Gå til innhold

Hvorfor ble ikke ting svidd under big-bang?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
Empress skrev (22 minutter siden):

tror du det kanskje er uendelig mengder av det siden en bestemt mengde ville vært litt rart kanskje, eller hva tenker du om det?

Det var jaggu et finurlig men interessant spørsmål. Hvis vi kan forholde oss til at universet er uendelig så er mengden energi også uendelig. Tenker jeg da.

Lenke til kommentar
Gadden skrev (1 time siden):

Det var jaggu et finurlig men interessant spørsmål. Hvis vi kan forholde oss til at universet er uendelig så er mengden energi også uendelig. Tenker jeg da.

ja, det jeg tenker også at energi må være uendelig i mengde, ville jo vært litt rart hvis mengden var bestemt.. så da ender ikke universet heller da

Lenke til kommentar

Den gående teorien er at til slutt, vil all energi være så utstrakt, at alt vil være så nært det absolutte nullpunkt, at det ikke vil kunne eksistere noen form for liv eller form. Teorien kalles The big freeze. Men foreløpig er det bare en teori. Ingen vet om noe annet vil skje i mellomtiden.

Noe annet interessant jeg hørte om i programmene jeg har sett på, er at universets lover har forandret seg siden starten til nåtiden, så det betyr at de kan forandre seg igjen. Én eller flere av naturlovene kan slutte å oppstå. Det kan også skje et paradigmeskifte, akkurat som at ingen visste hva som skjedde før Big bang, så kan det oppstå en ny boble et tilfeldig sted i universet. Denne boblen utvider seg nært lysets hastighet, og grensepunktet av denne boblen rearrangéres alle atomer slik at alt blir helt forandret.

Det er mange teorier om hvordan energiens opprinnelse vil ende opp.

Energi er et begrep for bevegelse. Materie og stråling i bevegelse, som har opprinnelse siden Big bang. Det vil ta slutt før eller siden. Vi kan sikkert lære oss å temme energi til den grad at vi kan få det til å vare nærmest uendelig, men ingenting er uendelig. Over trilliarder av år, så vil alt ta slutt.

Da må vi ha funnet andre måter å overleve på, kanskje andre, yngre univers.

Vannmannens tidsalder har mye spennende i seg, da.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (7 minutter siden):

Den gående teorien er at til slutt, vil all energi være så utstrakt, at alt vil være så nært det absolutte nullpunkt, at det ikke vil kunne eksistere noen form for liv eller form. Teorien kalles The big freeze. Men foreløpig er det bare en teori. Ingen vet om noe annet vil skje i mellomtiden.

Noe annet interessant jeg hørte om i programmene jeg har sett på, er at universets lover har forandret seg siden starten til nåtiden, så det betyr at de kan forandre seg igjen. Én eller flere av naturlovene kan slutte å oppstå. Det kan også skje et paradigmeskifte, akkurat som at ingen visste hva som skjedde før Big bang, så kan det oppstå en ny boble et tilfeldig sted i universet. Denne boblen utvider seg nært lysets hastighet, og grensepunktet av denne boblen rearrangéres alle atomer slik at alt blir helt forandret.

Det er mange teorier om hvordan energiens opprinnelse vil ende opp.

Energi er et begrep for bevegelse. Materie og stråling i bevegelse, som har opprinnelse siden Big bang. Det vil ta slutt før eller siden. Vi kan sikkert lære oss å temme energi til den grad at vi kan få det til å vare nærmest uendelig, men ingenting er uendelig. Over trilliarder av år, så vil alt ta slutt.

Da må vi ha funnet andre måter å overleve på, kanskje andre, yngre univers.

Vannmannens tidsalder har mye spennende i seg, da.

 

jeg tror energi er mer enn bare bevegelse, det er jo varmt og ser litt gult ut

Lenke til kommentar
Empress skrev (3 minutter siden):

 

jeg tror energi er mer enn bare bevegelse, det er jo varmt og ser litt gult ut

^^ Kan være blått, ultrafiolett, grønt, svart (svart hull). Hele fargespekteret er måling av energi.

Et annet interessant puntk er at vesenet med det mest avanserte synet på jordkloden er sjøkneleren. Kan se i hva jeg tror er 12 forskjellige spekter, vi mennesker kan se 3. Hadde vært så interessant å se de tingene de ser. Tenk om de ser ting vi ikke ser!

Bare fugler har mer avansert syn enn oss. Det er ikke uten grunn at papegøyer har så sterke farger. For dem, hvis de er under sollys (eller vanlig lys med ultrafiolett lys), så skinner fargene på fjærdrakta deres mye sterkere for dem enn de gjør for oss. Veldig spennende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 1/17/2020 at 2:43 AM, Taurean said:

Det er ingen som vet hva som bestemte mengden. Hvorfor lurer du på hva som bestemte mengden? I henhold til hvorfor alt ikke ble svidd, så er det fordi ytterkanten av big bang var bitteliten, nå er den ekstremt stor. Dette betyr at alt på den tiden bare var en suppe av ekstremt varm materie, og atomer og molekyler som vi kjenner dem i dag ikke eksisterte enda. Det skjedde senere. Så formet helium stjerner, som eksploderer og blir til asteroider, som slår sammen og blir til planeter, som har stabilisert seg i baner rundt stjerner igjen og fått være i fred noen milliarder år, så har vi oss her på jordkloden. Hva er det mer du lurer på?

Hvordan vet en størrelser på disse "kvantegreiene" et gitt sted/tidspunkt inn i "dypet"/starten på Big Bang egentlig? Dersom det tilhører "kvanteverdenen" så er vel konseptet størrelser relativt flyktig, er det ikke vel?

Endret av G
Lenke til kommentar
On 1/17/2020 at 5:41 PM, Gadden said:

Det var jaggu et finurlig men interessant spørsmål. Hvis vi kan forholde oss til at universet er uendelig så er mengden energi også uendelig. Tenker jeg da.

Er det uendelig fordi man aldri kan få målt eller sett ytterkanten av det/mystiske greier/uhåndgripelig, eller tenker du deg at det er uendelig i bokstavelig forstand også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
G skrev (9 timer siden):

Er det uendelig fordi man aldri kan få målt eller sett ytterkanten av det/mystiske greier/uhåndgripelig, eller tenker du deg at det er uendelig i bokstavelig forstand også?

Ja begge deler. 

Lenke til kommentar
On 1/20/2020 at 2:38 AM, Baardsen said:

Første som slo meg er Sola (og sikkert mange andre soler i andre galakser) Her er det jo svidd til de grader! De lyser enda, etter mange milliarder år.

Det er fordi de ikke "brenner" i samme forstand som et tre som brenner. :)

Akkurat som at Big Bang ikke var en eksplosjon, men en ekspansjon av rommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, sedsberg said:

Ja jeg synes også det er rart at ikke alle grunnstoffene ble svidd til aske (karbon). :dontgetit:

Som jeg sa to poster opp her, først av alt fordi Big Bang ikke var en eksplosjon men en hurtig ekspansjon, og, for å legge til mer til det, for det andre så fantes ikke grunnstoffene når Big Bang skjedde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 22.1.2020 den 12.43):

Ja jeg synes også det er rart at ikke alle grunnstoffene ble svidd til aske (karbon). :dontgetit:

Det er en vanlig misforståelse at aske består av karbon. Aske består mest av andre stoffer, karbonet brant opp og ble til CO2. De som lager diamanter av døde menneskers aske bedriver derfor svindel, for karbonet i denne diamanten må nødvendigvis komme fra en annen kilde enn den dødes aske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JTHammer skrev (På 22.1.2020 den 13.07):

Som jeg sa to poster opp her, først av alt fordi Big Bang ikke var en eksplosjon men en hurtig ekspansjon, og, for å legge til mer til det, for det andre så fantes ikke grunnstoffene når Big Bang skjedde.

Nettopp. Da universet startet bestod det kun av høykonsentrert energi som utvidet seg voldsomt, men det var ingen forbrenning eller eksplosjon, utvidelsen var en såkalt inflasjon. Big Bang-teorien heter egentlig inflasjonsteorien, det var motstanderne av teorien som kalte inflasjonsfasen for Big Bang, for å erte de som var tilhengere av inflasjonsteorien.

Hadde starten vært en eksplosjon, et Big Bang, så ville materien i universet hovedsaklig ligget som et kuleskall på vei utover fra eksplosjonspunktet. Men det astronomene observerer er at materien er noenlunde jevnt fordelt i hele universet (bortsett fra lokale klumpinger). Big Bang kan derfor ikke ha vært en eksplosjon, det MÅ ha vært en inflasjon.

I følge inflasjonsteorien oppstod de første elementærpartiklene på slutten av inflasjonsfasen, og først deretter samlet disse seg til det første grunnstoffet, hydrogen. Alle tyngre grunnstoffer har blitt dannet senere i stjerner og supernovaeksplosjoner. De første protostjernene ble dannet noen millioner år etter inflasjonsfasen. Og inflasjonen, starten på universet, skjedde for ca 13,8 milliarder år siden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
On 1/6/2020 at 7:44 PM, Empress said:

Har tenkt litt på det selv, hvis alt bare eksploderte og spredte seg, hvorfor er ikke alt svidd og brent under prosessen? Det må jo ha vært fryktelig varmt mens alt ble etterhvert nedkjølt og derfor brent, men ikke engang sten ser noe svidd ut egentlig … syns det er litt rart bare

Du burde heller fundere på hvorfor ingenting kunne eksplodere i utgangspunktet, eller hvorfor vi ser orden etter en eksplosjon? Det er mye som taler for at det the big bang er eventyr fra ende til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...