Gå til innhold

Kommunal ministeren lyver oss rett opp i trynet.


Anbefalte innlegg

Kommunalministeren lyver oss rett opp i trynet. Nedleggelse av kommunehus, oppsigelser oa som kom i kjølvannet av kommunesammenslåingen er ikke høyres feil sier hun. Til overmål legger hun skylda på senterpartiet. De har skylda sier hun. Hvem tror hun hun snakker til? Idiot forklarte folk som nettopp har klatret ned fra trærne? Sentralisering og kostnadsbesparelser er jo nettopp hva all senrtralisering fører med seg. Personalkostnader er de største postene som blir rammet. Det kalles 'fordeler med stordrift' i privat sektor. En så 'in you face' løgnaktig fremtreden er hva vi kan forvente av henne og hennes kollegaer fra høyre. Som vi nå ser et klart mønster av er oppdeling og pulverisering av ansvar for så å legge skylda over på andre folk. Helst opposisjonen. Kan vi ha dette her? NSB er smadret, Telenor kommer til å bli smadret. Hvem er de neste? Kraft og energi selskapene våre? Helse norge? Nå må folk våkne opp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Taurean skrev (1 time siden):

Nå må folk våkne opp ... hva mener du "folk" skal gjøre?

Stemme bort disse folka ved neste valg. Jeg har sett hvordan regjeringer blir mer og mer ideologiske etter som åra går. Venstre eller høyre spiller ingen rolle. Ideologene tar over. 8 år er det meste vi kan tolerere av hvilken som helst regjering.

Lenke til kommentar

Rødt? Jeg begynte å lese prinsipprogrammet deres. Føles som et forsøk på kommunistisk indoktrinering. 
Spesielt det de hadde å si om kapitalismen var morsomt. 

Det er viden kjent at verden aldri har vært et bedre sted å leve i med tanke på levestandarder, bekjempelse av sykdom, fattigdom, mindre krig osv. Stort sett skyldes dette teknologiske og vitenskapelige fremskritt av i hovedsak kapitalistiske land som vest-Europa og USA. Her er hva Rødt mener om kapitalismen.

Quote

Kapitalismen driver fram en irrasjonell og destruktiv samfunnsutvikling.Når noen få kapitalister eier like mye som den fattigste halvdelen av verdens befolkning, er det åpenbart at kapitalismen ikke makter å fordele verdens ressurser på en fornuftig og rettferdig måte.

?

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (47 minutter siden):

Rødt? Jeg begynte å lese prinsipprogrammet deres. Føles som et forsøk på kommunistisk indoktrinering. 
Spesielt det de hadde å si om kapitalismen var morsomt. 

Det er viden kjent at verden aldri har vært et bedre sted å leve i med tanke på levestandarder, bekjempelse av sykdom, fattigdom, mindre krig osv. Stort sett skyldes dette teknologiske og vitenskapelige fremskritt av i hovedsak kapitalistiske land som vest-Europa og USA. Her er hva Rødt mener om kapitalismen.

?

Ta med deg en kake i barnehagen hvor det er 20 barn. Skjær opp kaka i 6 kakestykker. Ta ut noen få barn (4 el 5) og gi dem 5/6 av kaka. 1/6 av kaka gir du til resten av barna for dem å dele. Så observerer du resultatet. Ikke morsomt.

Ikke rødt, SV eller MDG.

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (9 minutter siden):

Voksne gjør i motsetning til barn ulik nytte i samfunnet. 

Øystein Stray Spetalen som betaler hundrevis av millioner i skatt gjør mer for samfunnet enn en som ikke gidder å jobbe og ligger på sofaen hele dagen og går på trygd. Derfor fortjener Øystein mer kake. 
 

Lite å si til det. Hvis du får en alvorlig sykdom. Hvem hjelper deg? Spetalen eller den lokale helsetjenesten? Vi vet begge to hva svaret er.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (På 6.1.2020 den 20.05):

Kommunalministeren lyver oss rett opp i trynet. Nedleggelse av kommunehus, oppsigelser oa som kom i kjølvannet av kommunesammenslåingen er ikke høyres feil sier hun. Til overmål legger hun skylda på senterpartiet. De har skylda sier hun. 


Har du tilfeldigvis en lenke til hvor hun sier dette ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, litt leting i NRK sitt arkiv

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA19010620&t=1502s

Det ministeren sier, er altså at mange av kommunesammenslåingene var frivillige, og ikke regjeringens valg.

Her var det snakk om Gaular, som slo seg sammen med Førde, Naustdal og Jølster, for å bli kommunen Sunnfjord, noe disse fire kommunene selv ordnet, på lokalplan.

Senterpartiet har et stort flertall i disse kommunene, i Gaular har Senterpartiet nesten 40% av stemmene, og det var altså kommuneledelsen som sto for sammenslåingen, ikke regjeringen.

Vedtaket om sammenslåing av disse kommunene måtte fremdeles behandles i Stortinget, og ble enstemmig vedtatt, ettersom ingen partier ønsket å stå i veien for lokal politikk på området.

Enkelte sammenslåinger ble dog vedtatt av regjeringen, og disse stemte Senterpartiet "nei" til på Stortinget, men Senterpartiet stemte samtidig "ja" til alle sammenslåinger som var frivillige.

Proposisjonen finnes her -> https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=67738&dnid=1#id=9289&view=vote-text

Voteringsoversikt er irrelevant, ettersom alle partier stemte for.


Å slå sammen fylker og kommuner sparer jo nasjonen Norge for mye penger, så de fleste synes vel dette er bra?

Trenger man virkelig over 400 kommuner, eller kommuner som bare har noen få hundre innbyggere?
Hvorfor ha egne fylkes- og kommuneadministrasjoner i hver eneste utkrok, når man kan slå de sammen til litt større regioner.

Visste du at Norge i 1930 hadde 744 kommuner,  og 1967 hadde 454 kommuner, altså en dramatisk reduksjon.
Nå reduseres det til 356, og det går sikkert helt fint, utover at noen byråkrater i en eller annen utkrok må finne seg noe annet å gjøre.

Sverige med dobbelt så mange innbyggere, har kun 290 kommuner, uten at det er noe problem.

Jeg sier ikke at sammenslåing nødvendigvis er det rette, men Norge har hatt veldig mange små kommuner som sysselsetter et alt for stort byråkrati, som koster uhyggelig mye penger.

I en tid hvor stadig mer gjøres over nettet, og folk er langt mer mobile, så vil det være riktig å redusere byråkratiet.

Skal man redusere dette byråkratiet, så må selvfølgelig noe legges ned, og noen mennesker må få sparken, ellers er hele poenget borte.

Samtidig er jeg enig at tjenesteytelsene må opprettholdes, slik som helsehjelp, vegvesen, skoler, barnehager og annet, men det er jo ikke det det er snakk om, det er snakk om byråkrater, som ordførere, rådmenn og andre på kommunehusene, som blir overflødige.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (5 timer siden):

Voksne gjør i motsetning til barn ulik nytte i samfunnet. 

Øystein Stray Spetalen som betaler hundrevis av millioner i skatt gjør mer for samfunnet enn en som ikke gidder å jobbe og ligger på sofaen hele dagen og går på trygd. Derfor fortjener Øystein mer kake. 
 

Kanskje grunnen til at han/hun som ligger på sofaen ikke jobber er fordi presset er for høyt, fordi den kødden driver og drar opp prisene på alt med aksjemanipulering? Samme som den fyren som drev med strømspekulasjon, husker ikke navnet, det fører bare til økte strømpriser for hvermannsen. Med rødt styre, så blir presset utlignet, alle kan jobbe i et lavere tempo, og man forhindrer utbrenthet og uføretrygd. Man forhindrer traumer folk vokser opp med når de møter det høye presset i arbeidslivet. Og nå er det ikke meg selv jeg skriver om, men sjefer jeg har hatt. Helt gæærne og fly forbanna på alt mulig. Er det sånn livet er ment for å leves?

Det er bedre at alle kan jobbe 2-6 timer, enn at alle blir tvunget til å jobbe 8 timer og 30% må gå på trygd fordi presset blir for høyt.

Hvem er det som bestemmer at 8 timer x 5 dager er det optimale å jobbe med i vårt samfunn? Kanskje det er på tide å revurdere hele systemet, balansere det ut litt?

De som vil, kan jobbe mer, og tjener mer penger, men det grunnleggende skal alltid være dekket for alle. De som jobber for mye må da roe seg ned litt. Dét er lettere enn at de som ikke klarer å følge med presset må tvinges og piskes.

Dessuten blir verdier som altruisme mer verdt enn grådighet. Med det, kan jeg ta meg selv som eksempel: I årene jeg har vært arbeidsaktiv, så har tanken om at mine skattepenger er med på å hjelpe noen i en dårligere situasjon enn meg selv, vært dét som har holdt meg gående. Ikke nødvendigvis lønna. Grunnen til dét er at jeg vet at jeg er låst til et mønster resten av livet, og at jeg aldri vil klare å bli økonomisk uavhengig eller rik uansett, så jeg har valgt å finne noen andre verdier å holde meg gående i livet.

Men, så ser man folk bli rike på idiotisk tullball som aksjer, blogging, spilling, sport, sjakk og alt mulig annet rart, i stedet for å jobbe. Vil du ha det sånn? Med rødt styre, så blir alt mer balansert. Blått har gått altfor langt, når man kan bli rik på å lage youtubevideoer i stedet for å ha en ærlig jobb.

En ærlig jobb i dag er høyrisikosport.  Blir man syk, så må man kjempe sitt livs kamp for å bli trodd. Man spises opp av alle hold. Og til slutt, så blir man ikke rikere enn de som er heldige på andre måter. Og sånn skal ikke et samfunn være, at man bare skal være heldig for å bli rik og sitte igjen med litt ekstra. Ærlig jobb og ærlighet skal være det som gjør en økonomisk uavhengig. Men hvis dette kommer automatisk, altså det grunnleggende, da behøver ikke folk å være uærlige for å overleve. Det vil fjerne masse kriminalitet og uheldige effekter i samfunnet. Prosituerte er et annet tema, ingen behøver å selge seg hvis de får det grunnleggende dekket.

Det er så mange ting som vil bli så mye bedre for mange. Det er kun de rike som får det bra med blått styre. Alle andre må leve i usikkerhet, om det er heldige og får de rikes velsignelse eller ikke. Man får aldri fred i sjela. Det er begrensa hvor lenge et samfunn orker å holde på sånn, rovdrift på sjela.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 timer siden):

Okay, litt leting i NRK sitt arkiv

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA19010620&t=1502s

Det ministeren sier, er altså at mange av kommunesammenslåingene var frivillige, og ikke regjeringens valg.

Her var det snakk om Gaular, som slo seg sammen med Førde, Naustdal og Jølster, for å bli kommunen Sunnfjord, noe disse fire kommunene selv ordnet, på lokalplan.

Senterpartiet har et stort flertall i disse kommunene, i Gaular har Senterpartiet nesten 40% av stemmene, og det var altså kommuneledelsen som sto for sammenslåingen, ikke regjeringen.

Vedtaket om sammenslåing av disse kommunene måtte fremdeles behandles i Stortinget, og ble enstemmig vedtatt, ettersom ingen partier ønsket å stå i veien for lokal politikk på området.

Enkelte sammenslåinger ble dog vedtatt av regjeringen, og disse stemte Senterpartiet "nei" til på Stortinget, men Senterpartiet stemte samtidig "ja" til alle sammenslåinger som var frivillige.

Proposisjonen finnes her -> https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=67738&dnid=1#id=9289&view=vote-text

Voteringsoversikt er irrelevant, ettersom alle partier stemte for.


Å slå sammen fylker og kommuner sparer jo nasjonen Norge for mye penger, så de fleste synes vel dette er bra?

Trenger man virkelig over 400 kommuner, eller kommuner som bare har noen få hundre innbyggere?
Hvorfor ha egne fylkes- og kommuneadministrasjoner i hver eneste utkrok, når man kan slå de sammen til litt større regioner.

Visste du at Norge i 1930 hadde 744 kommuner,  og 1967 hadde 454 kommuner, altså en dramatisk reduksjon.
Nå reduseres det til 356, og det går sikkert helt fint, utover at noen byråkrater i en eller annen utkrok må finne seg noe annet å gjøre.

Sverige med dobbelt så mange innbyggere, har kun 290 kommuner, uten at det er noe problem.

Jeg sier ikke at sammenslåing nødvendigvis er det rette, men Norge har hatt veldig mange små kommuner som sysselsetter et alt for stort byråkrati, som koster uhyggelig mye penger.

I en tid hvor stadig mer gjøres over nettet, og folk er langt mer mobile, så vil det være riktig å redusere byråkratiet.

Skal man redusere dette byråkratiet, så må selvfølgelig noe legges ned, og noen mennesker må få sparken, ellers er hele poenget borte.

Samtidig er jeg enig at tjenesteytelsene må opprettholdes, slik som helsehjelp, vegvesen, skoler, barnehager og annet, men det er jo ikke det det er snakk om, det er snakk om byråkrater, som ordførere, rådmenn og andre på kommunehusene, som blir overflødige.

Mange ting som man kan være enig med kommunesammenslåingen om. Dette utmerkede innlegget er helt i tråd med synet til mange (meg selv medregnet), men det er ikke poenget her. Poenget er at kommunalministeren lyver og legger skylda på Senterpartiet for nedleggelse av arbeidsplasser som resultat av vedtaket. Med et så banalt utsagn som 'det er dere som legger ned ikke oss' som da fritar høyre for alt ansvar. Faktum er at de må legge ned fordi bevilgningene i budsjettet tilsier det. Ikke viljen til Senterpartiet! Kommunalministeren lyver. Det er min konklusjon.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...