe opp på det, så vet ikke om det blir et problem med akkurat denne modellen eller ikke.

Lenke til kommentar

Takk. 

Jeg har forhørt meg med "min" elektrikker og prisen på opplegg med 32A én-fas vs tre fas (IT-nett) er ikke så stor. Jeg forstår at få biler (kun noen Tesla-modeller) kan lade på tre-fas IT-strøm, men siden det økonomisk ikke er så stor forskjell på installasjonskostnaden én- vs tre-fas, så er det vel bare å smelle opp tre faser til ladeboksen, så kan ladeboksen bestemme hva den skal "gi" til bilen?

2) Er det andre fordeler med tre-fas opplegg til ladeboksen? Jeg har forstått at i huset mitt, som har tre-fas inn på hovedsikringen, så fordeles de forskjellige faselederne rundt i huset. E.g. L1-L2 til stekeovn, L1-L3 til andre ting og L2-L3 til de siste tingene for eksempel (stemmer det?). Er det da slik at en ladeboks som installeres med tre-fas kan "se" hvilke faseledere som brukes minst i huset og benytte seg av de faselederne med med overskudd, og på denne måten balansere strømbelastningen?

Jeg vet ikke om det var forståelig. Sagt på en annen måte, om jeg kun benytter meg av stekeovn og steketopp (dog på maks styrke), og denne er koblet på L2-L3, så vil vel L1-L2 faselederne være "mer ledig". Vil ladeboksen da gi strøm til bilen med L1-L2 og unngå L2-L3 siden denne benyttes til matlaginga?

Lenke til kommentar

Nei regnet med det. 

Ja, lastbalansering får jeg vel med Easee ladeboksen og Pulse (fra Tibber) på AMS. 

Da forstår jeg også at det uansett bare er å koble til en énfas Mode 3 ladekabel med type 2 plugg på ladeboksen, selv om sistnevnte er koblet med 3-fas IT-strøm. Det løser jo det problemet, om det skulle oppstå. 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...